بهداشت و درمان

خواص زنجبیل در طب سنتی + تاثیر بر پوست، مو و لاغری

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، زنجبیل گیاهی زرد رنگ با طبع گرم و یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی به شمار می رود که از ریشه آن به صورت خشک یا پودر شده و به عنوان نوعی دمنوش استفاده می شود. ادویه در غذاهای مختلف و برخی نوشیدنی ها.

زنجبیل بزاق انسان را تحریک می کند و به تولید صفرا کمک می کند و از طرفی روی آنزیم هایی به نام «لیپاز پانکراس» و «تریپسین» تأثیر مثبت می گذارد و از بیماری هایی مانند «سرطان روده بزرگ» و یبوست پیشگیری می کند.

زنجبیل به دلیل اثرات ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی به عنوان مسکن و درمان اختلالات سلامتی نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد، از جمله خواص این گیاه می توان به ضد تهوع و استفراغ، درمان بی اشتهایی، مقوی قلب، ضد اشتها اشاره کرد. – لخته شدن خون، ضد باکتری، پیشگیری از برونشیت، ضد سرفه، پادزهر کبدی، ادرارآور، کاهش اسپاسم، محرک سیستم ایمنی، ضد نفخ، افزایش ترشحات روده معده، کاهش کلسترول خون، پیشگیری از روماتیسم، تحریک گردش خون مغزی و تحریک هضم غذا.

طبق بررسی های آزمایشگاهی مشخص شده است که یکی از مهمترین خواص زنجبیل خاصیت ضد سرطانی آن است.

مهم ترین خواص زنجبیل چیست؟

زنجبیل خواص زیادی دارد که به صورت سنتی مورد استفاده قرار می گیرد که برخی از خواص این گیاه عبارتند از:

  • خواص ضد التهابی
  • ضد عفونی
  • آنتی اکسیدان
  • در برابر او
  • ضد التهاب مفاصل
  • سیستم ایمنی بدن را افزایش دهید
  • بهبود هضم

فواید خوردن زنجبیل ناشتا چیست؟

این گیاه اگر صبح ناشتا مصرف شود، خواص بی شماری برای کاهش وزن و سلامتی دارد، زیرا باعث افزایش متابولیسم بدن، کمک به چربی سوزی و کاهش استرس در طول روز با کاهش سطح کورتیزول می شود.

خواص زنجبیل برای کاهش وزن

زنجبیل اشتها را کاهش می دهد و باعث می شود کمتر غذا بخورید، همچنین متابولیسم را افزایش می دهد و با افزایش کالری سوزی به کاهش وزن کمک می کند. زنجبیل از جذب چربی در غذا جلوگیری می کند و در نتیجه در کاهش وزن موثر است.

زنجبیل را می توان به روش های مختلفی برای تأثیرگذاری بر کاهش وزن استفاده کرد، از جمله موارد زیر:

  • به شکل دم کرده یا چای زنجبیل
  • به عنوان یک نوشیدنی خنک با لیمو
  • با افزودن به غذا به شکل ادویه
  • افزودن زنجبیل تازه به غذاهایی مانند سالاد و سوپ

برای تهیه دمنوش زنجبیل کافی است یک قاشق چایخوری پودر زنجبیل را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید و دمای آن را کم کنید و بگذارید 15 دقیقه دم بکشد.

خواص زنجبیل در طب سنتی + تاثیر بر پوست، مو و کاهش وزن

ضد التهاب و آرامش بخش

زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است که می تواند در کاهش التهاب مربوط به مشکلات زنان و التهاب مجاری ادرار مفید باشد. همچنین این گیاه خاصیت آرامش بخشی دارد و در کاهش استرس و اضطراب موثر است.

خواص زنجبیل برای مو

این گیاه ریشه مو و ضخامت آنها را تقویت می کند، همچنین پزشکان استفاده از این گیاه را در جلوگیری از ریزش مو موثر می دانند، خواص ضد التهابی زنجبیل می تواند به جلوگیری از خارش و التهاب پوست سر کمک کند، این ویژگی باعث بهبود سلامت پوست سر می شود. و مشکلات مربوط به آن را کاهش می دهد، برای شوره سر و التهاب پوست سر موثر است.

خواص زنجبیل در درمان شوره سر

خواص ضد عفونی کننده زنجبیل برای مبارزه با قارچی که باعث شوره سر می شود عالی است، بنابراین زنجبیل رنده شده را با آب در یک بطری اسپری مخلوط کنید و مخلوط را مستقیماً روی پوست سر خود اسپری کنید.

خواص زنجبیل برای پوست

استفاده از زنجبیل باعث روشن شدن پوست می شود و به کاهش لک های پوستی کمک می کند، خواص آنتی اکسیدانی این گیاه به مبارزه با آسیب های اکسیداتیو در پوست کمک می کند و در نتیجه علائم پیری پوست کاهش می یابد و پوست جوان تر و شاداب تر به نظر می رسد.

درمان حالت تهوع با زنجبیل

یکی دیگر از خواص زنجبیل مبارزه با حالت تهوع است، به عنوان مثال، زنجبیل در گذشته های دور به عنوان یک درمان موثر برای دریازدگی استفاده می شده است، برخی شواهد نشان می دهد که زنجبیل ممکن است به اندازه داروهای تجویزی در درمان حالت تهوع موثر باشد.

این گیاه شگفت انگیز حتی ممکن است حالت تهوع و استفراغ را پس از جراحی و شیمی درمانی در بیماران سرطانی تسکین دهد، اما در حالت تهوع مرتبط با بارداری مانند حالت تهوع صبحگاهی بیشترین تأثیر را دارد.

زنجبیل و کبد چرب

مصرف زنجبیل با افزایش متابولیسم و ​​متابولیسم بدن باعث کاهش جذب چربی در اندام های داخلی می شود، خاصیت آنتی اکسیدانی زنجبیل باعث کاهش تری گلیسیرید خون می شود و برای درمان کبد چرب تجویز می شود، مصرف زنجبیل نیز با کاهش از ابتلا به سرطان کبد جلوگیری می کند. التهاب و رشد سلول های سرطانی. .

خواص زنجبیل در سرماخوردگی

خوردن زنجبیل ناشتا می تواند به تسکین علائم سرماخوردگی مانند عطسه، سرفه، گلودرد و آبریزش بینی کمک کند. خواص ضد التهابی و ضد ویروسی زنجبیل می تواند در بهبود علائم سرماخوردگی مفید باشد.

تاثیر زنجبیل در کاهش مشکلات ریوی

در عصر حاضر با افزایش بیماری های تنفسی و ریوی و التهابات ناشی از آلودگی هوا می توان با نوشیدن دمنوش های مخصوص این بیماری ها را کاهش داد، یکی از خواص چای زنجبیل کمک به افراد مبتلا به بیماری های تنفسی مانند آسم است. این نوشیدنی به کاهش مشکلات ریوی کمک می کند و مشکلات تنفسی و سرفه را بهبود می بخشد، این نوشیدنی آلرژی و عطسه را نیز کاهش می دهد.

خواص زنجبیل در طب سنتی + تاثیر بر پوست، مو و کاهش وزن

چه کسانی نباید از زنجبیل استفاده کنند؟

مصرف متعادل زنجبیل برای اکثر افراد بی خطر است و به دستیابی به فواید زنجبیل کمک می کند، با این حال، مصرف این ماده غذایی در دوزهای زیاد می تواند علائم زیر را در برخی افراد ایجاد کند:

  • ناراحتی شکمی
  • سوزش سردل
  • اسهال
  • تحریک دهان و گلو

اگرچه زنجبیل به دلیل خواص منحصر به فردش بی خطر در نظر گرفته می شود، اما یک گیاه قوی است، بنابراین ممکن است برای برخی افراد نامناسب باشد، از جمله:

  • با سابقه سنگ کلیه حاوی اگزالات
  • کسانی که اغلب از سوزش سر دل یا رفلاکس اسید رنج می برند.
  • افرادی که فشار خون پایین دارند یا داروهای فشار خون مصرف می کنند باید زنجبیل را در حد اعتدال مصرف کنند، زیرا زنجبیل دارای اثرات بالقوه کاهش فشار خون است.
  • هیچ مدرکی مبنی بر بی خطر بودن زنجبیل در دوران بارداری یا شیردهی وجود ندارد، اما بهتر است ابتدا با پزشک عمومی یا ماما مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا