بهداشت و درمان

دخانیات در ایران سالانه ۵۰ هزار قربانی می گیرد

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، حسین فرشیدی روز شنبه در نشست خبری هفته بدون دخانیات اظهار کرد: گزارش سازمان جهانی بهداشت از عملکرد جمهوری اسلامی ایران در سال 2022 منتشر شد. این شاخص ها با رنگ های مختلف معرفی می شوند و رنگ صنعت دخانیات ایران در سال 2022 قرمز بود اما در سال 2023 نارنجی شد.

وی افزود: تغییر رنگ در حوزه دخانیات با اقدامات دولت از جمله افزایش مالیات بر دخانیات محقق شده است.

فرشیدی با اشاره به افزایش مالیات بر مصرف دخانیات در کشور به عنوان یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم گفت: بیش از 50 هزار مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات است.

وی افزود: هزینه خرید دخانیات از جیب مردم در کنار هزینه های زیانبار مرگ و میر و درمان ناشی از بیماری های ناشی از مصرف دخانیات، آسیب های زیادی به نظام اقتصادی کشور وارد می کند.

فرشیدی با تاکید بر اهمیت امنیت غذایی در کشور گفت: متأسفانه زمین های کشاورزی زیادی به کشت دخانیات اختصاص داده شده است زیرا عده ای سودجو درصدد گسترش مصرف دخانیات در دنیا هستند.

وی افزود: امسال نباید با افزایش آمار استعمال دخانیات مواجه باشیم چرا که بسیاری از افراد تنها به دلیل قرار گرفتن در معرض دود دچار بیماری می شوند که علاوه بر مضرات سیگار برای مصرف کننده، هزینه های بیشتری را به نظام سلامت تحمیل خواهد کرد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت درباره طرح مطالعاتی قلیان اکسیژنی گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طرح تحقیقاتی قلیان اکسیژنی را ارائه کرد و این طرح با هدف کنترل مصرف دخانیات در حال اجراست.

وی افزود: طرح مطالعاتی قلیان اکسیژنی در 10 استان کشور در حال اجراست. اگرچه نتایج نهایی این مطالعه مشخص نشده است، اما نتایج گزارش اولیه خوب بوده و این قلیان وابستگی ایجاد نمی کند. اگر نتایج این مطالعه مثبت تلقی شود، قلیان اکسیژن جایگزین قلیان سیگاری می شود.

در ادامه جعفر جندقی رئیس مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: شعار امسال سازمان بهداشت جهانی حمایت از کودکان در برابر مداخلات صنعت دخانیات است.

وی افزود: آموزه های دینی در مبارزه با استعمال دخانیات و همچنین افزایش آگاهی مردم و کاهش دسترسی فیزیکی و اقتصادی به دخانیات در برنامه های وزارت بهداشت قرار دارد.

جندقی تاکید کرد: کشور سالانه 50 هزار میلیارد تومان به دلیل مصرف دخانیات ضرر می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا