سلامت خانواده

درون شرایط مدافعان پروژه دروار/ حامیان و مخالفان آن – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو، زنجیره تامین دارو در کشور طی سال های پس از اجرای طرح داروسازبا مشکلات فراوان E مواجه شده و این موضوع روند تامین دارو را مختل کرده است. این در حالی است که فعالان زنجیره تامین دارو از شرایط حاکم راضی نیستند. به نظر می رسد، اجرای طرح داروسازهمانطور که انتظار می رفت، نتوانست کمکی به بهبود بازار دارویی کشور کند.

در زمینه اقتصاد داروسازی

میشم کریمی مدیر روابط عمومی سندیکای تولیدکنندگان بسته بندی های دارویی، شیمیایی و دارویی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: صنعت دارو حوزه ای نیست که بتوان با فرمول محصولات دیگر در اقتصاد مدیریت کرد. دارو محصولی برای درمان افراد است. 99 تا 1400 که بحث طرح است داروساز و به آزادسازی نرخ ارز اشاره شد، در بسیاری از جلسات گفتیم که دارو این نیست که بگوییم ارز دارو را یک شبه آزاد می کنیم و از همه دستگاه ها انتظار داریم وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند و به بیماران و جامعه و صنعت دارو و دارو آسیب برسانند. سیستم مالی نکن امروز نتیجه یک تصمیم اشتباه را می بینیم و تسویه حساب برخی بیمه ها با داروخانه ها در سال 1402 هنوز تکمیل نشده است.

وی افزود: صنعتی با 4200 تومان مواد اولیه خاکستر بدون اینکه بداند گران می شود دارو را تولید می کند و می فروشد، بعد وقتی نرخ ارز تغییر می کند می گویند دارو را گران فروخته اید، برخی به نهادهای نظارتی ارجاع داده شدند، صنعتی که دارو را در اختیار مردم قرار می دهد. اکثر شرایط بحرانی و کردهای کرونا به خوبی با آن رفتار نکرده اند. داروخانه‌ها این وضعیت را دارند، در نتیجه شرکت‌های پخش نمی‌توانند از داروخانه‌ها پول بگیرند، مگر اینکه تا چه اندازه بتوانیم وظایف مالی را بر دوش داروخانه‌ها، شرکت‌های پخش و بخش خصوصی بگذاریم.

کریمی ادامه داد: کسانی که به عنوان دولت حضور دارند مسئولیت تامین دارو و سلامت را بر عهده دارند. این یک زنجیره است و همه دست به دست هم داده اند و شرایط کشور خاص و سخت است و تحریم های زیادی وجود دارد و ما جلو می رویم اما اگر تمام مسئولیت بر عهده داروخانه باشد و پول خود را از بیمه دریافت نکند. 8 ماه درسته داروساز متوجه نشو، از این نظر، شرکت پخش را دریافت نکن، یعنی شرکت تمام کردن محصول (محصول نهایی) دریافت نشده است، سپس شرکت مواد اولیه. شرکت مواد اولیه و بسته بندی را بررسی می کنیم، می بینیم که تمام انبارهای آنها پر از محصولات است و به دلیل نداشتن نقدینگی شرکت ها نتوانسته اند محصولات باکیفیت بفروشند. ارزهای اختصاص داده شده به آنها به دلیل سیاست های انقباضی نتوانسته اند از سیستم بانکی پول جذب کنند. انبارها پر است و از سوی دیگر شرکت های دارویی بخشی از نیاز خود را از طریق واردات تامین کرده اند. این یک چرخه معیوب است.

این فعال صنعت دارو تاکید کرد: روزی که اصرار داشتیم نظام سلامت از اقتصاد جدا شود به همین دلیل بود. در سایر حوزه ها ارز باید تک نرخی شود تا از فساد جلوگیری شود. حتی کشورهای سرمایه داری که کاملا سرمایه داری مدیریت می شوند معتقدند نظام سلامت نیاز به یارانه دارد و دارو باید در اختیار همه اقشار جامعه باشد زیرا اگر دارو مصرف نکنند 40 برابر بیشتر در نظام درمان به دولت تحمیل می شود. .

وی افزود: متأسفانه اتفاقی افتاد و با توجه به شناختی که از دکتر مزیکیان دارم و روزهای حضور ایشان در مجلس را به خاطر دارم، ایشان در جلسات با این اتفاق موافق نبودند و در جلسه مجلس مخالفت خود را اعلام کردند. حوزه آزادسازی نرخ ارز». متأسفانه اتفاقی که می افتد و جای نگرانی دارد این است که با تغییر دولت ها بحث تغییر ارز از 4200 تومان به 28500 تومان مطرح می شود و امروز دوباره زمزمه هایی مبنی بر تغییر ارز از 28500 تومان به 48000 تومان به گوش می رسد. تک نرخی شود. بیایید نزدیک شویم این همان چیزی است که در طرح اتفاق افتاد دارو این اتفاق افتاد و همه کسانی که آن روز از آن طرح دفاع کردند، امروز مصاحبه می کنند و می گویند این طرح شکست خورد.

پیامدهای حذف ارز دارویی ترجیحی

کریمی در پاسخ به این سوال که نیازی به حذف ارز ترجیحی در مقوله دارو نیست، گفت: چندین بار در کشور این کار را انجام داده ایم و هر بار با ضرر مواجه شده ایم. هم در سیستم مالی و هم در بیمه و مبلغ پرداختی بیمار. در زمان جنگ ارز به 140 تومان رسیده بود، اما قیمت دارو روی 7 تومان باقی ماند زیرا در آن بحران ها می توانستیم دارو را به مردم ارائه کنیم و کمبود دارو وجود نداشته باشد. برخی می گویند می خواهیم بازار دارویی را گسترش دهیم یا حجم معاملات در بازار دارویی ایران با جمعیت ما همخوانی ندارد، این حرف ها را در حوزه دارویی نمی توان گفت. پزشکی رشته ای است که باید برای بیماران فراهم شود و نمی توان به بخش اقتصادی آن خیلی توجه کرد. نه من می گویم شرکت ها ضرر خواهند کرد، شرکت ها از این افزایش قیمت ها متضرر شده اند. دولت با افزایش قیمت ارز و نهاده ها به شرکت های دارویی قیمت نمی دهد. شرکت‌های دارویی همچنان در قیمت‌گذاری مشکل دارند، چون هزینه‌ها افزایش یافته، نمی‌توانند قیمت محصولات باکیفیت را افزایش دهند، بنابراین سودشان کاهش می‌یابد. برای تامین ارز مورد نیاز خود باید از سازمان های مالی وجوه بگیرند، این سازمان ها هم تعطیل هستند و وام نمی دهند و بحران نقدینگی در صنعت داروسازی بسیار جدی است.

وی تصریح کرد: بسیاری از محصولاتی که در کارخانه های داروسازی تولید می شود می به دلیل مقرون به صرفه نبودن از چرخه تولید خارج شده اند و باید فوری تهیه کنیم. در نهایت بحث هایی در طب اورژانسی مانند ضد زیستی که از هند و همه وارد شد به یاد بیاورید تبدیل شد. از دولت جدید لطفا از شوک های الف پرهیز کنید بار از اقتصاد، صنعت و حوزه دوری کنید. نتیجه این شوک های اقتصادی ویرانگر است.

کریمی ادامه داد: شما می گویید با آزادسازی نرخ ارز باید قیمت دارو را بالا ببریم اما آزادسازی انجام شد و صنایع به قیمتی که مطلوب بود نرسیدند. هم صنایع، هم مردم و هم دولت آسیب دیدند. این راهش نیست. آن زمان قیمت ارز 28 هزار تومان بود و به نصف رسید، الان دوباره ارز گران شده است، حتی اگر 60 هزار تومان هم کنیم، چند ماه دیگر قیمت ارز گران شد، چه کنیم. ? دوباره بلند کردن؟ به این ترتیب باید مدام قیمت را بالا ببریم. تولیدکنندگان می‌گویند نهاده‌های ما را گران‌تر کنید، بگذارید با قیمت بالاتری بفروشیم. می توانیم بگوییم نهاده هایمان را گران نکنیم بلکه قیمت را با توجه به تورم تغییر دهیم. ورودی ها به معنای ارز است. بخشی از هزینه های تولید دارو 4200 تومان است و آن هم مواد موثر است مابقی ارز محاسبه می شود اما بالاتر از ارز آزاد، هزینه کارخانه، مالیات، ماشین آلات و … هیچ کدام ارزی نیست. نه کارشناسان اقتصادی، سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت برای بخشی که ارز 4200 تومانی دریافت نمی کند و با تورم افزایش می یابد چانه بزنند و با تورم قیمت را بالا ببرند. نه اینکه بگوییم ارزان 4200 تومانی را گران کنید و ما را بیشتر به دردسر بیاندازید به امید اینکه بتوانیم قیمت بگیریم.

مدعیان داروی ارزان کجا هستند؟

وی افزود: اگر می گوییم قیمت ارز تغییر می کند، برای قیمت گرفتن است، زیرا برخی پیشنهاد کردند که اگر این اتفاق بیفتد، صادرات ما افزایش می یابد، دارو ارزان می شود و پرداخت از جیب بیمار می شود. کاهش یابد. تبلیغات که این طرح را ایجاد کردند و همین دوستان می گویند این طرح شکست خورده است. پیشنهاد من این است که اگر این یک برنامه و ایده است به جای آزادسازی مجدد از 28500 تومان و تک نرخی شدن ارز، دوستان پروژه دارو تصحیح و ذخیره و احیا کند.

مدیر روابط عمومی اتحادیه تولیدکنندگان بسته بندی دارویی، شیمیایی و دارویی در پایان گفت: دوستان می گفتند طرحی است. داروساز این مسائل را حل می کند و ما روی کاغذ گفتیم بله، اما در عمل از پیچیدگی های سیستم بانکی و بیمه اطلاع داشتیم و غیرممکن بود. این طرح مشکلی ندارد داروساز آن را احیا کنید تا درست شود. ما با هرگونه شوک درمانی مخالفیم، حتی نمی گوییم به 4200 تومان برگردیم چون نوعی شوک به اقتصاد است و نمی توان قیمت را بالا برد. وضعیت فعلی باید مدیریت و ترمیم شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا