بهداشت و درمان

خواص عناب + تاثیر عناب برای بهبود سرفه و لاغری

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، عناب میوه ای کوچک و شیرین بومی جنوب آسیا است که مصرف آن در سراسر جهان شناخته شده و رونق دارد. در آن کشور کشت می شوند.

این میوه های گرد کوچک روی درختچه ها یا درختان گلدار بزرگی به نام “Ziziphus Jujuba” رشد می کنند. عناب در زمان رسیدن قرمز تیره (عناب) یا بنفش می شود و ممکن است کمی چروک به نظر برسد. میوه عناب کالری کمی دارد، اما سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است.

مهمترین خواص عناب

از مهمترین خواص عناب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کمک به کاهش خطر ابتلا به سرطان

کمک به درمان بی خوابی

بهبود سلامت قلب

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

رفع یبوست

تنظیم گردن خون در بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن

کاهش التهاب

استرس و اضطراب را کاهش دهید

بهبود استحکام استخوان

کمک به هضم بهتر و سریعتر غذا

به حفظ وزن کمک کنید

سم زدایی خون

میوه عناب از نظر وزن خشک حاوی پروتئین، چربی، کربوهیدرات و فیبر است و علاوه بر آن دارای ویتامین های B2، A و C و همچنین مقادیر قابل توجهی کلسیم و آهن است. از دیدگاه طب سنتی و جدید، عناب دارای خواص فراوانی است و در متون طب شرقی، به ویژه طب چینی و کره ای، از میوه، دانه و پوست عناب در درمان بی خوابی، کاهش اشتها، سوء هاضمه و آرتروز استفاده شده است.

عناب؛ سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی

میوه های عناب سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی هستند که عمدتاً شامل فلاونوئیدها و پلی ساکاریدها هستند، فلاونوئیدها ترکیبات مختلفی هستند که در میوه ها و سبزیجات یافت می شوند و پلی ساکاریدها فراوان ترین کربوهیدرات های موجود در غذا هستند که مهمترین آنها نشاسته، سلولز و گلیکوژن است. کردی، لازم به ذکر است که این ترکیبات در یک رژیم غذایی پایه بسیار مهم هستند.

علاوه بر این، این میوه حاوی سطوح بالایی از ویتامین C است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن عمل می کند. یک مطالعه تحقیقاتی روی حیوانات نشان داد که خواص آنتی اکسیدانی عناب به کاهش استرس و التهاب ناشی از آسیب رادیکال های آزاد در کبد کمک می کند. او انجام می دهد؛ در واقع بیشتر فواید میوه عناب به خواص آنتی اکسیدانی آن مربوط می شود.

خواص عناب + اثر عناب برای بهبود سرفه و لاغری

فواید عناب برای اعصاب

عناب میوه ای با خواص فراوان برای بهبود سلامت اعصاب و روان بسیار مفید است، این میوه در کاهش استرس و اضطراب نقش دارد و با تقویت هورمون هایی مانند سروتونین و اندورفین به ایجاد حس آرامش و خوش بینی کمک می کند.

دمنوش عناب همچنین با اثرات مثبتی که بر تعادل عاطفی و آرامش عصبی دارد به بهبود کیفیت زندگی کمک می کند، عناب گزینه مناسبی برای کسانی است که به دنبال بهبود طبیعی سلامت عصبی و روانی خود هستند.

تاثیر عناب بر هضم غذا و کاهش وزن

فیبر بالای موجود در میوه عناب باعث می شود که هضم بهتری داشته باشیم و در صورت مصرف آن راحت تر وزن کم کنیم، حدود 50 درصد کربوهیدرات موجود در عناب از فیبر است که به دلیل اثرات مفید آن در بهبود هضم و هضم غذا است. این میوه محبوبیت خاصی در بین مردم دارد.

این ماده مغذی به نرم شدن و حجیم شدن مدفوع کمک می کند و خطر زخم معده، آسیب و باکتری های غیرمفید موجود در روده را کاهش می دهد.

جالب توجه است که در یک مطالعه تحقیقاتی بر روی موش ها، عصاره پلی ساکارید عناب پوشش روده موش های مبتلا به کولیت (یک بیماری التهابی مزمن روده که باعث زخم و علائم شدید گوارشی می شود) را تقویت کرد و علائم گوارشی آنها را بهبود بخشید. به عبارت ساده، فیبر موجود در عناب به باکتری های خوب روده شما کمک می کند و باکتری های بد را از بین می برد.

عناب می تواند گزینه بسیار موثری برای افرادی باشد که به دنبال کاهش وزن هستند، خواص عناب برای کاهش وزن شامل چندین ویژگی کلیدی است که آن را به یک انتخاب محبوب در بین رژیم های کاهش وزن تبدیل می کند. اولین ویژگی قابل توجه کالری بسیار کم عناب است، این ویژگی باعث می شود افراد بدون نگرانی از مصرف کالری زیاد از خوردن آن لذت ببرند.

عناب علاوه بر کم کالری بودن، سرشار از فیبر است که به کنترل اشتها و سیری طولانی مدت کمک می کند و باعث می شود افراد برای مدت طولانی تری احساس سیری کنند و از پرخوری جلوگیری می کند. این احساس سیری می تواند به کاهش کلی کالری دریافتی کمک کند. مصرف موثر در طول روز که یکی از عوامل اصلی کاهش وزن است.

پروتئین موجود در عناب نیز نقش مهمی دارد، پروتئین به تقویت ماهیچه ها کمک می کند و می تواند متابولیسم بدن را افزایش دهد که هر دو در کاهش وزن موثر هستند. همچنین پروتئین به احساس سیری و رضایت کمک می کند و می تواند در کنترل اشتها موثر باشد.

خواص عناب برای اسهال

عناب میوه ای چند منظوره با اثرات گسترده در بهبود مشکلات گوارشی است، این میوه نقش موثری دارد، از کنترل اسهال گرفته تا تقویت دستگاه گوارش و حتی درمان یبوست، بهترین زمان مصرف قبل از غذا برای افزایش اثربخشی آن است.

اگر به دنبال درمان اسهال هستید، از عناب رسیده پرهیز کنید زیرا ممکن است شرایط را تشدید کند. ترکیبات مختلف عناب مانند ترکیب آن با زنجبیل برای یبوست یا با نمک برای سوء هاضمه نیز موثر است. برای زخم ها و التهاب های گوارشی استفاده از پودر دانه عناب نیز توصیه می شود.

خواص عناب برای دیابتی ها

میوه عناب را می توان به عنوان یک غذای سالم در نظر گرفت; از آنجایی که تمام محتوای فیبر غذایی و فروکتوز موجود در آن می تواند با کاهش سرعت هضم غذا به کنترل قند خون کمک کند، نتایج یک مطالعه نشان داد که میوه عناب دارای فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و در پیشگیری از التهاب ناشی از دیابت و درمان مفید است. دیابت. ; برای این منظور می توان از پودر میوه عناب برای بیماران دیابتی استفاده کرد.

خواص عناب برای بانوان

از دیگر خواص عناب می توان به خواص آن برای پیشگیری و درمان بیماری های رحم، دهانه رحم و تخمدان ها مانند سرطان و افزایش قطر آندومتر رحم، سندرم تخمدان پلی کیستیک که مهمترین عامل ناباروری است و تنظیم سلولی اشاره کرد. چرخه

در واقع خواص عناب برای خانم ها مربوط به رحم و تخمدان است که با بهبود سلامت این اندام های داخلی به پیشگیری از سرطان یا ناباروری کمک می کند، به همین دلیل مصرف عناب برای خانم ها به ویژه خانم های جوانی که دچار مشکل می شوند. از سندرم تخمدان پلی کیستیک، داشتن قاعدگی نامنظم، ضروری است.

خواص عناب + اثر عناب برای بهبود سرفه و لاغری

خواص عناب در دوران بارداری

عناب میوه ای چند منظوره است که طیف وسیعی از فواید سلامتی را در دوران بارداری ارائه می دهد، سرشار از فسفر و کلسیم است که به ساخت استخوان های قوی کمک می کند و همچنین دارای اثرات آرام بخشی است که استرس در دوران بارداری را کاهش می دهد.

علاوه بر این عناب به تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش حالت تهوع و مدیریت فشار خون کمک می کند، از نظر زیبایی نیز این میوه به بهبود کیفیت پوست و موی مادر و جنین، فولات و روی موجود در عناب برای رشد سیستم عصبی و توانایی های تشخیص جنین بسیار مفید است.

این میوه همچنین سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است که به تقویت مقاومت بدن در برابر بیماری ها کمک می کند. به طور کلی، عناب می تواند یک انتخاب ایده آل برای بهبود و حفظ سلامت در دوران بارداری باشد.

خواص عناب برای سرماخوردگی

مصرف عناب می تواند از بیماری های شایع ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کند زیرا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. علاوه بر این، پتاسیم و ویتامین های موجود در عناب به شما در درمان سرماخوردگی و سرفه کمک می کند.

خواص عناب برای کبد و کلیه

عناب همچنین برای پاکسازی کبد و تنظیم آنزیم های کبدی بسیار مفید است و با کاهش میزان آنوریسم های کبدی که نشان دهنده آسیب بافتی است، از بیماری های کبدی محافظت می کند و همچنین از کبد چرب پیشگیری و درمان می کند.

از آنجایی که یکی از خواص عناب برای کبد کاهش آنزیم های کبدی در خون است، بنابراین زمانی که می خواهید آزمایش آنزیم کبدی انجام دهید، بهتر است چند روز مصرف عناب را قطع کنید تا نتیجه آزمایش شما دقیق تر باشد. .

این گیاه دارویی به دلیل داشتن خواص مختلف از جمله لعاب زیاد، میزان مصرف آب را افزایش می دهد و به دلیل افزایش ادرار در بیماری های کلیوی از جمله دفع سنگ کلیه نیز بسیار مفید است. سنگ کلیه با افزایش مقدار ادرار در فرد ایجاد می شود.

بهبود کیفیت خواب، بی خوابی و عملکرد مغز

عناب و هسته آن در طب چینی برای درمان مشکلات مربوط به خواب از جمله بی خوابی استفاده می شود، این عناب حاوی ترکیباتی به نام فلاونوئیدها، ساپونین ها و پلی ساکاریدها است که بر اساس مطالعات حیوانی می تواند توانایی آرامش بخشی داشته و سیستم عصبی را آرام و تنظیم کند.

مطالعه ای نشان داده است که ساپونین موجود در عناب دارای اثر خواب آور و آرامش بخش است و راه حل خوبی برای کمک به خواب شما خواهد بود، بنابراین با نوشیدن یک فنجان چای عناب قبل از خواب می توانید آرامش بیشتری داشته باشید و از بی خوابی جلوگیری کنید.

در رابطه با عملکرد مغز، تحقیقاتی که بر روی موش ها آزمایش شده است نشان می دهد که عصاره دانه عناب ممکن است به درمان زوال عقل ناشی از آلزایمر کمک کند.

جوانسازی پوست با عناب و درمان جوش و آکنه صورت

عناب به عنوان یک داروی طبیعی ضد پیری شناخته می شود، آنتی اکسیدان های موجود در عناب به کنترل رادیکال های آزاد کمک می کند و در نتیجه روند پیری پوست را به تاخیر می اندازد، علاوه بر این مصرف عناب باعث می شود پوستی سفت و شاداب داشته باشید.

استفاده محلی از آب عناب کمک می کند تا به راحتی از شر آکنه های صورت خلاص شوید، آنتی اکسیدان های موجود در عناب التهاب پوست را کاهش می دهد و بنابراین می تواند به روند بهبود جوش های صورت و آکنه کمک کند، برای این منظور آب عناب تازه یا عصاره عناب را روی صورت خود بمالید و بشویید. بعد از 30 دقیقه با آب گرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا