اخبار سلامت

درخشش نام پزشکان ایرانی در فهرست دانشمندان 2 درصد برتر جهان/ “ایران” رتبه نخست کشورهای اسلامی

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) به عنوان قلب و مغز علم و فناوری کشور، وظیفه سنجش و پایش عملکرد علمی ایران و سایر کشورهای اسلامی را بر عهده دارد. کشورها بر اساس تحلیل های علم سنجی و هر صالحی به منظور اطلاع از عملکرد علمی کشور و آخرین تحولات آن و ارائه اطلاعات مفید در اختیار مدیران و متولیان علم، آخرین یافته های علمی برگرفته از منابع و مراجع معتبر مختلف را تحلیل و گزارش می کند. و فناوری کشور برای برنامه ریزی و سیاست گذاری در کشور. به منظور تشویق و تقویت نقاط قوت و ارائه راه حل برای غلبه بر کاستی ها و چالش ها.

یکی از این گزارش ها بر اساس آخرین یافته های گروهی از محققان دانشگاه استنفورد است که به «فهرست دانشگاه استنفورد» معروف است. این گروه در چند سال اخیر با تجزیه و تحلیل داده های پایگاه «اسکوپز» بر اساس روش شناسی خاص، فهرستی از پراستنادترین محققان جهان را در پایگاهی شناسایی و ارائه کرده است.

نمایه قرار گرفتن اسامی محققین در این فهرست بر اساس تعداد استنادات و الگوی هم‌نویسی نویسندگان است.

آخرین به روز رسانی این پایگاه در اکتبر 2023 منتشر شد. این فهرست عملکرد استنادی نویسندگان را با توجه به خروجی های تحقیقاتی منتشر شده آنها در بازه زمانی 1960 تا 2022 در 22 حوزه موضوعی اصلی و 174 زیر حوزه تحلیل کرده است و بر این اساس، نویسندگانی را معرفی کرده است که جزو دو درصد پژوهشگران برتر جهان هستند. .

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد محققان ایرانی پراستناد، یعنی دو درصد از جهان، در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است.

وزارت بهداشت، درمان، پزشک،

1104 محقق در وزارت علوم و 774 نفر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشغول به کار هستند.

دانشگاه علوم پزشکی تهران با دو درصد پراستنادترین محقق جهان در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی بیشترین سهم را دارد و دانشگاه‌های تبریز، مشهد، شهید بهشتی شیراز، کرمانشاه و ایران در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

جدول زیر تعداد پژوهشگران پراستناد کشور را در فهرست دو درصد پژوهشگران برتر جهان بر اساس حوزه موضوعی نشان می دهد.

وزارت بهداشت، درمان، پزشک،

چهار رشته پزشکی بالینی، مهندسی، شیمی و فناوری های استراتژیک از نظر تعداد محققین پراستناد رتبه های اول تا چهارم را در بین رشته های موضوعی کسب کرده اند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا