پرورش اندام

خواص عناب چیست؟ این میوه برای لاغری و بدنسازی چه فوایدی دارد؟

عناب میوه ای کوچک و قهوه ای رنگ است که همه ما نام آن را شنیده ایم، اما عناب چه خواصی دارد؟ سرد است یا گرم؟ آیا به لاغری و کاهش وزن کمک می کند؟ آیا مصرف عناب برای همه بی خطر است؟

این میوه کوچک خواص بسیار متفاوتی دارد و مصرف آن می تواند برای اکثر افراد مفید باشد. در این مقاله ابتدا در مورد خواص عناب صحبت می کنیم و سپس در مورد نحوه و میزان مصرف آن صحبت می کنیم.

عناب چیست؟

عناب میوه ای شیرین کوچک با پوست قهوه ای رنگ است که در مناطق گرمسیری از جمله کشور ما به طور گسترده کشت می شود. عناب طعم شیرین ملایمی دارد و در عین حال می توان از آن در دسرها و کیک ها استفاده کرد و یا به عنوان میان وعده مصرف کرد، اما خواص دارویی نیز دارد. به ویژه برای کمک به درمان اضطراب و بی خوابی محبوب است.

فواید عناب

عناب سرد است یا گرم؟

در طب سنتی عناب طبع معتدلی دارد و نه سرد است و نه گرم. به همین دلیل آرامش بخش است و خاصیت ضد اضطراب دارد و برای فشار خون و چربی خون مفید و موثر است.

خواص عناب عناب برای چیست؟

اگرچه این میوه شیرین کوچک است، اما فواید زیادی برای سلامتی دارد و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. 100 گرم عناب دارای ارزش غذایی زیر است:

  • انرژی: 79 کالری
  • چربی: 0.2 گرم
  • پروتئین: 1.2 گرم
  • پتاسیم: 250 میلی گرم
  • ویتامین C: 69 میلی گرم (حدود 77 درصد از مقدار توصیه شده روزانه)
  • آهن: 0.48 میلی گرم

پس عجیب نیست که هزاران سال است که از این میوه کوچک در طب سنتی استفاده می شود و البته تحقیقات علمی نیز خواص بی نظیری که برای آن ذکر شده را تایید می کند.

خواص عناب برای بانوان

عناب به طور کلی برای سلامت زنان مفید است، به عنوان مثال، سرشار از آنتی اکسیدان است، به رفع مشکلات خواب مانند بی خوابی کمک می کند و همچنین به کاهش اضطراب و استرس کمک می کند. همچنین از آنجایی که ویتامین C بالایی دارد، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. فیبر موجود در عناب به بهبود هضم و جلوگیری از یبوست کمک می کند. عناب به دلیل داشتن پتاسیم و منیزیم برای سلامت قلب مفید است و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

اما شاید یکی از محبوب ترین خواص عناب برای خانم ها این باشد که آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی موجود در آن می تواند به سلامت پوست کمک کند و پوست شما را روشن تر و جوان تر نشان دهد.

خواص عناب برای مردان

تمام فوایدی که در مورد عناب برای خانم ها ذکر کردیم مانند آنتی اکسیدان بالا، کمک به آرامش و درمان بی خوابی، بهبود سیستم گوارش، تقویت سیستم قلبی عروقی و مواد مغذی ارزشمند و … برای آقایان نیز صدق می کند. اما فراتر از این موارد، در برخی از فرهنگ های آسیایی، اعتقاد بر این است که عناب می تواند به افزایش انرژی و باروری مردان کمک کند. در فرهنگ های آسیای شرقی این میوه را به عروس و داماد هدیه می دادند تا محبت و صمیمیت آنها تقویت شود!

اگرچه هنوز تحقیقات گسترده ای برای اثبات این مزایا انجام نشده است، چنین خواصی دور از انتظار نیست. زیرا عناب سرشار از اسید فولیک، ویتامین C، فنولیک ها، فلاونوئیدها، اسیدهای تری ترپنیک و پلی ساکاریدها است که خواص ویژه ای برای سلامتی دارد و به طور غیرمستقیم بر عملکرد جنسی مردان تأثیر می گذارد.

عناب چه خواصی دارد؟عناب چه خواصی دارد؟

خواص عناب در بدنسازی

عناب قند طبیعی دارد، بنابراین انرژی بدنسازان و ورزشکاران را افزایش می دهد! یکی از خواص مهم عناب بهبود آرامش و کنترل استرس است که برای سبک زندگی بدنسازان و بهبود کیفیت تمرین آنها بسیار مفید است. همچنین همانطور که در بالا اشاره کردیم، این میوه دارای ویتامین C و آنتی اکسیدان بالایی است که به بهبود سیستم ایمنی بدنسازان کمک می کند.

خواص عناب برای کاهش وزن

عناب یک معجزه فوق العاده برای کاهش وزن نیست و تاثیر مستقیمی در کاهش وزن ندارد. اما فیبر خوبی دارد و می تواند شما را برای مدتی سیر نگه دارد. همچنین به افزایش آرامش شما کمک می کند و می تواند از پرخوری عصبی شما جلوگیری کند. در آخر باید اشاره کنیم که عناب کم کالری است، بنابراین می تواند یک میان وعده خوشمزه بدون احساس گناه باشد!

خواص عناب در بارداری

غذاها و میوه هایی که از نظر تغذیه ای ارزشمند هستند برای زنان باردار نیز مفید هستند. عناب به دلیل داشتن ویتامین‌ها، مواد معدنی (مانند فولات و آهن) و آنتی‌اکسیدان‌های فراوان می‌تواند از سلامت مادر و رشد کودک حمایت کند. همچنین باعث بهبود سلامت عمومی مادر می شود که به خودی خود یک فایده مهم است. اما همیشه توصیه می شود قبل از مصرف هر ماده غذایی خاصی با پزشک خود مشورت کنید.

خواص عناب برای کبد

عناب به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی برای سلامت کبد نیز مفید است و می تواند تا حدودی به عملکرد آن کمک کند.

خواص عناب خشک

عناب خشک مانند عناب تازه خواص درمانی زیادی دارد. عناب خشک را می توان به عنوان چای، آجیل و یا به عنوان میان وعده مصرف کرد. تمام مزایایی که برای عناب ذکر کردیم در مورد عناب خشک نیز صدق می کند.

نحوه مصرف عناب و زمان و میزان مصرف آن

نحوه مصرف عنابنحوه مصرف عناب

عناب را می توان به صورت تازه، خشک، دم کرده یا پودر شده به عنوان افزودنی در غذاها استفاده کرد. میوه های عناب کوچک و شیرین هستند. عناب خشک بافتی جویدنی و طعمی شبیه خرما دارد. این میوه به صورت خام طعمی شیرین و سیب مانند دارد و می توان آن را به عنوان یک میان وعده مغذی مصرف کرد.

عناب خشک معمولاً برای دسر یا پودر آن در چای و چای استفاده می شود. با این حال، به خاطر داشته باشید که میوه های خشک کالری بیشتری نسبت به میوه های تازه دارند. علاوه بر این، سرکه عناب، آب میوه، مارمالاد و عسل در بخش‌هایی از آسیا رایج است. مصرف روزانه عناب معمولا بین 20 تا 40 عدد است. بهترین زمان برای مصرف عناب قبل از خواب است.

عناب چه ضررهایی دارد و چه کسانی نباید عناب بخورند؟

عناب برای اکثر مردم بی خطر است. اما عناب با یک سری از داروها (مانند داروهای اعصاب از جمله ونلافاکسین یا سایر مهارکننده های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SSNRI)) تداخل دارد و نباید همزمان استفاده شود.

یک مطالعه خاص همچنین نشان داد که عصاره عناب می تواند عوارض جانبی برخی داروها را تشدید کند. بنابراین در صورت مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف زیاد عناب نیز می تواند باعث ایجاد یک سری عوارض مانند نفخ، اسهال و حساسیت شود. افرادی که به عناب حساسیت دارند نباید آن را مصرف کنند. همچنین زنان باردار و شیرده قبل از مصرف عناب با پزشک خود مشورت کنند.

حرف پایانی

عناب میوه ای کوچک قهوه ای رنگ با طعم شیرین است. این میوه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است و خواص مختلفی برای سلامتی زنان و مردان دارد. مصرف عناب برای اکثر افراد بی خطر است، اما اگر دارو مصرف می کنید یا در دوران شیردهی یا بارداری هستید، توصیه می کنیم در این مورد با پزشک خود مشورت کنید. خواص مختلف عناب را در این مطلب بخوانید.

منابع: Healthline – stylecraze

منبع:سلامت جو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا