سلامت خانواده

درمان سرطان سینه ممکن است روند پیری را تسریع کند – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو به نقل از مدیسون خالص، “جودیت کارول، سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیا، گفت: برای اولین بار، ما نشان دادیم که سیگنال های پیری که زمانی تصور می شد توسط شیمی درمانی هدایت می شود، در زنانی که تحت پرتو درمانی و جراحی قرار می گیرند نیز وجود دارد.

استفاده کنید او گفت: «در حالی که انتظار داشتیم افزایش بیان ژن مرتبط با پیری بیولوژیکی را در زنانی که شیمی‌درمانی دریافت کرده‌اند، مشاهده کنیم، از یافتن تغییرات مشابه در افرادی که فقط پرتودرمانی یا جراحی شده‌اند، شگفت‌زده شدیم».

همانطور که محققان توضیح دادند، شدت سرطان سینه مدت‌هاست با تسریع پیری مرتبط است. خستگی، کاهش تفکر و حافظه و افزایش ضعف جسمانی می تواند باعث آزار بازماندگان شود.

درمان سرطان چقدر در این کاهش ها نقش دارد؟

برای کشف این موضوع، تیم تحقیقاتی دو سال را صرف ردیابی بیان ژن سلول‌های خونی در زنانی که تحت درمان سرطان سینه قرار می‌گرفتند، پرداختند. آنها به دنبال نشانگرهای ژنتیکی پیری سلولی، از جمله پاسخ به آسیب DNA، پیری (زمانی که تقسیم سلولی متوقف می‌شود) و نشانگرهای التهاب را بررسی کردند.

پیری سلولی یکی از قوی‌ترین نشانه‌های پیری است، زیرا زمانی که سلول‌ها تقسیم نمی‌شوند، سمومی ترشح می‌کنند که می‌تواند به سلول‌های مجاور آسیب برساند.

گروه استفاده کنید آنها دریافتند که صرف نظر از نوع درمانی که یک زن برای مراقبت از سرطان سینه دریافت می کند – شیمی درمانی، پرتودرمانی یا جراحی – علائم واضحی از سیگنال دهی التهابی و پیری سلولی وجود دارد که نشان می دهد این سلول ها سریعتر از حد طبیعی پیر می شوند.

همچنین نشانه‌های واضحی از افزایش ژن‌های آسیب-پاسخ به DNA، یکی دیگر از نشانه‌های بارز پیری سلولی، وجود داشت. محققان خاطرنشان کردند که این تغییرات در بیمارانی که شیمی‌درمانی دریافت کرده‌اند و همچنین افرادی که شیمی‌درمانی دریافت نکرده‌اند، رخ داده است.

استفاده کنید او افزود: «ما تازه شروع به درک پیامدهای طولانی مدت درمان سرطان کرده‌ایم و این یافته‌ها گامی حیاتی به سوی درک مسیرهای بیولوژیکی است که باعث بسیاری از علائم پس از درمان در بازماندگان سرطان سینه می‌شود.» هدف ما یافتن راه‌هایی برای بهبود بقا، نه تنها از نظر سال‌های زندگی، بلکه از نظر کیفیت زندگی و سلامت کلی است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا