سلامت خانواده

درمان قطعی میگرن در خانه چیست؟ + علائم و محرک های میگرن

به گزارش خبرگزاری ایمنا، میگرن یک بیماری است عصبی که می تواند علائم مختلفی داشته باشد اما بیشتر به صورت سردرد و خستگی شدید فارسا تشخیص داده شده است، علائم دیگری که ممکن است همراه با این سردرد دیده شود عبارتند از تهوع، استفراغ، تکلم نامفهوم، گزگز دست و سر، بی حسی اندام ها و حساسیت به نور و صدا.

این بیماری ارثی است و هر سنی را درگیر می کند، نزدیک به 25 درصد افراد مبتلا به میگرن هستند و بیشتر آنها را زنان تشکیل می دهند، به طوری که پس از بلوغ، نسبت بیماران زن به مرد حدود سه به یک است. میگرن می تواند در دوران کودکی یا حتی دیر شروع شود میانسال حتی اگر رخ ندهد، در واقع بروز آن بسته به عواملی مانند جنسیت و ژنتیک در افراد متفاوت است.

انواع سردردهای میگرنی

سردردهای میگرنی به روش های مختلفی بروز می کنند:

  • میگرن مکرر یا بدون میگرن او (هاله): بدون مقدمه بروز می کند، این نوع میگرن بیشتر شایع است.
  • میگرن کلاسیک یا با او: در این نوع، فرد قبل از بروز سردرد سیگنالی را دریافت می کند، این علائم هشدار دهنده است او آنها می گویند شنیدن صداهای مبهم یا دیدن نورهای سفید است، حتی برخی افراد در روزهای قبل از سردرد به طور مکرر خمیازه می کشند و در این نوع میگرن فرد حدود دو تا شش ساعت در سر خود احساس درد شدید می کند.
  • میگرن پیچیده: همزمان با سردرد میگرنی، نوع دیگری از سردرد نیز رخ می دهد.
  • میگرن مزمن: این نوع میگرن بیش از 15 روز در ماه فرد را مبتلا می کند و بیش از سه ماه طول می کشد، یعنی فرد در اکثر روزهای ماه سردرد با دردهای متفاوت دارد.
  • میگرن چشمی: این نوع میگرن یک سردرد بسیار شدید همراه با اختلالات بینایی است. میگرن چشمی گاهی منجر به کوری یک چشم یا نابینایی لحظه ای می شود. علائم میگرن چشمی مشاهده نور سفید، تاری دید و ندیدن بخشی از میدان دید است.
  • میگرن شکمی: این نوع میگرن معمولا در کودکان دیده می شود، این کودکان مشکلات گوارشی همراه با سردرد دارند و ممکن است از اختلالات رشدی نیز رنج ببرند.
  • میگرن حاد: در این نوع میگرن افراد گاهی تا دو هفته سردرد دارند که درد این افراد کمتر از درد میگرن مزمن است.
  • میگرن باسیلر: باسیلر به نام شریان باسلر مغز گرفته می شود که یکی از رگ های خونی مغز است. باسیلر دچار انقباضات و اسپاسم شده و فرد را دچار علائمی مانند ضعف، لکنت زبان، سرگیجه، وزوز او تاری دید دارد.
  • میگرن دهلیزی: یا سرگیجه میگرنی که در آن فرد دچار عدم تعادل و سرگیجه و مشکلات شنوایی و بینایی می شود و این نوع ممکن است بدون سردرد و فقط همراه با سرگیجه باشد.
  • میگرن عصبی: میگرن عصبی یک نوع شایع میگرن است که باعث سردردهای ضربان دار می شود.

سردرد میگرنی چند روز طول می کشد؟

بیشتر سردردهای میگرنی حدود چهار ساعت طول می کشد، اما انواع شدید آن می تواند تا سه روز طول بکشد و مبتلایان به میگرن معمولاً سه یا چهار حمله در ماه دارند، اگرچه دفعات حملات میگرنی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، به طوری که در برخی افراد، اگرچه سردرد یک بار در روز احساس می شود، در حالی که برخی افراد سالانه دو تا چهار حمله میگرنی را تجربه می کنند.

سردردهای میگرنی در ابتدا با دردهای مبهم اطراف سر شروع می شود و به تدریج به دردهای متمرکز و ضربان دار تبدیل می شود، دردها ممکن است از یک طرف سر به طرف دیگر منتقل شوند، این دردها گاهی منتشر و گاهی در ناحیه پیشانی متمرکز می شوند (سردرد پیشانی). هستند.

علت میگرن چیست؟

اگرچه علل میگرن به طور کامل شناخته نشده است، اما به نظر می رسد ژنتیک و عوامل محیطی در آن نقش دارند. تغییرات در ساقه مغز و فعل و انفعالات آن با عصب سه قلو که یکی از مسیرهای اصلی درد است، می تواند در بروز میگرن نقش داشته باشد. همچنین، عدم تعادل در مواد شیمیایی مغز، از جمله سروتونین که به تنظیم درد در سیستم عصبی کمک می کند می تواند در میگرن نیز نقش داشته باشد.

علاوه بر این، محققان در حال بررسی این نقش هستند سروتونین در میگرن و سایر انتقال دهنده های عصبی از جمله پپتید وابسته به ژن هستند کلسی تونین (CGRP) نیز در درد میگرن نقش دارند.

چه چیزی می تواند باعث میگرن شود؟

تعدادی محرک برای میگرن وجود دارد، از جمله:

  • تغییرات هورمونی در زنان: به نظر می رسد نوسانات استروژن باعث سردرد در بسیاری از زنان می شود.
  • داروهای هورمونی
  • نوشیدنی ها: محرک ها عبارتند از الکل و کافئین بیش از حد، مانند قهوه.
  • فشار: استرس در محل کار یا خانه می تواند باعث میگرن شود.
  • محرک های حسی: نورهای روشن یا چشمک زن و صداهای بلند نیز می توانند باعث میگرن شوند، بوهای قوی مانند عطر، رقیق کننده، دود سیگار دست دوم و سایر بوها می توانند باعث میگرن در برخی افراد شوند.
  • تغییرات خواب: کم خوابی یا خواب زیاد می تواند باعث میگرن در برخی افراد شود.
  • عوامل فیزیکی: فعالیت بدنی شدید ممکن است باعث میگرن شود.
  • تغییرات آب و هوایی: تغییر آب و هوا یا فشار نیروی هوایی (فشار فشارسنجی) می تواند باعث سردرد میگرنی شود.
  • داروها: وازودیلاتورها مانند نیتروگلیسیرین می توانند میگرن را بدتر کنند.
  • خوراکی ها: پنیرهای کهنه و غذاهای شور و فرآوری شده ممکن است باعث میگرن شوند و حذف وعده های غذایی می تواند همین اثر را داشته باشد.
  • افزودنی های مواد غذایی: افزودنی ها شامل شیرین کننده ها هستند آسپارتام و نگهدارنده غذا به نام مونونوکلئوز سدیم گلوتامات (MSG) در بسیاری از غذاها یافت می شود.

درمان قطعی میگرن در خانه چیست؟ + علائم و محرک های میگرن

درمان خانگی سردرد میگرنی

طب فشاری: از جمله روش هایی که برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله میگرن استفاده می شود، در این روش باید نقاط خاصی از بدن را تحریک کرد که نتیجه آن پایان انقباض بافت و تسکین درد است.

این روش درمانی به این صورت است که معمولا در نواحی یک تا چهار که بین انگشت شست و سبابه دست چپ است فشار ایجاد می شود سپس با استفاده از دست راست ناحیه مورد نظر دردناک نیست. و فشار به صورت دوره ای اعمال می شود، انجام این عمل به بهبود میگرن شما کمک می کند، این یک روش بسیار ساده برای درمان سردرد میگرنی در خانه است که افراد می توانند به راحتی آن را انجام دهند.

مطالعات مختلف تحقیقاتی در زمینه درمان میگرن با استفاده از طب فشاری نشان می دهد که انجام این عمل در ناحیه PC6 که بالای ساعد و در ناحیه داخلی دست قرار دارد، به بهبود درمان تهوع ناشی از میگرن

تغییرات رژیم غذایی: توجه به رژیم غذایی در افراد مبتلا به میگرن بسیار مهم است و می تواند به بهبود این بیماری کمک کند، در واقع افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری میگرن هستند با رعایت رژیم غذایی می توانند از بروز میگرن پیشگیری کنند.

از جمله غذاهای رایجی که در ایجاد میگرن نقش دارند، انواع شکلات ها، غذاها در حال پردازش با افزودنی های زیاد، نوشیدنی های الکلی و حاوی کافئین، این افراد باید از خوردن غذاهای پرچرب و غذاهای شیرین به طور منظم برای جلوگیری از سردردهای میگرنی خودداری کنند. در واقع عادت به رژیم های غذایی با حداقل ارزش غذایی و خطر بالا در افزایش ابتلا به بیماری ها نیز خطر ابتلا به میگرن را افزایش می دهد.

استفاده از روغن: یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان خانگی سردرد میگرنی استفاده از روغن‌ها است، نحوه استفاده از آن‌ها متفاوت است، ماساژ محل‌های درد با برخی روغن‌ها می‌تواند به بهبود درد کمک کند، همچنین نتایج یک مطالعه تحقیقاتی در مورد یک جمعیت در اروپا نشان داده اند که استنشاق روغن اسطوخودوس در افراد مبتلا به سردردهای میگرنی در بهبود درد آنها بسیار موثر بوده است، ماساژ روغن اسطوخودوس نیز در بهبود دردهای میگرنی موثر است.

درمان با زنجبیل: زنجبیل یکی از گیاهان دارویی غنی از آنتی اکسیدان های طبیعی است و استفاده از آن در تهیه داروهای درمانی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، روش درمان خانگی سردرد میگرنی با استفاده از زنجبیل می تواند موثرتر از داروهای درمانی باشد، زیرا تاثیر زنجبیل در درمان سردردهای میگرنی توسط مطالعات مختلف ثابت شده است که زنجبیل یک ماده گیاهی بدون عارضه است اما افرادی که به این گیاه حساسیت دارند از خوردن آن اجتناب کنند.

مدیریت استرس: یکی از عوامل ایجاد کننده میگرن به خصوص نوع عصبی داشتن استرس در زندگی است که کنترل استرس و مدیریت آن به شما در بهبود میگرن کمک می کند و همچنین در پیشگیری از این بیماری بسیار مفید است. راه های مختلفی برای کنترل آن وجود دارد. استرس وجود دارد که می توانید نوع مناسب را امتحان کنید.

یوگا: این نوع ورزش برای درمان بسیاری از بیماری ها موثر است. انجام این ورزش و کشش به افراد کمک می کند تا میگرن خود را به راحتی درمان کنند.

استفاده از ویتامین های گروه ب: ویتامین های گروه B به کاهش فراوانی میگرن و شدت این بیماری کمک می کند، با توجه به محلول بودن این ویتامین ها در آب، مقدار اضافی آنها با ادرار از بدن دفع می شود.

آب کافی بنوشید: شاید نوشیدن آب کافی بتواند از بروز بیماری های میگرنی جلوگیری کند و یک درمان خانگی سردرد میگرنی، نوشیدن آب است، اگرچه راه ساده ای است، اما اهمیت و تاثیر آن بی نظیر است.

استفاده از کمپرس سرد و گرم برای درمان میگرن: کمپرس سرد و گرم می تواند سردردهای میگرنی را کاهش دهد، این کمپرس ها به صورت جداگانه یا با هم می توانند میگرن را در افراد بهبود بخشند، برخی افراد ممکن است فقط از کمپرس سرد استفاده کنند، اما این دو کمپرس در کنار هم می تواند به بهبود سردرد کمک کند.

ماساژ دادن: یکی از روش های درمان خانگی سردردهای میگرنی که اکثر افراد هنگام احساس درد از آن استفاده می کنند، ماساژ نواحی مختلف مانند عضلات گردن و شانه به درمان و بهبود بیماری میگرنی کمک می کند، انجام ماساژ باعث کاهش استرس می شود که عاملی برای بهبود بیماری موثر است، استفاده از دستگاه های ماساژ دستی در منزل می تواند برای شما راحت باشد و می توانید از افرادی که در این زمینه مهارت و تجربه دارند کمک بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا