سلامت خانواده

در بخش تهدیدات گزارش آلودگی

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آلودگی هوا یکی از معضلات زندگی امروزی در سرتاسر جهان است که اثرات مخربی بر تمامی ابعاد زندگی و سلامتی افراد می گذارد و هیچ فردی نمی تواند از اثرات منفی این معضل در امان بماند. آلودگی هوا فصل و روز و شب ندارد. و در هر صورت غول آلودگی بر سلامت مردم سایه افکنده است.

هوای آلوده شامل مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، اکسیدهای نیتروژن، هیدروکربن های نسوخته، ذرات معلق ریز، برمید سرب و سایر ترکیبات سرب است. تهدیدات این معضل بزرگ نه تنها به سلامت جسمانی افراد مربوط می شود، بلکه روح و روان را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. اثر دارد.

از اثرات منفی آلودگی هوا بر بدن افراد می توان به آسم، سرطان ریه، هیپرتروفی بطن، آلزایمر، پارکینسون و اختلالات روانی، رتینوپاتی، اوتیسم، رشد جنین و وزن کم هنگام تولد و همچنین تحریک پذیری، بی حوصلگی، افزایش عصبانیت و… اشاره کرد. میل به سکوت، بی حالی و کسالت، تشدید وسواس، گوشه گیری و گوشه نشینی، بروز واکنش های هیجانی و افزایش خشونت و پرخاشگری از جمله اثرات این پدیده بر خلق و خوی افراد است.

در سال های اخیر شاهد افزایش آلودگی هوا در سراسر جهان بوده ایم و با توجه به افزایش غلظت آلاینده ها و مدت زمان مواجهه افراد با آنها، محققان افزایش بسیاری از انواع سرطان از جمله چشم را در سال 1404 پیش بینی کرده اند. سرطان های سطحی و تشدید علائم بیماری های چشمی. آنها به 160000 مورد، افزایش موارد سکته مغزی، بیماری های قلبی، سرطان های کودکان و بروز و تشدید بیماری های مرتبط با ریه از جمله آسم و آلرژی گزارش می دهند.

خلق و خو با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا تغییر می کند

سامیه طاهری کارشناس روانشناسی وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تاثیرات آلودگی هوا بر روحیه و روحیه افراد، اظهار کرد: آلودگی هوا یکی از معضلات جهانی است که بسیاری از مردم به ویژه در کلان شهرها و شهرهای صنعتی با آن دست به گریبان هستند. آلودگی هوا علاوه بر تأثیرات فراوانی که بر بدن افراد می گذارد، می تواند بر روح، روان و خلق و خوی افراد نیز تأثیر بگذارد.

وی با بیان اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده بروز اضطراب یکی از پیامدهای منفی آلودگی هوا است، تصریح کرد: ذرات آلاینده می تواند تحمل افراد را کاهش داده و منجر به ایجاد اضطراب یا به طور کلی تشدید آن شود. کسالت و تمایل به انجام فعالیت ها به ویژه فعالیت های روزانه با سرعت بیشتر در افرادی که در معرض آلودگی هوا زیاد هستند دیده می شود.

این کارشناس روانشناسی تصریح کرد: آلودگی هوا احتمال ابتلا است اوتیسم افزایش می یابد و به گفته محققان، احتمال زندگی کودکان در شهرهای مبتلا به بیش فعالی 62 درصد بیشتر از سایر کودکان است.

طاهری ادامه داد: به طور کلی تحریک پذیری، کسالت، افزایش عصبانیت، میل به سکوت، بی حالی و کسالتتشدید وسواس، گوشه گیری و گوشه گیری، بروز واکنش های عاطفی و افزایش خشونت و پرخاشگری از جمله اثرات قرار گرفتن طولانی مدت در معرض ذرات آلاینده هوا است.

ذرات آلودگی هوا، عاملی برای تشدید اختلالات روانی

وی با اشاره به اینکه به دلیل وجود آلاینده ها تمایل افراد به انجام برخی فعالیت ها را از دست می دهند و احساس بی حالی و کسل شدن می کنند، گفت: کاهش سطح اکسیژن در اثر قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می تواند باعث احساس کسالت، ضعف و حتی افسردگی شود. برای آوردن مردم

این کارشناس روانشناسی افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده احساس نشاط و انرژی درونی در افرادی که بیشتر در معرض آلودگی هوا هستند کاهش می یابد و بسیاری از افراد گوشه گیری و گوشه گیری را تجربه می کنند.

طاهری با بیان اینکه تحریک پذیری از دیگر مواردی است که پس از قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا ایجاد می شود، تصریح کرد: هیپوکامپ مغز بر روی خلق و خو و حافظه افراد تاثیر دارد و در اثر التهاب ناشی از قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوا ایجاد می شود. بخشی از مغز بیش از حد تحریک می شود و احتمال بروز علائم افسردگی افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه بسیاری از اختلالات روانی با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا تشدید می شود، گفت: به عنوان مثال در صورت وجود و تشدید آلودگی هوا، شاهد افزایش تعداد افراد درگیر اختلالات خودتشخیصی خواهیم بود. این دسته از بیماران علائم بیماری های جسمی را به خوبی تقلید و اجرا می کنند و آلودگی هوا را فرصت مناسبی برای بروز علائم جسمی بیماری هایی می دانند که در اثر این شرایط ایجاد می شود.

در بخش تهدیدات گزارش آلودگی

سیستم تنفسی، سیستم اصلی متاثر از آلودگی هوا

سارا محمدی، متخصص تغذیه وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اثرات آلودگی هوا بر سلامت جسمانی افراد اظهار کرد: می توان باور کرد که کل سیستم بدن به ویژه سیستم تنفسی، قلبی عروقی و عصبی در اثر قرار گرفتن در معرض مواد سمی معلق در بدن آسیب می بیند. هوا و در این بین سیستم تنفسی سیستم اصلی است که در درجه اول در معرض پیامدهای ذرات آلاینده است.

وی با بیان اینکه میزان آسیب های وارده به سلامت جسمی افراد در مواجهه با آلودگی هوا به مدت زمان استنشاق ذرات آلاینده و غلظت آنها بستگی دارد، افزود: سن، جنسیت، بیماری های زمینه ای و تغذیه افراد از جمله عواملی است که باعث می شود. سلامتی را تحت تاثیر قرار دهد. سلامت جسمانی افراد نقش مهمی در آلودگی هوا دارد.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای اعم از مبتلایان به آسم، آلرژی، نارسایی قلبی، دیابت و فشار خون بیشتر در معرض تهدیدات این شرایط قرار خواهند گرفت، تصریح کرد: با توجه به اینکه آلودگی هوا تاثیر می گذارد. همه اعضای بدن، تغذیه افراد می تواند بخشی از این آسیب ها را کاهش دهد یا در بهترین حالت بخشی از آن ها را جبران کند.

محمدی با بیان اینکه این معضل جهانی سلامت همه افراد را تهدید می کند و از این رو توجه به رژیم های غذایی باید مورد توجه همه افراد قرار گیرد، ادامه داد: دستگاه تنفسی انسان بیش از هر دستگاه دیگری در بدن در معرض آلودگی هوا قرار دارد. و مصرف روزانه لبنیات مانند شیر یا ماست در روزهای آلوده می تواند منجر به تولید اکسیژن بیشتر در خون و سم زدایی بدن شود.

چگونه پیامدهای آلودگی هوا را به حداقل برسانیم؟

وی با بیان اینکه مصرف لبنیات می تواند جذب عناصر سنگین در ذرات آلاینده هوا را نیز کاهش دهد، گفت: بی توجهی به نوشیدن آب می تواند منجر به ماندگاری سموم در بدن شود. آب جذب اکسیژن را تسریع می کند و وظیفه سم زدایی بدن را بر عهده دارد و نوشیدن آب در روزهای آلوده نیز به دلیل نقش پاک کنندگی این مایع می تواند سلامت پوست و موی افراد را تضمین کند.

این کارشناس تغذیه افزود: به افرادی که در معرض آلودگی هوا هستند و از عوارض آن رنج می برند توصیه می شود از ویتامین های E و D استفاده کنند که منابع ویتامین E شامل روغن های گیاهی، سبزیجات سبز، جگر، بادام و گردو و منابع ویتامین است. E. D شامل شیر، کره و تخم مرغ است.

محمدی افزود: نقش ویتامین های C و A در محافظت از بدن در برابر آلودگی غیرقابل انکار است و هویج، کره و سیب زمینی بهترین منابع ویتامین A و پرتقال، توت فرنگی و انبه منابع غنی ویتامین C هستند.

وی خاطرنشان کرد: داشتن خواب کافی، استفاده از ماسک، پرهیز از استعمال دخانیات و قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و کاهش استرس های روزانه از جمله مواردی است که در کنار تغذیه مردم باید مورد توجه قرار گیرد تا عوارض و پیامدهای آلودگی هوا به حداقل برسد. . رسیدن

در بخش تهدیدات گزارش آلودگی

با توجه به این؛ پیامدهای آلودگی هوا به عنوان یک مشکل جهانی بی شمار است و از هر 10 نفر در جهان 9 نفر هوای آلوده را استنشاق می کنند. در سال 2013، سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا را به عنوان یک سرطان‌زای قطعی معرفی کرد و مطالعات مختلف نشان داده است که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا حتی با غلظت‌های کمتر از مقادیر استاندارد و دستورالعمل‌ها، می‌تواند عوارض حاد و مزمن ایجاد کند.

بر اساس آمارهای موجود، سالانه حدود هفت میلیون مرگ ناشی از آلودگی هوا در جهان رخ می دهد که معادل 10 درصد از کل مرگ و میرها است. همچنین تخمین زده می شود که تعداد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در ایران حدود 40 هزار نفر در سال باشد. این رقم معادل حدود 10 درصد از کل مرگ و میرهای سالانه در کشور است، بنابراین مردم باید تمامی تمهیدات کاهش آلودگی هوا را مد نظر قرار دهند و اقدامات موثری برای به حداقل رساندن آسیب این پدیده جهانی انجام دهند. بودن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا