اخبار سلامت

داروهای کمیاب داروخانه ها در بازار آزاد یافت می شوند!

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، جلسه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم به ریاست حجت الاسلام محسنیگی; رئیس قوه قضائیه با دستور «پیشگیری از جرائم در حوزه توزیع مواد مخدر و کالاهای سلامت محور» برگزار شد.

رئیس قوه قضائیه در بخشی از سخنان خود در این جلسه با اشاره به جایگاه و اهمیت شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم اظهار داشت: مصوبات شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم باید به شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم تقدیم شود. روسای قوا برای ابلاغ و اجرا. شهید رئیسی در دولت سیزدهم به پیشگیری از وقوع جرم و اجرای مصوبات شورای عالی پیشگیری توجه زیادی داشت. رئیس مجلس هم همین سیاست را دارد. همچنین تاکید می کنم که مصوبات این شورا که یک مجمع تخصصی و دلسوز است باید با نهایت دقت و تلاش اجرا شود. بار دیگر تاکید می کنیم که هزینه در بخش پیشگیری سرمایه گذاری محسوب می شود.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: پیشگیری از وقوع جرائم در حوزه توزیع دارو و کالاهای سلامت محور موضوع جلسه امروز شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم موضوعی بسیار مهم و کوچکترین آسیب و آسیب است. نقص نباید در این قسمت نفوذ کند.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم در مقوله پیشگیری از وقوع جرم در حوزه توزیع مواد مخدر و محصولات سلامت محور، تکمیل و رفع نواقص سامانه های جامع، آنلاین و متصل مرتبط با کنترل است. و توزیع دارو و فرآورده های سلامت محور در کشور. نه تنها در مقوله دارو و کالاهای سلامت محور، بلکه در بسیاری از مقوله ها و امور نیز باید به تکمیل و رفع نواقص سامانه های جامع و آنلاین توجه عاجل شود. قوانین و مقررات مربوطه در این زمینه وجود دارد، لذا نهادهای مسئول و ذیربط باید نهایت تلاش خود را در این زمینه به کار گیرند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به روند نظارت بر توزیع دارو و محصولات سلامت محور در کشور گفت: نظارت بر عرضه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی و کالاهای سلامت محور نباید تنها در پایان زنجیره تامین است، اما این نظارت باید فراگیر و کامل و سراسری باشد.

رئیس شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تصریح کرد: امروز از نظر دارو، درمان، تجهیزات و ملزومات پزشکی و کالاهای سلامت محور وضعیت خوبی در کشور داریم و برخی از داروهای تولید داخل به خارج از کشور صادر می شود. و برخی از هموطنان مقیم خارج از کشور نیز برای درمان استفاده می شوند. و برای رفع نیازهای پزشکی خود به داخل کشور می روند. بنابراین تاکید بر مشکلات و آسیب های این حوزه به معنای نادیده گرفتن نقاط قوت کشور در حوزه پزشکی، درمانی و پزشکی نیست؛ اما تاکید داریم که در حوزه دارو و محصولات سلامت محور کوچکترین آسیب و نقصی وجود نداشته باشد زیرا سلامت مردم یکی از مقوله های مهم است.

وی افزود: از آنجایی که چالش های زیادی در حوزه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی وجود دارد و گنجاندن این موضوع در بین آحاد مختلف جامعه زیاد است، بنا به پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی پیشگیری تصمیم گرفته شد. جرائم و تصویب رئیس شورا که این جلسه در خصوص پیشگیری از وقوع جرم خواهد بود. جرایم مربوط به کالاهای بهداشتی (دارو، تجهیزات و لوازم پزشکی) باید برگزار شود.

جهانگیر تصریح کرد: در زمینه پیشگیری از وقوع جرم در حوزه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی، قانون ضمانت های اجرایی قابل قبولی برای اشخاص حقیقی، حقوقی و ادارات دولتی در نظر گرفته است که شامل ممنوعیت فعالیت اشخاص حقیقی، ممنوعیت فعالیت شرکت ها می شود. واحدهای تجاری اشخاص حقوقی و به جدایی از خدمات ادارات دولتی اشاره کرد.

جهانگیر ادامه داد: متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم که برخی از اقلام دارویی کمیاب در داروخانه ها به راحتی در بازار آزاد یافت می شود؛ این موضوع نشان می دهد که جریان دارو در کشور ما (به غیر از داروهایی که به صورت قاچاق وارد کشور می شود) در مناطق مختلف نشت دارد. .

دبیر شورای عالی پیشگیری از جرائم تصریح کرد: طی بررسی های آسیب شناسی مشخص شد در چارچوب راه اندازی کامل سامانه هایی که طبق قوانین و مقررات باید بر روند تهیه دارو و آن نظارت داشته باشند. توزیع بین مصرف کنندگان و همچنین در زمینه اتصال سیستم های دستگاه های مختلف. نسبت به یکدیگر، شکاف هایی وجود دارد. همچنین مشخص شد در حالی که برخی از این سیستم ها راه اندازی شده اند، روند اجرای آنها هنوز تکمیل نشده است.

وی در این خصوص تاکید کرد: لازم است سامانه های موجود در حوزه پیشگیری از وقوع جرم در حوزه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی به هم متصل شود تا امکان نظارت بر دستگاه های نظارتی فراهم شود. همچنین این اتصالات باید آنلاین و به روز باشند. اگرچه این امر در برخی بخش‌ها محقق شده است، اما همچنان در بخش‌های دیگر با شکاف‌هایی مواجه هستیم. به عنوان مثال، سامانه «تی تک» که 19 زیرسیستم دارد، ارتباط و همپوشانی دقیقی با سامانه های وزارت حراست، بانک مرکزی و نهادهای نظارتی ندارد. همین عدم اتصال سیستم ها به یکدیگر فرصتی را برای نشت دارو فراهم می کند. از سوی دیگر امروزه تعدادی از بیمارستان ها به سیستم دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی متصل نیستند که باید هر چه زودتر راه اندازی شود.

وی در ادامه بیان کرد: در بررسی های انجام شده مشخص شد در زمینه پیشگیری از جرایم در حوزه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی قوانین، مقررات و مقررات خوب و معتبری وجود دارد که برخی از آن ها اجرا شده و برخی نیز اجرایی شده است. به طور کامل اجرا نشده اند. همچنین برخی از مقررات موجود از نظر زمان منقضی شده و نیاز به به روز رسانی دارند.

دبیر شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم عنوان کرد: با اهتمام همه دستگاه ها اعم از دستگاه های اجرایی و نظارتی و همچنین توجه ویژه دولت به مقوله عرضه و توزیع مواد مخدر در کشور امیدواریم با راه اندازی و اتصال کامل سامانه های حوزه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی، شاهد رفع نگرانی مردم باشیم.

جهانگیر با بیان اینکه وظایف و مسئولیت های اصلی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم در حوزه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی برعهده وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است، اظهار داشت: در حال حاضر در حوزه پیشگیری از وقوع جرم در حوزه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی نیز فعالیت می شود. به راحتی به دست مصرف کنندگان واقعی می رسد و زمینه نظارت و شناسایی داروهای تقلبی و تقلبی نیز فراهم شده است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا