بهداشت و درمان

خونریزی بینی در گرما و چند توصیه

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، دکتر کامیار ایروانی گفت: در مواجهه با افرادی که دچار خونریزی بینی هستند، بهتر است بیمار در حالت نشسته باشد. با توجه به اینکه بیشتر خونریزی های بینی از قسمت جلویی تیغه بینی اتفاق می افتد، توصیه می شود با انگشتان دست به سوراخ های بینی فشار وارد شود. فشار روی سوراخ های بینی مانند بانداژ فشاری عمل می کند و از ادامه خونریزی جلوگیری می کند.

وی یادآور شد: یکی از باورهای غلط در این مورد فشار به استخوان های بینی و حتی قسمت میانی ابرو و ناحیه پیشانی است که هیچ کدام موثر نیست. همزمان با فشار بر سوراخ های بینی، توصیه می شود که فرد سر خود را جلو بیاورد و دهانش را باز نگه دارد تا بتواند نفس بکشد و اگر خونریزی پشت حلق است، قورت ندهد و میزان خونریزی را مشخص کند.

این متخصص گوش و حلق و بینی و جراح سر و گردن تاکید کرد: یکی دیگر از تصورات غلط در این مورد عقب بردن سر است که باعث می شود خون بیشتری به حلق برود. همچنین کمپرس سرد یا قرار دادن کیسه یخ روی بینی و گونه ها به کنترل خونریزی کمک می کند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، وی با بیان اینکه بیشتر خونریزی های بینی به ویژه در کودکان ناشی از دستکاری بینی است و با تاکید بر اینکه باید کودک را از این کار جلوگیری کرد، گفت: توصیه می شود. بین ساعت 11:00 صبح تا 16:00 بعد از ظهر که گرما در اوج خود است. کودکان باید برای بازی در خانه باشند و بزرگسالان نباید در معرض نور خورشید قرار گیرند.

ایروانی تصریح کرد: در خونریزی های مکرر بینی استفاده از پمادهای نرم کننده مانند ویتامین A برای جلوگیری از خونریزی بسیار مفید است. در موارد خونریزی شدید و مکرر و یا در مواردی که خونریزی با این روش ها قطع نمی شود، مراجعه به پزشک متخصص و بیمارستان ضروری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا