اخبار سلامت

داروی سلول درمانی “دستروسل” رونمایی شد

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، داروی سلول درمانی آلوژنیک «دستروسل» ویژه بیماران پیوند مغز استخوان ساخت شرکت دانشبانیان تگزین با حضور حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو و مصطفی قانعی دبیر سازمان غذا و دارو رونمایی شد. ستاد بیوتکنولوژی، بهداشت و فناوری های پزشکی.

دبیر ستاد بیوتکنولوژی، بهداشت و فناوری های پزشکی معاونت علمی در مراسم رونمایی از داروی دکستروسل، محصول دانش بنیان سلول درمانی آلوژنیک به دست آمده توسط شرکت سازنده زیستی تگزین، با حضور مصطفی قانعی، دبیر ستاد رونمایی شد. ستاد توسعه بیوتکنولوژی پزشکی و بهداشتی.

وی درباره اهمیت داروی دکستروسل در کمک به بیماران پیوند مغز استخوان توضیح داد: ایران یکی از کشورهای پیشرو در منطقه در پیوند مغز استخوان است، بنابراین آمار پیوند مغز استخوان کشور بسیار جلوتر از سایر کشورهای منطقه است. اما یکی از مشکلاتی که ممکن است بعد از پیوند ایجاد شود، رد پیوند است، یعنی سیستم ایمنی بدن سلول پیوندی را از بین می‌برد و اگر بخواهیم به سیستم ایمنی آموزش دهیم که این سلول پیوندی را رد نکند، باید از محصول Destrosel استفاده کنیم. که رونمایی شد این دارو یک محصول سلول درمانی تزریقی تولید شده توسط یک شرکت دانش بنیان ایرانی است که شانس بقای بیماران را پس از پیوند مغز استخوان افزایش می دهد.

دبیر ستاد بیوتکنولوژی، بهداشت و فناوری های پزشکی گفت: با توجه به اینکه بیماران پس از پیوند نیاز به داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی دارند که باعث تضعیف سیستم ایمنی و افزایش خطر ابتلا به بیماری و عفونت می شود، استفاده از این محصول سلول درمانی در بیماران پیوندی باعث کاهش میزان بیماری می شود. استفاده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و این محصول در واقع تضمین کننده بقای بیمار پس از پیوند مغز استخوان است.

قانعی با اشاره به نقش دولت و نهادهای نظارتی در ترویج رویکردهای درمانی گفت: دولت می تواند با ایجاد سازوکارهایی برای حمایت از روش های نوین و فناورانه درمانی در کنار کاهش آلام بیماران، هزینه ها را کاهش دهد. در این راستا معاونت علمی با بازوی پشتیبانی ستاد، حمایت از اکوسیستم درمانی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با اشاره به نقشی که خیران در توسعه فناوری های سلامت ایفا می کنند، بیان کرد: این رویکرد نوین در امور خیریه نیاز به تفکر بالایی دارد که خوشبختانه گروه تگزین به عنوان یک الگوی موفق اجرا شده است. نقش خیریه در حمایت و توسعه شرکت، رویکردی نوین است که نه تنها برای باری تعالی سودمند بوده و فواید و برکات آن به طیف وسیع تری از جامعه می رسد، بلکه زمینه رشد جامعه را فراهم می کند. اقتصاد بخش سلامت با کمک بخش خصوصی

وی با اشاره به رشد روزافزون طب بازساختی گفت: رشته پزشکی بازساختی که سلول درمانی یکی از اجراهای آن است از سال 2024 تا 2032 بیش از 32 درصد رشد خواهد داشت و رشد بازار فرصت خوبی را ایجاد خواهد کرد. برای سرمایه گذاران این حوزه یکی از بازارهای مهم و سودآور در حوزه سلامت خواهد بود.

دبیر ستاد بیوتکنولوژی، بهداشت و فناوری های پزشکی معاونت علمی گفت: برای پیشبرد این فناوری نیازمند چند ویژگی هستیم. در رویکردهای همه بخش ها از خیریه گرفته تا معاونت درمان وزارت بهداشت نیازمند نوآوری و رویکردهای نوآورانه هستیم. ما نیاز به سرمایه گذاری داریم و این سرمایه گذاری باید با کمک نهادهایی مانند صندوق نوآوری و شکوفایی انجام شود. در این زمینه بیمه باید با معرفی رویکردهای فناورانه و نوآورانه همراه باشد.

مسیر توسعه پزشکی بازساختی هموار شده است

قانعی با اشاره به اینکه بیش از 1700 محصول در ایران در حال انجام مطالعات بالینی هستند، ادامه داد: البته این بدان معنا نیست که همه این محصولات به بازار راه پیدا کنند و دولت باید از استارتاپ ها حمایت کند تا این محصولات با سرمایه گذاری این بخش به مرحله افزایش مقیاس و ورود به بازار برسد.

وی با بیان اینکه با تسهیل مسیرهای قانونی و نظارتی می توان زمینه ورود محصولات به بازار را فراهم کرد، افزود: دستگاه های نظارتی باید سازوکار مشخصی را در زمینه پرداخت بیمار، سرمایه گذاری و سازمان های وزارت بهداشت اتخاذ کنند تا جدید روش ها و داروها را می توان بدون تحمیل هزینه معرفی کرد. ورود بیمار به چرخه درمان سنگین است.

قانعی با تاکید بر مشوق هایی که باید در این حوزه داده شود، گفت: اگر امروز شاهد این رونمایی هستیم کارهای مختلفی در ادارات مختلف انجام شده تا به این مرحله رسیده ایم. موسسه تگزین به عنوان یکی از پیشگامان مبارزه با سرطان و حامیان بیماران با بهره مندی از شرکت دانش بنیان تگزین محقق این کار شده است و نقش بخش خصوصی به ویژه موسسات خیریه موضوعی است که باید فرهنگ سازی شود حضور بخش خصوصی در توسعه روش ها، محصولات و خدمات پزشکی بسیار موثر خواهد بود، زیرا بخش خصوصی در این گونه مسائل بسیار چابک است و می تواند ایده را به بهترین شکل به محصول برساند.

وی با اشاره به ظرفیت ایران در حوزه گردشگری سلامت با تکیه بر سلول درمانی گفت: گردشگری در حوزه درمان و پزشکی به جذب سرمایه خارجی کمک می کند و قطعا حوزه سلول درمانی یکی از ظرفیت های بسیار خوب برای جذب سرمایه است. و گردشگران خارجی در حوزه سلامت. باید با ایجاد رویه ای خاص و حمایت از رویکردهای نوین درمانی، از هدر رفت بودجه در این زمینه جلوگیری کرد.

ناصر اقدمی; مدیرعامل شرکت دانشبانیان در ادامه این مراسم گفت: این شرکت در ابتدای راه خود نوآوری در درمان ژنی و سلولی را سرلوحه کار خود قرار داد و در حالی که در ابتدا به صورت محدود شروع به کار کرد. امروزه یکی از شرکت هایی است که در زمینه راه حل ها و محصولات سلولی و ژنتیکی پیشرو است. ارائه درمان های پیشرفته برای بیماری های حاد مانند سرطان، اختلالات خودایمنی و التهابی مهمترین رسالت این شرکت است.

وی افزود: تمرکز ما بر این است که درمان برخی بیماری ها را با روش های فناورانه و نوآورانه در دسترس و مقرون به صرفه کنیم.

اقدمی با اشاره به تلاش جدی تیم متخصص و فناور این شرکت برای حرکت به سمت تامین یکی از مهمترین نیازهای کشور گفت: این حرکت با کمک یک گروه انجام شد و این داروی آلوژن برای اولین بار است که این داروی آلوژنیک در ایران برای بیماران پیوند مغز استخوان استفاده می شود. تبدیل می شود

این فعال فناوری گفت: در شرکت تشگین تلاش ما ایجاد محیط و الگویی است که بی تفاوتی را در فضای علمی ما از بین ببرد. در تلاش بودیم سازوکاری پیدا کنیم تا با کمک دولت و مردم گامی برای درمان بیماران برداریم. خوشبختانه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با شناخت دقیق فضای کار و توانمندی های شرکت از دستیابی به محصول حمایت کردند و تحویل امروز حاصل تعامل بین بخش خصوصی است. ، بخش های علمی و تحقیقاتی و حمایت دولت.

مدیرعامل شرکت دانش بانیان تکشین با اشاره به ظرفیت صادراتی محصولات سلول درمانی و داروهای بازساختی تاکید کرد: یکی از راهکارهای این شرکت توسعه صادرات و رفتن به بازارهای بین المللی است و تلاش می کنیم با قدرت این روند را محقق کنیم.

داروی دکستروسل برای بیماری پیوند در مقابل میزبان استفاده می شود. این بیماری یک سندرم است که با التهاب در اندام های مختلف مشخص می شود. بیماری پیوند در مقابل میزبان معمولاً توسط پیوند مغز استخوان و پیوند سلول های بنیادی ایجاد می شود.

داروی دکستروسل می تواند عوارض GVHD را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و این محصول که توسط یک شرکت دانش بنیان ایرانی تولید و تجاری سازی شده است، امید به زندگی بیماران پیوند مغز استخوان را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. GVHD یکی از بیماری های ناشی از پیوند مغز استخوان است که برای بیمار بسیار خطرناک است. اما اکنون با تلاش کارشناسان و محققان شرکت دانش بنیان توگشان موفق به تولید محصولی دانش بنیان برای درمان این بیماری شده است.

شرکت دانش بنیان تگزین وظیفه ایجاد راهکارهای نوآورانه و فناورانه در حوزه سلامت را بر عهده دارد و توانسته این محصول را تولید و به بازار عرضه کند.

در بخشی از مراسم رونمایی از داروی «دستروسل»، دکتر اوله ریندن، از متخصصان برجسته سوئد در زمینه پیوند درمانی نیز به ارائه ویژگی های این محصول، جدیدترین راهکارها در زمینه درمان سرطان و دستاوردهای این محصول پرداخت. زمینه

در پایان از مدیرعامل شرکت و سایر فعالان و دست اندرکاران طراحی، سرمایه گذاری، تولید و تجاری سازی محصول تقدیر شد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا