سلامت خانواده

درمان در سایه تجهیزات فرسوده بیمارستانی – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو، وقتی موضوع تجهیزات بیمارستانی را با کادر درمانی مطرح می کنیم به عمق فاجعه در بیمارستان های کشور پی می بریم.

“ابزار، تجهیزات و تخت‌ها آنقدر فرسوده شده‌اند که کار ما به شدت سخت می‌شود. به دلیل فرسودگی وسایل، معمولاً مجبوریم کارهای بیشتری را به صورت دستی انجام دهیم. وقتی این کارها چندین بار در شیفت‌های طولانی تکرار می‌شوند، خستگی زیاد می‌شود. غیر قابل تحمل می شود.

این بخشی از تجربه یک پرستار است که در بیمارستانی با تجهیزات قدیمی کار می کند. یک پرستار دیگر در این بار او می گوید: اگر تجهیزات خراب شود، نه قطعات تعویضی داریم و نه به دستگاه های جدید دسترسی داریم. بنابراین باید با همان تجهیزات کار کنیم یا از تجهیزات مشترک استفاده کنیم که باعث کند شدن روند کار می شود. تجهیزات فرسوده نه تنها برای بیماران خطرناک است، بلکه می تواند برای ما نیز خطرناک باشد. کار در چنین شرایطی یک نبرد روزمره است. از یک سو باید با استرس و فشار روحی ناشی از خرابی تجهیزات مقابله کنیم و از سوی دیگر سعی کنیم بهترین خدمات را به بیماران ارائه دهیم.

مشکلات فرسودگی و پارگی تجهیزات بیمارستانی

فرسودگی تجهیزات فشار کاری زیادی را به کادر درمان وارد کرده است. تجهیزات فرسوده و قدیمی ممکن است به درستی کار نکنند، این می تواند منجر به تشخیص نادرست یا حتی آسیب بیشتر به بیماران شود. به عنوان مثال، اگر دستگاه های تصویربرداری به درستی کالیبره نشده باشند، تصاویر دقیقی ارائه نمی دهند و می توانند منجر به تشخیص اشتباه شوند. همچنین احتمال خرابی تجهیزات فرسوده در مواقع اضطراری وجود دارد و این امر می تواند جان بیماران را به خطر بیندازد.

از طرفی فرسوده بودن تجهیزات ممکن است زمان انتظار بیماران برای دریافت درمان را افزایش دهد، زیرا خرابی و نیاز به تعمیر مستمر باعث اختلال در ارائه خدمات می شود. تجهیزات فرسوده نیاز به تعمیر و نگهداری مکرر دارند که می تواند هزینه های زیادی را برای بیمارستان ها ایجاد کند. در برخی موارد این هزینه ها در بلندمدت بیشتر از هزینه های سرمایه گذاری در تجهیزات جدید است.

نیاز به بیمارستان در مناطق محروم کشور

همایون سمی بله نجف آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره بار وی می گوید: متأسفانه استاندارد پرستار در رابطه با تخت در کشور ما رعایت نمی شود. کارکنان درمان فشار کاری زیادی را تجربه می کنند.

وی ادامه می دهد: دولت سیزدهم حدود 17 هزار تخت به مجموع تخت های بیمارستانی کشور اضافه کرد و امیدواریم در آینده نزدیک چندین هزار تخت جدید بیمارستانی به نظام سلامت کشور اضافه شود. تمرکز دولت سیزدهم بر تکمیل پروژه های نیمه تمام دولت های گذشته در حوزه سلامت بود. دولت چهاردهم و وزیر بهداشت این دولت هم همین منطق یعنی تکمیل پروژه های نیمه تمام را دنبال می کنند. در مرحله بعد باید پروژه های جدیدی در زمینه ساخت مراکز درمانی آغاز شود. اما با وجود اینکه تعداد زیادی تخت بیمارستانی وارد نظام سلامت کشور شده است، کمبود در بیمارستان ها به ویژه در مناطق محروم به شدت احساس می شود. امیدواریم وضعیت اقتصادی کشور به گونه ای باشد که با جذب گسترده کادر درمانی مراکز درمانی بیشتری ساخته شود. در این حالت است که از بیماران در شرایط بهتری مراقبت می شود.

تخت خالی برای انتقال بیماران نیست!

در برخی موارد مشاهده می شود که بیماران پس از دریافت خدمات از اورژانس به دلیل عدم وجود تخت خالی به بخش های دیگر منتقل نشده اند. خانواده یکی از بیماران در این بار او می گوید: چون حالش وخیم بود و نیاز به درمان فوری داشت به بیمارستان رفتیم. در اورژانس پرستاران و پزشکان تلاش زیادی برای کمک به او کردند و او تثبیت شد اما وقتی قرار شد به بخش دیگری منتقل شود، گفتند تخت خالی نیست. به دلیل کمبود تخت مجبور شدیم ساعات زیادی را در اورژانس که همیشه پر سر و صدا و شلوغ است بمانیم. ما مدام از این بخش به بخش دیگر می رفتیم تا وضعیت او را پیگیری کنیم. بالاخره مجبور شدیم بیمارمان را به بیمارستان دیگری منتقل کنیم.

در نبود تخت‌های خالی، بیمارستان‌ها مجبورند بیماران را به بیمارستان‌های دیگر منتقل کنند که می‌تواند درمان را به تاخیر بیاندازد و هزینه‌ها را افزایش دهد. کمبود تخت باعث می‌شود بیماران در بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها مانند اورژانس، اتاق عمل و بخش‌های بستری برای دریافت مراقبت‌های پزشکی بیشتر منتظر بمانند. از سوی دیگر، زمانی که تعداد تخت‌های موجود کمتر از حد نیاز است، بیمارستان‌ها مجبور به ترخیص زودهنگام بیماران می‌شوند تا تخت‌های بیماران جدید آزاد شود. این امر می تواند باعث شود که بیماران بدون تکمیل کامل درمان خود مرخص شوند و در نتیجه احتمال بیشتری برای نیاز به بستری مجدد داشته باشند.

تعطیلی بیمارستان ها به دلیل فرسودگی تجهیزات

بابک خواندن مقدم، فوق تخصص جراح مغز و اعصاب در این باره می گوید: طبق استانداردهای جهانی تعداد تخت های بیمارستانی به نسبت جمعیت کشور کم است. علاوه بر لزوم افزایش تخت های بیمارستانی در کشور، باید به بحث فرسودگی تجهیزات بیمارستانی نیز توجه شود. بسیاری از مراکز درمانی، بیمارستان ها و کلینیک های خیریه کوچک متاسفانه در آستانه ورشکستگی قرار دارند و برخی از آنها نیز تغییر کاربری داده اند.

ساختن بیمارستان در حیاط بیمارستانی دیگر

این پزشک ادامه می دهد: در برخی موارد برای جبران کمبود تخت بیمارستانی بیمارستان دیگری در حیاط یک بیمارستان ساخته می شود. چندی پیش شهردار منطقه یک مالکیت بیمارستان شهدای تجریش را زیر سوال برد. با توجه به شرایط اقتصادی پیش آمده در نظام سلامت کشور، بسیاری از مراکز درمانی کوچک در آستانه ورشکستگی و تعطیلی قرار دارند. در پایتخت این کشور تعدادی از مراکز درمانی و بیمارستان ها تعطیل شده اند و در شهرهای کوچکتر وضعیت بدتر است.

احداث بیمارستان با توجه به تمهیدات لازم

وی در پایان می گوید: به نظر من تلاش دولت و نهادهاست ز ارتباط باید در این زمینه متمرکز شود تا نیروی انسانی و کادر پزشکی در کشور باقی بماند. سرمایه گذاری در ساخت بیمارستان جدید باید در شرایطی انجام شود که بتوان تجهیزات را تامین کرد. ساخت بیمارستان مستلزم تمهیدات عاقلانه و تهیه تجهیزات است. با این اقدامات است که می توانیم از مهاجرت پرسنل پزشکی جلوگیری کنیم. صرف نظر از تمهیدات لازم، در برخی موارد به بهانه جبران کمبود تخت بیمارستانی، بدون در نظر گرفتن تامین تجهیزات و ساختمان مناسب، احداث بیمارستان آغاز می شود.

فرسودگی تجهیزات بیمارستانی و کمبود تخت مشکلی است که نه تنها کادر درمانی بلکه بیماران و خانواده های آنها نیز با مشکلات جدی مواجه هستند. پرستاران باید با ابزارهایی کار کنند که با استانداردهای به روز فاصله دارند. در عین حال، این تجهیزات قدیمی می توانند سلامت بیماران را به خطر بیندازند و روند درمان را طولانی تر و پیچیده تر کنند. از سوی دیگر کمبود تخت های بیمارستانی باعث می شود که بیماران ساعت ها برای انتقال به بخش منتظر بمانند و یا حتی پس از دریافت مراقبت های اولیه در اورژانس مجبور به انتقال به بیمارستان های دیگر شوند.

شرایط اقتصادی کنونی کشور امکان ساخت و تجهیز بیمارستان های جدید را محدود کرده است و بسیاری از بیمارستان ها و کلینیک های خیریه در آستانه تعطیلی یا تغییر کاربری هستند. به همین دلیل توجه به افزایش تخت های بیمارستانی و تامین تجهیزات به روز در تمامی مناطق به ویژه مناطق محروم ضروری است. دولت ها و نهادهای مرتبط باید با سرمایه گذاری مناسب و اجرای پروژه های جدید با این بحران مقابله کنند. بدون این اقدامات، نظام سلامت کشور با خطرات جدی مواجه خواهد شد و کیفیت خدمات درمانی کاهش می یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا