سلامت خانواده

داروی رشد مجدد دندان ها آماده آزمایش روی انسان است

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از زومیت، اولین کارآزمایی بالینی انسان در جهان بر روی داروی رشد مجدد دندان تا چند ماه دیگر آغاز می شود. این امر راه را برای عرضه تجاری این دارو در سال 2030 هموار می کند.

در این آزمایش که از سپتامبر تا آگوست 2025 در بیمارستان دانشگاه کیوتو در ژاپن برگزار می شود، 30 مرد 30 تا 64 ساله که حداقل یک دندان آسیاب بزرگ خود را از دست داده اند، تحت درمان جدید قرار خواهند گرفت.

پس از رشد موفقیت آمیز دندان های جدید در مدل های موش و راسو خانگی بدون عوارض جانبی، یک درمان وریدی جدید روی انسان آزمایش می شود. محققان در حال ثبت نام شرکت کنندگان برای این مرحله از کارآزمایی هستند. آنها سپس به دنبال تکرار آزمایش بر روی افراد مبتلا به بی دندانی نسبی یا افرادی هستند که یک تا پنج دندان دائمی خود را به دلیل عوامل محیطی از دست داده اند.

پس از مرحله اول که 11 ماه طول می کشد، محققان این دارو را بر روی بیماران 2 تا 7 ساله که حداقل چهار دندان خود را به دلیل از دست دادن دندان های مادرزادی از دست داده اند، آزمایش خواهند کرد.

داروی مورد بررسی پروتئین USAG-1 را غیرفعال می کند. ژن کد کننده این پروتئین در سرکوب رشد دندان نقش دارد. طبق گزارشی که در سال 2023 منتشر شد، مهار تعامل USAG-1 با سایر پروتئین‌ها منجر به سیگنال‌دهی پروتئین مورفوژنتیک استخوان (BMP) می‌شود و در نتیجه باعث رشد استخوان جدید می‌شود.

در آزمایش‌هایی که روی یک راسو خانگی انجام شد، یک داروی جدید منجر به رشد یک دندان جدید (چهارم از سمت چپ) شد.
موش ها و راسوها دارای خواص USAG-1 مشابهی با انسان هستند. به گفته محققان، پروتئین USAG-1 دارای 97 درصد شباهت اسید آمینه بین گونه های مختلف از جمله انسان، موش و سگ بیگل است، اما هنوز هیچ آزمایشی روی این سگ ها انجام نشده است.

کاتسو تاکاهاشی، رئیس بخش دندانپزشکی و جراحی دندان در بیمارستان کیتانو و محقق اصلی این مطالعه، از سال 2005 روی بازسازی دندان کار می کند و امیدوار است که این دارو علاوه بر دندان های از دست داده، برای افراد در تمام سنین مفید باشد. با بیماری های مادرزادی دندان سودمند باشد

در صورت موفقیت آمیز بودن، این درمان می تواند برای بیمارانی که دندان های دائمی خود را در عرض شش سال از دست داده اند در دسترس باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا