بهداشت و درمان

خوب و بد تزریق واکسن آنفلوانزا در آستانه شروع فصل سرما

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، آغاز فصل پاییز و بازگشایی مدارس موجب شیوع بیماری های واگیردار و افزایش آمار سرماخوردگی و به دنبال آن شیوع آن هستیم. آنفولانزای فصلی

در چنین شرایطی محیط‌های عمومی مانند مدارس بهترین مکان برای انتقال این گونه بیماری‌ها هستند و از این طریق بیماری وارد خانه‌ها می‌شود و ناگهان موج بیماری‌های عفونی افزایش می‌یابد. بنابراین، سازمان جهانی بهداشت بر اهمیت واکسیناسیون آنفولانزا در جوامع، به ویژه برای افرادی که بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های فصلی هستند، تاکید می کند. تاکید شده است.

خطر ابتلا به آنفولانزا در پاییز و زمستان

علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تزریق واکسن آنفلوآنزا برای همه افراد بالای 6 ماه به جز موارد نادر توصیه می شود، گفت: تزریق این واکسن باعث کاهش سرعت می شود. خطر ابتلا به آنفولانزا و عوارض جدی آن. در پاییز و زمستان کاهش می یابد.

وی با اشاره به اینکه مقامات بهداشت جهانی کشورها را تشویق می کنند تا از هم اکنون برنامه ریزی واکسیناسیون آنفولانزا را آغاز کنند، افزود: اکثر مردم در هر دوره فقط باید یک دوز واکسن آنفولانزا تزریق کنند.

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا

ناجی گفت: معمولاً ماه های شهریور و مهر بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوانزا برای اکثر افراد به ویژه گروه های پرخطر است. گروه های خاصی وجود دارد.

مادران باردار نیز باید واکسینه شوند

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه زنان بارداری که در سه ماهه سوم بارداری خود هستند می توانند در تیر و مرداد ماه واکسن آنفولانزا را دریافت کنند، افزود: همچنین کودکانی که نیاز به دو نوبت واکسن آنفولانزا دارند باید واکسن آنفولانزا را دریافت کنند. اولین دوز به محض در دسترس شدن واکسن خود را دریافت کنید.

وی تاکید کرد: کودکان باید حداقل چهار هفته پس از اولین نوبت واکسینه شوند، این کودکان شامل همه افراد 6 ماه تا 8 ساله است که یا برای اولین بار واکسن آنفولانزا را دریافت می کنند و یا قبلا سابقه تزریق تنها یک نوبت را داشته اند. از واکسن، یا سابقه واکسیناسیون آنها اصلا مشخص نیست.

ناجی گفت: واکسن های به روز آنفولانزا (2024-2025) همگی چهار ظرفیتی بوده و افراد را در برابر ویروس آنفلوانزای A زیرگروه H1N1، H3N2 و دو سویه واکسن آنفلوانزای B محافظت می کند و ترکیب واکسن این فصل با فصل گذشته متفاوت است. محل ویروس جدید آنفولانزای A H3N2 است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه واکسن سالانه آنفولانزا جان میلیون ها نفر را در جهان نجات می دهد، گفت:

در عین حال، تزریق واکسن آنفولانزا برای اکثر گروه‌های سنی و جنسیتی مهم است. اما برخی از افراد هستند که نباید واکسن آنفولانزا را دریافت کنند.

مسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه واکسن سالانه آنفولانزا جان میلیون ها نفر را در جهان نجات می دهد، گفت: .

وی با اشاره به اینکه آنفولانزا یکی از بیماری های شایع فصل سرما است که با سردی هوا شیوع آن بیشتر می شود، گفت: عفونت های ویروسی که باعث سرماخوردگی یا آنفولانزا می شوند از جمله عواملی هستند که باعث ایجاد مشکل در دستگاه تنفسی می شوند.

آقایان بهترین راه برای پیشگیری از آنفولانزا رعایت بهداشت فردی، شستن مرتب دست ها با آب و صابون، پرهیز از تماس دست با چشم، بینی و دهان، استفاده از دستمال یکبار مصرف، فاصله گرفتن از افراد مبتلا و دریافت واکسن آنفولانزای سالانه است. ذکر شده است

زمان طلایی برای تزریق واکسن آنفولانزا

به گفته این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری، بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اواخر شهریور یا اوایل مهرماه است چرا که بدن این فرصت را دارد تا قبل از رسیدن فصل زمستان و فصل آنفولانزا، ایمنی خود را افزایش دهد.

چه کسانی در خطر ابتلا به آنفولانزا هستند؟

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: سالمندان، کودکان و کودکان بسیار خردسال، همه افراد مبتلا به بیماری های مزمن و صعب العلاج، بیماران کلیوی، افرادی که همودیالیز بیماران مبتلا به دیابت، مشکلات قلبی یا اختلالات ریوی مانند آسم و برونشیت مزمن دارند، افرادی که پیوند قلب انجام داده اند، آنژیوپلاستی انجام داده اند، افرادی که آنژیوگرافی کرونری انجام داده اند، افراد مبتلا به هیستمیک بیماری قلبی، بیماران مبتلا به تنگی عروق کرونر، بیماران نارسایی قلبی و بیماران پیوند کلیه باید سالی یک بار واکسن آنفولانزا را دریافت کنند. الف تزریق کنید

مردانی ادامه داد: بیماران سرطانی، افرادی که تحت رادیوتراپی یا شیمی درمانی هستند و یا افرادی که تحت درمان با داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی هستند نیز ملزم به تزریق واکسن آنفولانزا هستند.

وی با تاکید بر ضرورت دریافت واکسن آنفولانزا در دوران بارداری، خاطرنشان کرد: واکسن آنفلوآنزا در دوران بارداری بی خطر است و حتی برای رشد نوزاد در رحم مادر مزایای زیادی دارد.

این فوق تخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه آنفولانزا نسبت به سایرین احتمال بروز بیماری های حادتری در زنان باردار دارد، یادآور شد: زنان باردار بدون توجه به سن بارداری خود باید واکسن آنفولانزا را دریافت کنند.

عضو کمیته ملی آنفلوآنزا با بیان اینکه تحقیقات و بررسی های علمی حاکی از آن است که تزریق واکسن آنفلوانزا به افراد چاق کمک می کند تا با تولید آنتی بادی بیشتر در بدن نسبت به ویروس این بیماری مقاوم شوند، گفت: همه افراد چاق کاندید این بیماری هستند. برای جراحی کاهش وزن آنها همچنین باید واکسن آنفولانزا را قبل از فصل سرد سال دریافت کنند.

وی با تاکید بر اینکه بیماران روماتیسمی نیز باید واکسن آنفولانزا را دریافت کنند، گفت: بیماران روماتیسمی که تحت درمان با آسپرین هستند و یا هرکسی که به دلایلی آسپرین مصرف می کند، تزریق این واکسن توصیه می شود.

کارکنان پزشکی و گردشگران نباید آنفولانزا را دست کم بگیرند

مردانی ادامه داد: دریافت واکسن آنفولانزا برای پزشکان، کادر درمانی، پرستاران و تمامی افرادی که در خط مقدم ارائه خدمات بهداشتی و درمانی فعالیت می کنند ضروری است.

وی همچنین به افرادی که برای تجارت و گردشگری به شهرهای توریستی یا خارجی سفر می کنند توصیه کرد از واکسن آنفولانزا استفاده کنند.

عوارض جانبی واکسن آنفولانزا

یکی از اعضای کمیته ملی آنفلوآنزا گفت: واکسن آنفلوآنزا با تمام فوایدی که برای محافظت از بدن دارد، در برخی افراد نیز عوارض ناخواسته ای ایجاد می کند که سوزش و خارش در محل تزریق یا تب یکی از این عوارض است.

وی افزود: مصرف واکسن آنفلوآنزا منع کلی ندارد اما چون این واکسن در لایه های تخم مرغ تولید می شود در افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند واکنش آلرژیک ایجاد می کند.

مردانی با اشاره به این باور نادرست که واکسن آنفولانزا باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود، گفت: این واکسن نه تنها سیستم ایمنی را ضعیف نمی کند، بلکه باعث تقویت سیستم ایمنی در برابر ویروس آنفولانزا می شود و این باور نادرست که پس از تزریق امکان پذیر است. به دریافت سریع علائم سرماخوردگی اشتباه است. زیرا برخی از علائم سرماخوردگی و آنفولانزا مشابه هستند.

وی افزود: واکسن آنفولانزا از افراد در برابر سرماخوردگی محافظت نمی کند زیرا سرماخوردگی ناشی از باکتری یا ویروس است و ربطی به آنفولانزا ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا