سلامت خانواده

خواص شگفت انگیز این سبزی برای سلامتی مضر بود

به گزارش خبرآنلاین از سلامت نیوز، سیر با نام علمی Allium sativum گیاهی علفی و دائمی است که ارتفاع ساقه آن تا 40 سانتی متر می رسد. برگ های آن باریک و سبز تیره و گل های آن کوچک و صورتی رنگ است که به صورت چتری در انتهای ساقه ظاهر می شود.

تاثیر سیر بر دستگاه گوارش

مصرف مداوم سیر و جذب ترکیبات آن از طریق دستگاه گوارش علائمی مانند استفراغ، اسهال، التهاب معده و زخم روده را کاهش می دهد. مصرف سیر می تواند فرآیند هضم را تحریک کرده و زمان عبور غذا از لوله گوارش را کاهش دهد که منجر به بهبود هضم غذا و کاهش مشکلات گوارشی می شود.

خواص سیر برای زخم معده

مطالعات جدید نشان می دهد برخی از ترکیبات به دست آمده از سیر می تواند از عفونت هلیکوباکتر پیلوری که عامل ایجاد زخم معده است جلوگیری کند، بنابراین یکی از خواص درمانی مهم سیر پیشگیری از زخم معده است. بروز سرطان معده نقش مهمی دارد.

خواص آنتی اکسیدانی سیر

یکی از محصولات مشتق شده از سیر AGE (عصاره سیر سن) است که فعالیت آنتی اکسیدانی زیادی دارد. آنتی اکسیدان ها یکی از عواملی هستند که با سرطان ها و برخی بیماری های مزمن مبارزه می کنند.

تاثیر سیر در پیشگیری از سرطان

سیر به دلیل وجود مقادیر زیادی آنتی اکسیدان از بروز انواع سرطان ها جلوگیری می کند. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که رادیکال های آزاد را خنثی می کنند و از آسیب به بافت ها و بروز انواع سرطان جلوگیری می کنند. مطالعات ثابت کرده است که مصرف سیر به دلیل خواص آنتی اکسیدانی از سرطان روده بزرگ، سینه، معده، پروستات و مثانه جلوگیری می کند. همچنین تحقیقات محققان نشان می دهد که «تیوسولفات» استخراج شده از سیر از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

سیر به دلیل داشتن سلنیوم زیاد، نقش ضد سرطانی بیشتری نسبت به سایر گیاهان دارد.

خواص سیر برای بیماری های قلبی عروقی

بیماری های قلبی عروقی شامل بیماری های ایسکمیک قلبی و حملات قلبی ناشی از چربی خون بالا می باشد.

در مطالعات انجام شده بر روی موش ها، ثابت شد که مصرف سیر به طور موثر سطح کلسترول و چربی بد خون (LDL) را کاهش می دهد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

خواص سیر برای کاهش کلسترول

نتایج بررسی ها نشان داد که ترکیبات موجود در سیر می تواند رسوب کلسترول را در دیواره رگ ها کاهش دهد، همچنین ماده ای به نام «ساپونین استروئیدی» موجود در سیر نقش موثری در کاهش غلظت کلسترول خون دارد.

خواص سیر برای فشار خون

کاهش فشار خون در اثر مصرف سیر سال هاست که توسط دانشمندان جهان به اثبات رسیده است. بر اساس مطالعات، کاهش فشار خون ناشی از مصرف سیر به دلیل اثر آرام بخش سیر بر روی عضلات صاف دیواره عروق است. همچنین سیر تاثیر مستقیمی بر گشاد شدن رگ های خونی دارد که باعث کاهش فشار خون می شود. در طب سنتی و جدید توصیه های زیادی برای مصرف سیر در افراد مبتلا به فشار خون بالا وجود دارد.

گیاه سیر تولید ماده ای به نام «نیتریک اکسید» را افزایش می دهد که فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

خواص سیر برای دیابتی ها

اثر سیر به عنوان یک عامل کاهش دهنده قند خون در تحقیقات مورد توجه قرار گرفته است. محققان مشاهده کردند که مصرف سیر تحریک ترشح انسولین از پانکراس را افزایش می دهد و بنابراین می تواند نقش مهمی در کاهش قند خون داشته باشد.

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا