سلامت خانواده

در مورد وسواس تقارن چه می دانید؟ + علائم عفونت

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بسیاری از افراد به نظم، تقارن و چیدمان منظم اشیا علاقه مند هستند و از دیدن چیزهایی که مرتب و با نظم خاصی چیده شده اند لذت می برند، اما در این بین برخی از افراد به شدت به تقارن اشیا حساس هستند. و اگر چیزها نامتقارن باشند و چیدمان آنها منظم نباشد دچار استرس، اضطراب و پریشانی می شوند.

وسواس ها و اجبارها طیفی از موضوعات را دنبال می کنند و وسواس ها و اجبارهایی که بر تقارن و نظم تمرکز دارند معمولاً به عنوان اختلال وسواس فکری- اجباری شناخته می شوند. افراد مبتلا به OCD متقارن نسبت به ترتیبات منظم کمال گرایی افراطی دارند و نمی توانند محیط های نامنظم یا ترتیبات نامتقارن را تحمل کنند.

برخی از افراد مبتلا به این نوع اختلال احساس می کنند که در صورت عدم رعایت تقارن در محیط، احتمال وقوع اتفاق ناگواری برای آنها یا اطرافیانشان وجود دارد، بنابراین سعی می کنند به هر طریق ممکن در محیط تقارن ایجاد کنند. .

از این رو به گفته متخصصان، اختلال وسواس تقارن در مردان شایع‌تر است، افرادی که از سایر اختلالات روانی رنج می‌برند، عوامل محیطی، ژنتیک و رفتار والدین در بروز اختلال وسواس تقارن مؤثر است و علائمی مانند افسردگی، کسالت، ترس، اضطراب، انزوا و اضطراب در افراد درگیر با انواع وسواس فکری-عملی از جمله وسواس تقارن دیده می شود.

شیوع بیشتر وسواس تقارن در مردان

سامیه طاهری، مشاور و روانشناس وی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تعریف وسواس تقارن اظهار کرد: وسواس تقارن در گروه وسواس های فکری-عملی قرار می گیرد و افراد درگیر با این وسواس از عدم تقارن اشیا و محل قرارگیری آنها احساس ناراحتی و نگرانی می کنند.

وی با بیان اینکه وسواس تقارن در حدود 2 درصد افراد دیده می شود، این وسواس در سنین کودکی و نوجوانی شکل می گیرد و افراد مبتلا به این اختلال اصرار زیادی برای منظم و متقارن نگه داشتن امور دارند، افزود: بروز این وسواس در افراد بیشتری خواهند بود که نزدیکان خود را با این مشکل دارند.

این روانشناس با اشاره به اینکه اختلال وسواس تقارن در سنین میانسال بیشتر زنان را درگیر می کند اما عموماً در مردان شایع تر است، وی تصریح کرد: افرادی که درگیر اختلال وسواس متقارن هستند از قرارگیری نامتقارن اجسام احساس ناراحتی می کنند و برخی از آنها نگران هستند که اگر اشیا متقارن نباشند اتفاق بدی بیفتد. . پیش خواهد آمد

تجربه خستگی، کسالت و ناراحتی برای افراد مبتلا به وسواس تقارن

طاهری ادامه داد: این گونه افراد وقتی عدم تقارن اشیا را می بینند دچار استرس، اضطراب و پریشانی می شوند و نظم یا تقارن خاصی در چیدمان اشیاءشان دیده می شود. برخی از افراد مبتلا به این اختلال حتی در نحوه نوشتن کلمات و تناسب پاراگراف های متنی بسیار محتاط هستند و زمان زیادی را صرف چیدمان چیزها می کنند.

وی با بیان اینکه علت ابتلا به این اختلال به طور کلی هنوز مشخص نیست، اما برخی از کارشناسان ژنتیک را در بروز وسواس تقارن موثر می دانند، گفت: عوامل محیطی و دیدن رفتار اطرافیان به ویژه والدین در نظم و ترتیب و نظم، می تواند باعث شود کودکان از آن رنج ببرند. این اختلال را تحت تاثیر قرار دهد.

این روانشناس افزود: افرادی که دچار نوعی وسواس فکری عملی هستند، به طور مستمر افکار و احساسات منفی بسیاری را تجربه می کنند و به دلیل تکرار بی نهایت چرخه افکار منفی برای آنها، احساس خستگی، کسالت و پریشانی خواهند داشت. .

طاهری خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به وسواس تقارن در مقابل احساس نیاز به تقارن مقاومت چندانی نخواهند داشت و با توجه به اینکه زمان زیادی را صرف ایجاد و ایجاد تقارن در محیط اطراف خود می کنند، فرصت زیادی برای انجام فعالیت های دیگر و از از دست دادن اعتماد به نفس نیز در این افراد دیده می شود.

در مورد وسواس تقارن چه می دانید؟ + علائم عفونت

چه عواملی بر افراد مبتلا به وسواس تقارن تأثیر می گذارد؟

امیر دشتیان، روانشناس بالینی وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه چرخه وسواس تقارن برای افراد مبتلا به این اختلال همیشه تکرار می شود، گفت: تشخیص اختلال وسواس تقارن در افراد باید توسط روانشناس یا روانپزشک انجام شود و نمی توان به آن برچسب زد. مبتلا به اختلال تقارن بدون انجام بررسی های لازم. افراد Z، زیرا بسیاری از مردم عموماً از نظم و چیدمان متقارن اشیا لذت می برند.

وی با اشاره به اینکه به طور کلی علائمی مانند افسردگی، بی حوصلگی، ترس، اضطراب، گوشه گیری و اضطراب در افراد مبتلا به انواع وسواس فکری-عملی از جمله وسواس تقارن مشاهده می شود، افزود: افرادی که از سایر اختلالات روانی رنج می برند. عوامل محیطی، ژنتیک و رفتار والدین در بروز اختلال وسواس تقارن موثر است.

این روانشناس با بیان اینکه اگر کودک در محیطی با نظم افراطی بزرگ شود به مرور زمان تحمل زندگی در مکان های بدون نظم را از دست می دهد، تصریح کرد: تعارض با این اختلال به دلیل تاثیر زیاد آن بر همه جنبه های افراد. زندگی می کند، می تواند افسردگی، پرخاشگری، استرس و اضطراب را به همراه داشته باشد.

همراهی وسواس با تقارن با کمال گرایی افراطی

وی با اشاره به اینکه این اختلال می تواند در برخی افراد همراه با کمال گرایی افراطی رخ دهد، ادامه داد: کودکان و نوجوانانی که با این اختلال درگیر هستند زمان زیادی را صرف انجام تکالیف می کنند و معمولاً با دلایلی فعالیتی را شروع می کنند که کارهای مختلف را به تعویق می اندازند.

وی بیان کرد: برای درمان این اختلال متخصصان از روش های مختلفی از جمله درمان شناختی رفتاری، دارودرمانی و تغییر سبک زندگی افراد استفاده می کنند. درمان این افراد در نظر گرفته شده است.

این روانشناس افزود: در روش مواجهه درمانی و پیشگیری از پاسخ، درمانگر فرد را در موقعیتی قرار می دهد که با افکار منفی خود مواجه شود و زمانی که بیمار متوجه شود در اثر شرایط استرس زا هیچ اتفاق بدی برای او نخواهد افتاد، به تدریج توانایی کنترل و مدیریت استرس، اضطراب و افکار منفی را بهبود می بخشد.

در مورد وسواس تقارن چه می دانید؟ + علائم عفونت

تأثیر سبک زندگی سالم بر روند درمان بیماران مبتلا به اختلال وسواس اجباری

بر این اساس کارشناسان معتقدند داشتن سبک زندگی سالم برای درمان بسیاری از اختلالات روانی به ویژه وسواس تقارن موثر است و افراد باید علاوه بر حفظ آرامش و افزایش مهارت برای مدیریت بهتر هیجانات، از رژیم غذایی مناسب و ورزش و ورزش استفاده کنند. اجتناب از موقعیت های استرس زا یادت باشه

همراهی اطرافیان با افراد مبتلا به انواع اختلالات روانی از دیگر موارد تاثیرگذار در روند درمان آنهاست، بنابراین اطرافیان این افراد نیز باید از این اختلال و علائم آن آگاهی داشته باشند و با کمک یک متخصص، راه صحیح آن را انجام دهند. برخورد با آنها را یاد بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا