سلامت خانواده

دانش آموزان چه بخورند؟ – اخبار آنلاین

به گزارش خبرآنلاین، دوران گذار از تعطیلات تابستانی به بازگشایی مدارس، فصل شلوغی از سال برای کودکان، نوجوانان و والدین است. بازگشت به مدرسه نشان‌دهنده شروع دوران جدیدی برای خانواده‌تان برای ۹ یا ۱۰ ماه آینده است، بنابراین از این انتقال به عنوان فرصتی برای تشویق عادات و روال‌های زندگی سالم استفاده کنید.

فراموش نکنید که ناهار مدرسه یکی از سه وعده غذایی کودک شما در روز است، بنابراین مهم است که او یک ناهار و میان وعده های متعادل از نظر تغذیه ای دریافت کند. به طور معمول، یک ناهار بسته بندی شده مدرسه باید شامل تمام گروه های غذایی اصلی باشد. می توانید آن را اینگونه در نظر بگیرید:

  • یک واحد کربوهیدرات نشاسته ای (مثلا نان سبوس دار یا نان پیتا بسته بندی شده، برنج قهوه ای یا پاستا)
  • یک واحد گوشت یا جایگزین گوشت (به عنوان مثال مرغ، ماهی، تخم مرغ، حبوبات)
  • یک واحد لبنیات (مانند ماست، پنیر)
  • بیش از یک وعده سبزیجات (مانند هویج، فلفل، ذرت شیرین، کاهو، پیاز)
  • بیش از یک واحد میوه (به عنوان مثال سیب، پرتقال، موز، گلابی، کیوی)
  • نوشیدنی: آب یا شیر

باید

بچه ها را در آشپزی مشارکت دهید: یادگیری در مورد غذا و تغذیه مهارت های مهم زندگی هستند و باید از سنین پایین تشویق شوند. اگر کودکان در انتخاب و تهیه ناهار کمک کرده باشند، به احتمال زیاد به ناهار خود علاقه مند می شوند. از اینکه به آنها اجازه دهید آشپزی را آزمایش کنند نترسید.

غذاهای جدید را امتحان کنید: امتحان کردن غذاهای جدید از سنین پایین نقش بسیار زیادی در تمایل و پذیرش غذاهای مختلف دارد. بنابراین تشویق مداوم آنها به امتحان غذاهای جدید و متفاوت گام مهمی در ایجاد عادات غذایی خوب در آنها است.

انواع غذاها را بپزید: تنوع کلیدی است، نه تنها تنوع در رژیم غذایی شما فواید تغذیه ای دارد، بلکه خستگی و عدم علاقه به غذا را نیز کاهش می دهد. این امر به ویژه برای کودکان و نوجوانان بسیار مهم است، زیرا آنها می توانند مستعد تبدیل شدن به افراد حساس شوند.

ناهار را با توجه به فصل بسته بندی کنید: به عنوان مثال، یک فلاسک سوپ با نان قهوه ای در ماه های سرد، زمستان، یا سالاد ماکارونی در بهار و تابستان.

ناهار یا میان وعده ها را اشتها آور کنید: ارزش آن را دارد که چند دقیقه اضافی صرف سرو غذا بخصوص برای کودکان کوچکتر کنید. شکل ها، رنگ ها و بافت های مختلف را در جعبه ناهار او قرار دهید. هر چه یک ناهار بسته بندی شده جذاب تر به نظر برسد. کودکان تمایل بیشتری به خوردن و لذت بردن از آن دارند.

آماده سازی و سازماندهی نکاتی برای سرو یک وعده غذایی سالم است: آماده کردن از قبل نه تنها در وقت شما صرفه جویی می کند، بلکه شانس انتخاب ناهار بسته بندی شده در لحظه آخر یا غذاهای راحت که می تواند حاوی قند، چربی و نمک بالایی باشد را کاهش می دهد.

نباید

در 90 دقیقه غذا نپزید: کمبود وقت ممکن است شانس پر کردن جعبه های ناهار را با غذاهای ناسالم افزایش دهد.

نهارهای یکسان را بارها و بارها تکرار نکنید: در حالی که درست کردن ناهارهای سالم ایده خوبی است، باید سعی کنید آنها را تکرار نکنید. تهیه ناهار با غذاهای مختلف و متفاوت، تنوع مواد مغذی ارائه شده را افزایش می دهد.

اندازه وعده های غذایی را فراموش نکنید: وعده های غذایی باید به طور خاص با سن، اندازه و سطح فعالیت کودک یا نوجوان شما تنظیم شود. بچه‌های کوچک‌تر معمولاً نسبت به بچه‌های بزرگ‌تر یا فعال‌تر به وعده‌های کوچک‌تری نیاز دارند.

هیدراته کردن را فراموش نکنید: تحقیقات نشان می دهد که کم آبی می تواند منجر به کاهش تمرکز و عملکرد در کودکان شود. آب و شیر دو گزینه عالی برای دندان هستند. سعی کنید از دادن نوشیدنی های شیرین به کودکان خودداری کنید.

صبحانه را فراموش نکنید: این یک افسانه نیست که صبحانه مهمترین وعده غذایی روز است. یک کاسه شیر یا فرنی توت مخلوط با ماست و گرانولا برای بچه های مدرسه ای تهیه کنید. صبحانه ای را انتخاب کنید که سیر کننده باشد و انرژی مورد نیاز کودک را تا وعده ظهر تامین کند.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا