سلامت خانواده

دانه چیا برای چه کسانی مضر است؟ / بهترین زمان مصرف دانه چیا برای کاهش وزن

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دانه کوه از خانواده نعناع و گیاه بومی مکزیک و گواتمالا است که به دلیل خواص مفید به عنوان یک منبع غذایی محبوب شناخته شده است. این دانه اندازه بسیار کوچکی دارد و به دو رنگ سیاه و سفید و گاهی خاکستری، قرمز و قهوه ای می آید.

وقتی پوسته بیرونی خشک و سفت این تخم مرغ در آب قرار می گیرد، با جذب آب، دانه به صورت ژله ای غلیظ در می آید. کوه سرشار از فیبر، پروتئین، اسیدهای چرب امگا 3، امگا 6 و امگا 9، ویتامین های C و B و مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، منیزیم و روی است.

این خواص تغذیه ای باعث شده است که دانه چیا به عنوان منبع مهم انرژی، حمایت از سلامت قلب و عروق، کنترل قند خون، افزایش احساس سیری و حمایت از سلامت استخوان ها و رشد عضلات شناخته شود و این دانه را می توان به صورت خام یا پخته یا پودر مصرف کرد. استفاده می شود

خواص دانه چیا

دانه چیا منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است. ضد اکسیدان، فیبر، آهن و کلسیم است، امگا 3 با افزایش کلسترول مفید و کاهش غلظت خون و فیبر و حجم بالا خطر حمله قلبی را تا حد زیادی کاهش می دهد. دریافت کنید این سوپر غذا به انسان احساس سیری می دهد و برای کاهش وزن نیز مفید است.

چیا یک غلات کامل است و با وجود دانه های ریزش گلوتن ندارد کوه یکی از مغذی ترین غذاها، دانه ها است کوه سرشار از امگا 3 است که بهترین جایگزین برای تخم مرغ برای گیاهخواران است.

ضد اکسیدان موجود در این دانه از تجمع و سفت شدن بافت های چربی جلوگیری می کند و با رادیکال های آزاد که باعث پیری سلول ها و بیماری های مختلف مانند سرطان می شوند مبارزه می کند. کوه فیبری است که بدن آن را هضم نمی کند (برخلاف کربوهیدرات های قابل هضم مانند نشاسته و شکر) و برای بدن بسیار مفید است.

چیا همچنین دارای خواص ضد التهابی است و برای کاهش وزن بسیار مفید است. ترکیب پروتئین، فیبر و چربی به این معنی است که دانه ها به آرامی هضم می شوند و این باعث می شود که سطح انرژی و قند خون برای مدت طولانی با مصرف چیا ثابت بماند.

افزودن چیا به هر نوع غذایی ارزش غذایی آن را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. دانه چیا به دلیل درصد بالای پروتئین موجود در آن در رژیم غذایی ضروری است که در کاهش اشتها، اسیدهای آمینه ضروری بدن و تمامی عناصر مورد نیاز برای تقویت استخوان ها نقش بسزایی دارد. همه افراد جامعه را روزانه شامل شود.

دانه چیا غلظت خون را کاهش می دهد و می توانید دانه چیا را در انواع میان وعده ها و همراه با سالاد به عنوان وعده غذایی اصلی میل کنید.

دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو

مصرف دانه چیا می تواند به کاهش بافت چربی احشایی و کاهش چربی اطراف شکم کمک کند. دانه چیا سرشار از فیبر است و به تنظیم حرکات روده و جلوگیری از تجمع سموم در روده کمک می کند. همچنین مصرف دانه چیا از یبوست جلوگیری می کند. و برای کوچک کردن معده بسیار موثر است.

مصرف دانه چیا با معده خالی یا همراه با صبحانه به شما کمک می کند روزی پر از انرژی شروع کنید و در طول روز کمتر احساس گرسنگی کنید، فیبر و پروتئین موجود در دانه چیا باعث می شود در طول روز کمتر میان وعده بخورید. ناسالم برو

بهتر است قبل از تمرین مقداری دانه چیا مصرف شود، دانه چیا دیر هضم است و یکی از بهترین غذاها برای آبرسانی به بدن و جلوگیری از احساس گرسنگی در حین تمرین به شمار می رود.

می توانید از دانه چیا به عنوان یک میان وعده سالم استفاده کنید، اگر در طول روز احساس گرسنگی می کنید، می توانید مقداری از آن را مصرف کنید. پودینگ برای رفع گرسنگی، دانه چیا بخورید.

می توانید بعد از یک شام سبک نیز از دانه چیا استفاده کنید، به این ترتیب بدن شما تا صبح هیدراته می ماند و گرسنه نمی شوید.

چگونه دانه چیا را مصرف کنیم؟ / بهترین زمان مصرف دانه چیا برای کاهش وزن

دانه های چیا طعم ملایمی دارند و می توانید آن را به بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها از جمله آب میوه اضافه کنید. اسموتیبلغور جو دوسر، پودینگ و انواع نان ها و شیرینی ها را اضافه کنید یا روی غلات صبحانه، ماست، سبزیجات و برنج بپاشید.

با توجه به توانایی دانه چیا در جذب آب و چربی، می توانید از آن برای غلیظ کردن سس ها یا به عنوان جایگزین تخم مرغ استفاده کنید که می تواند برای گیاهخواران یا کسانی که به تخم مرغ حساسیت دارند بسیار مفید باشد. یک قاشق غذاخوری غلات کامل یا دو قاشق غذاخوری دانه آسیاب شده را با سه قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید و بگذارید چند دقیقه بماند تا ژل شود، سپس یک تخم مرغ جایگزین آن کنید.

می توانید در ساعات مختلف روز از دانه چیا استفاده کنید، اما بهترین زمان مصرف دانه چیا برای کاهش وزن 30 دقیقه قبل از غذا است، زیرا به کنترل اشتها و کاهش دریافت کالری کمک می کند.

دانه چیا برای چه کسانی مضر است؟ / بهترین زمان مصرف دانه چیا برای کاهش وزن

دانه چیا برای چه کسانی مضر است؟

آلرژی به دانه چیا ممکن است خیلی رایج نباشد، اما برای برخی افراد این یک واقعیت ناخوشایند است. علائم آلرژی می تواند از خفیف تا شدید متفاوت باشد و شامل علائمی مانند خارش، تورم، کهیر، مشکلات تنفسی و حتی شوک باشد. آنافیلاکسی با این حال، اگر شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان سابقه حساسیت به دانه‌ها یا آجیل‌های دیگر دارید، باید در مصرف دانه‌های چیا احتیاط کنید.

اگر بعد از مصرف دانه چیا علائمی مانند خارش یا کهیر را تجربه کردید، بهترین کار این است که مصرف آن را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید. در موارد شدیدتر، اگر مشکلات تنفسی یا تورم شدید گلو و صورت ایجاد شد، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. به اورژانس بروید و برای اطمینان می توانید قبل از افزودن دانه چیا به رژیم غذایی خود با یک متخصص آلرژی مشورت کنید.

مصرف دانه چیا ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و اثرات آن را تغییر دهد، به عنوان مثال، دانه چیا می تواند بر جذب داروهای کاهنده قند خون، رقیق کننده های خون و داروهای فشار خون تأثیر بگذارد، بنابراین اگر این داروها را مصرف می کنید، اگر مصرف می کنید، بهتر است در مورد مصرف دانه چیا با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی ممکن است باعث کاهش یا افزایش اثر داروها شود که می تواند برای سلامتی خطرناک باشد. پزشک می تواند به شما کمک کند تا مقدار مناسب دانه چیا را تعیین کنید و از عوارض جانبی ناشی از تداخلات دارویی جلوگیری کنید.

اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید از مصرف دانه چیا خودداری کنید

اگرچه فیبر موجود در دانه چیا برای بسیاری از افراد مفید است، اما افراد مبتلا به مشکلات گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) باید در مصرف آن احتیاط کنند، زیرا فیبر موجود در دانه چیا می تواند علائم گوارشی مانند نفخ، گاز و سوزش سر دل را افزایش دهد. همچنین افرادی که از یبوست مزمن رنج می برند باید توجه داشته باشند که مصرف زیاد دانه چیا ممکن است یبوست را بدتر کند.

دانه چیا به دلیل داشتن امگا 3 بالا می تواند به کاهش فشار خون کمک کند، اما این خاصیت ممکن است برای افرادی که به طور منظم داروهای ضد فشار خون مصرف می کنند مشکل ساز باشد، کاهش بیش از حد فشار خون می تواند منجر به سرگیجه، ضعف و حتی از دست دادن فشار خون شود. هوشیاری، بنابراین افرادی که داروهای فشار خون مصرف می کنند باید در مصرف دانه چیا احتیاط کنند.

افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند مانند وارفارین آنها باید از مصرف دانه چیا اجتناب کنند یا حداقل با پزشک خود مشورت کنند. امگا 3 موجود در دانه های چیا می تواند اثر رقیق کننده های خون را افزایش دهد و خطر خونریزی داخلی را به خصوص در افرادی که در معرض خطر هستند افزایش دهد. خونریزی غیر طبیعی مهمتر است.

اگرچه دانه چیا می تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند، اما افراد مبتلا به دیابت و مصرف داروهای کنترل قند خون باید در مصرف آن ها محتاط باشند، زیرا کاهش ناگهانی سطح قند خون می تواند منجر به هیپوگلیسمی و عوارض جدی، بنابراین برای بیماران دیابتی مهم است که مصرف دانه چیا را با رژیم غذایی و داروهای خود هماهنگ کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا