سلامت خانواده

خواص شیر مادر برای نوزاد / ضد ویروس و عفونت – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، عزت خداشناس افزود: شیر مادر به تنهایی برای تغذیه نوزاد در شش ماهه اول زندگی کافی است و در شش ماهه دوم بیشترین کالری و مواد مورد نیاز بدن کودک را تامین می کند.

وی با بیان اینکه شیر مادر حاوی ویتامین، پروتئین و چربی است، گفت: شیر مادر تمام مواد لازم برای رشد کودک را دارد، علاوه بر این تغذیه با شیر مادر باعث رشد و تکامل بهینه نوزاد می شود. .

خداشناس خاطرنشان کرد: شیر مادر آسان هضم است، اما تغذیه با شیر مادر خطر ابتلای کودک را افزایش می دهد. آسم و آلرژی را کاهش می دهد و کودک در آینده کمتر دچار مشکلات آلرژیک می شود، گفت: همچنین نوزادانی که شیر مادر می خورند به میزان قابل توجهی کمتر دچار عفونت گوش، بیماری های تنفسی، اسهال و استفراغ و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد می شوند.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه کودکی که با شیر مادر تغذیه می شود در صورت بیمار شدن نیاز کمتری به بستری شدن در بیمارستان دارد، اظهار داشت: در صورت بروز بیماری، کودکی که با شیر مادر تغذیه می شود، نیاز کمتری به بستری شدن دارد. دلیل آن این است که ارتباط فیزیکی مادر و کودک و تماس چشمی باعث ارتباط بیشتر مادر و کودک و احساس امنیت و اطمینان در هر دو می شود.

وی با تاکید بر اینکه تغذیه با شیر مادر به جای چاقی مفرط باعث رسیدن نوزاد به وزن صحیح و ایده آل می شود، گفت: تغذیه با شیر مادر باعث می شود کودک در بزرگسالی کمتر دچار دیابت، چاقی و برخی سرطان ها شود.

وی با اشاره به اینکه چون طعم شیر مادر هر روز متفاوت است ذائقه کودک را به سمت پذیرش غذاهای با طعم های مختلف افزایش می دهد به طوری که بعد از 6 ماهگی می تواند طعم های مختلف را بهتر بپذیرد، گفت: شیر مادر در هر زمان و مکانی آماده است. و همراه است، بنابراین نگرانی در مورد تغذیه کودک کمتر می شود.

وی گفت: علاوه بر فواید شیردهی برای نوزاد و مادر، تماس پوستی و تماس نزدیک با نوزاد باعث ترشح هورمون می شود. اکسی توسین این هورمون در مادر است که باعث جاری شدن شیر می شود، علاوه بر این به هورمون شادی معروف است و باعث احساس امنیت و شادی مادر می شود و باعث کاهش وزن بعد از زایمان می شود.

خدانش ادامه داد: شیر دادن به نوزاد خطر ابتلا به فشار خون بالا، سرطان سینه و تخمدان و دیابت را در مادر کاهش می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا