سلامت خانواده

دروغی به نام سازمان تامین اجتماعی/ نهادی علیه کارگر و کارفرما که در کنار العینی جلوی کسب و کارها را می گیرد!

تینا مزدکی- رضا قربانی، بنیانگذار راهکار، نایب رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره وری اتاق بازرگانی تهران و رئیس سابق کمیسیون فین تک سازمان نصر تهران مهمان «کافه خبر» در خبرآنلاین بود. با توجه به بازتاب گسترده نظرات یکی از مدیران میانی سازمان تامین اجتماعی در خصوص پلتفرم های سلامت دیجیتال، با رضا قربانی در خصوص اقتدار این سازمان و محدودیت هایی که برای بسترهای سلامت دیجیتال ایجاد می کند گفت وگویی انجام داده ایم؛ شرح این گفتگو را در ادامه بخوانید:

تامین اجتماعی؛ نهادی علیه کارگر و کارفرما

رضا قربانی معتقد است امروز سازمان تامین اجتماعی به یکی از قدرتمندترین نهادهای کشور تبدیل شده است. وی در این خصوص گفت: سازمان تامین اجتماعی هر کاری بخواهد انجام می دهد، اکنون می تواند تصمیم بگیرد که تمام حساب های بانکی یک نفر را مسدود کند و این دردناک است و در مقابل هیچکس در قبال اتفاقی که افتاده پاسخگوی کاربر نیست. “

وی ادامه داد: امروز تامین اجتماعی به مهمترین و جدی ترین مانع بر سر راه کسب و کارها تبدیل شده است، کارآفرین و کسبه ای را نمی توان پیدا کرد که در حال حاضر بدهی فعلی به تامین اجتماعی نداشته باشد، سازمان تامین اجتماعی روی آورده است. به نهادی علیه کارگر و علیه کارفرما.

موضع رضا قربانی بابیان اینکه تامین اجتماعی با تفکرات غلط چپ در دهه شصت راه را اشتباه رفت. وی گفت: سازمان تامین اجتماعی با هدف گرفتن حقوق کارگر از کارفرما ایجاد شد اما کدام کارگر امروز از طریق سازمان تامین اجتماعی به حق و حقوق خود رسیده است با این تفاوت که همه کارگران باید به تامین اجتماعی پول بدهند. سازمان به طور منظم؟”

رضا قربانی در کافه سلامت جو

سازمان تامین اجتماعی موفق ترین مدل کسب و کار در کشور است

وی گفت: اکنون موفق ترین مدل کسب و کار در ایران سازمان تامین اجتماعی است؛ مدلی که نه به دولت پاسخگو است، نه در برابر کسب و کار و نه کارگر، نگاه از بالا به پایین و موضوع محور است. او پول می‌گیرد و هر کاری می‌خواهد می‌کند، در نهایت به کسی پاسخگو نیست.»

وی با اشاره به اینکه تامین اجتماعی اصلا اهل تعامل و گفت و گو نیست، گفت: سازمان تامین اجتماعی از بالا به پایین با کارگران برخورد می کند.

تامین اجتماعی العینی مانع کسب و کار می شود

رضا قربانی با اشاره به اینکه امروز سازمان تامین اجتماعی در هر زمینه ای ورود دارد، ادامه داد: وی گفت: واقعیت این است که سازمان تامین اجتماعی ضمانت اجرایی سنگینی دارد، امروز همه بنگاه ها از سازمان تامین اجتماعی می ترسند چرا که سازمان تامین اجتماعی آنها را تعطیل می کند، جریمه های سنگینی را اعمال می کند و پاسخگوی هیجکس نیست، منطق این است که که اگر نمی توانی جمع کن.”

پس در مورد دورکاری و فریلنسر چطور؟

قربانی بابیان اینکه سازمان تامین اجتماعی این تغییر را نپذیرفته است، گفت: تامین اجتماعی نه سیستم ها را به روز کرد و نه سعی کرد با تغییرات همراه شود؛ منطق تغییرات پذیرفته نشده است، یعنی منطق امروز سازمان تامین اجتماعی همان کارگر و کارفرمای چهل سال پیش است، انگار کارگر می رود جایی کار می کند و کارفرما هست و بالاخره کار از راه دور و آزاد کار می شود.

وی افزود: یکی از مشاغلی که کارکنان سازمان تامین اجتماعی همواره با آن با مشکل مواجه بوده اند، خبرنگاری و دورکاری است که زمان برد تا متوجه شوند خبرنگار فردی است که در اداره نیست؛ یعنی بیمه. مامور آمد و دید که خبرنگار نیست و منطقی که گزارشگر برای گرفتن مصاحبه برایش قابل قبول نیست، زمان می برد تا به این موضوع بدیهی رسیدگی شود.

تامین اجتماعی، حیاطاین تنهایی بعضی هاست

این فعال کسب و کار دیجیتال گفت: سازمان تامین اجتماعی از آن جاهایی است که دیگر حتی عقیدتی هم ندارد، برای عده ای حیاط خلوت است اما از آن جاهایی است که باید شخم زد.

وی همچنین درباره تشکیل تشکل های دیگر در این زمینه گفت: برخی از دوستان موضوعی را مطرح می کنند و به نظر بد نیست یعنی تشکیل تشکل های همسو با تامین اجتماعی است. آینده؟”

تامین اجتماعی اکنون جعلی است!

وی در پایان با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی ماهیت خود را تغییر داده است، گفت: تامین اجتماعی سازمانی است که باید خدمات ارائه کند، سازمانی نیست که پول بگیرد، اما امروز اشکال متفاوتی از سهم خود دارد. کارگر و کارفرما وارد بحث تسویه حساب می شود و همه را فلج کرده است و حتی اگر هم می دهد اینقدر مبهم و گنگ است. پیچیده است که معلوم نیست از کجا آمده است.”

۲۲۷۳۲۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا