سلامت خانواده

خوردن این غذاها را فراموش کنید تا چاق نشوید

به گزارش خبرآنلاین، استرس به طرق مختلف می تواند باعث افزایش وزن شود که یکی از آنها «پرخوری» است. هنگامی که ما به طور مزمن استرس داریم، تمایل بیشتری به خوردن داریم، به خصوص غذاهای پر کربوهیدرات که باعث می شود بیشتر احساس گرسنگی کنیم و به خوردن ادامه دهیم. غذاهای استرس زا اغلب باعث افزایش شدید سطح کورتیزول می شوند [همراه با افزایش انسولین که هنگام خوردن آنها اتفاق می‌افتد]منجر به پرخوری شود خوردن این غذاها باعث افزایش قند و در نهایت کاهش سریع میزان قند خون می شود که باعث می شود هوس بیشتری برای خوردن تنقلات شیرین داشته باشیم. اگر همین موضوع تکرار شود باعث افزایش وزن می شود، زیرا بدن قادر به تنظیم صحیح سطح قند خون نیست. اگر کورتیزول بیش از حد بالا باشد، بر متابولیسم قند تأثیر منفی می گذارد و باعث می شود انرژی را به صورت چربی ذخیره کرده و در نهایت چاق شوید.

در زیر برخی از غذاهایی که می توانند باعث ایجاد استرس در شما شده و منجر به تجمع چربی در ناحیه شکم و افزایش وزن در اثر استرس شوند، آورده شده است.

1) کیک و شیرینی

شاید باورش سخت باشد که شیرینی های خوشمزه با ایجاد واکنش های هورمونی به شما استرس وارد کنند! اما باید بدانید که غذاهای غنی از قند، چربی و کربوهیدرات های تصفیه شده می توانند باعث استرس یا تشدید استرس و افزایش سطح کورتیزول شوند. همچنین این تنقلات محرک باعث ترشح هورمون انسولین می شود و به مغز سیگنال می دهد که قند (انرژی) بیشتری مورد نیاز است.

2) قهوه

کافئین باعث می شود بدن کورتیزول بیشتری تولید کند، بنابراین نوشیدن یک فنجان قهوه در هر زمانی از روز می تواند هورمون های استرس را تقویت کرده و باعث ایجاد احساس اضطراب و استرس شود. این شرایط می تواند منجر به افزایش میل به مصرف قند و کربوهیدرات و افزایش احتمال چاقی شود.

3) پاستا

غذاهایی مانند پاستا ممکن است باعث ترشح کورتیزول در بدن شوند و بدن را در حالت استرس نگه دارند. هنگامی که کورتیزول به گیرنده های خاصی در هیپوتالاموس متصل می شود، می تواند اشتها را تحت تأثیر قرار دهد و آن را افزایش دهد.

4) تنقلات ناسالم و فرآوری شده

چیپس، پفک و تنقلات شور و پرچرب از دیگر غذاهای استرس زا هستند. در واقع سدیم باعث افزایش فشار خون و در نتیجه افزایش استرس و اضطراب و در نهایت چاقی ناشی از استرس می شود.

5) سودا

نوشیدنی های قندی مانند نوشابه می تواند باعث افزایش سطح قند خون و به دنبال آن کاهش قند خون شود که می تواند منجر به خستگی و تحریک پذیری شود که دو علامت رایج استرس هستند.

نوشیدن بیش از حد نوشابه باعث ترشح هورمون کورتیزول در بدن می شود. سطوح بالای کورتیزول می تواند منجر به ذخیره چربی در ناحیه شکم و همچنین تمایل به خوردن شیرینی بیشتر شود.

6) غذاهای سرخ شده

غذاهایی مانند مرغ سوخاری و سیب زمینی سرخ شده در افزایش هورمون استرس نقش دارند. این غذاها حاوی چربی های ترانس هستند که التهاب را در بدن افزایش می دهند و باعث ترشح بیشتر کورتیزول می شوند.

7) پیتزا

فست فودهایی مانند همبرگر و پیتزا که سرشار از نمک، چربی و کالری بالا هستند، منجر به افزایش هورمون های استرس می شوند. این غذاها بدون هیچ ارزش غذایی، چربی و کالری زیادی به بدن اضافه می کنند.

منبع: eatthis

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا