سلامت خانواده

خواص درمانی و معجزه آسای انجیر سیاه برای سلامتی

به گزارش خبرآنلاین، مصرف انجیر سیاه خاصیت سم زدایی عالی دارد و برای اختلالات جریان خون مفید است.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: انجیر ارزش غذایی و خواص درمانی زیادی دارد. اهمیت این میوه به حدی است که در قرآن به آن اشاره شده است و در روایات دینی ما نیز در مورد خواص انجیر بسیار ذکر شده است. این میوه انواع مختلفی دارد اما بسته به آب و هوا و شرایط رشد گیاه طعم و مزه متفاوتی دارد.

از خواص انجیر سیاه در طب سنتی می توان به درمان بواسیر، رفع گرمازدگی و تشنگی، رفع اسپاسم، مقوی کبد، تورم طحال، حساس شدن سینه ها، رفع سرفه، درمان آرتروز و کمک به تقویت استخوان ها اشاره کرد. انجیر سیاه آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به انجیر زرد دارد. انجیر سیاه یکی از انواع شیرین و آبدار این میوه است که در نواحی غربی ایران به وفور یافت می شود.

خواص انجیر سیاه

از نظر طب سنتی طبیعت انجیر سیاه گرم و مرطوب است. یکی از مهمترین خواص انجیر سیاه کمک به استحکام و سلامت استخوان ها، پیشگیری و کمک به درمان آرتروز و اختلالات مفصلی است.

در کتب طب سنتی یکی از موثرترین داروها برای درمان آرتروز و درد مفاصل مخلوط شیر بز و انجیر سیاه است. ترکیب این دو ماده غذایی علاوه بر تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن، سموم مختلف را از بدن دفع کرده و درد را از بین می برد.

استفاده از جوشانده انجیر سیاه نیز به درمان خانگی آرتروز کمک می کند.

مصرف انجیر سیاه خاصیت سم زدایی عالی دارد و برای اختلالات جریان خون مفید است.

انجیر خاصیت ملین دارد و یکی از بهترین درمان های خانگی برای یبوست است و به پاکسازی روده کمک می کند.

از بین بردن حالت تهوع بارداری و تامین مواد مغذی مورد نیاز جنین از خواص انجیر خشک و تازه است و از این رو مصرف خشک و تازه این میوه برای مادران باردار بسیار مفید است.

انجیر ادرار آور است، تعریق را افزایش می دهد و به همین دلیل برای کاهش حرارت و تشنگی بدن مفید است.

انجیر سیاه حاوی مقادیر زیادی آهن و ویتامین C است و از این رو مصرف آن برای درمان کم خونی ناشی از فقر آهن بسیار مفید است.

در طب سنتی استفاده از شربت انجیر سیاه با خرما، عناب و مویز را برای درمان بیماری های تنفسی، مشکلات کلیوی، ذات الریه، سرماخوردگی و سرفه موثر می دانند.

شکر انجیر سیاه کاملا طبیعی و مغذی است و از کاهش قند جلوگیری می کند و افراد لاغر که قصد چاق شدن دارند می توانند از این میوه استفاده کنند. به طور کلی مصرف انواع انجیر باعث رفع ضعف عمومی بدن و تقویت قوای بدنی می شود.

انجیر سیاه به دلیل داشتن دانه های ریز معده و روده را تقویت می کند.

وجود گوگرد در انجیر باعث تقویت و رشد مو می شود، از ریزش مو جلوگیری می کند و برای درمان شوره سر مفید است.

از دیگر خواص انجیر سیاه، نرم شدن سینه و کمک به درمان سرماخوردگی و سرفه در خانه است.

در طب اسلامی در مورد فواید انجیر ذکر شده است که مصرف این میوه می تواند باعث توقف بواسیر و درمان نقرس شود. همچنین باعث افزایش قوای جنسی و رفع رطوبت و سرما می شود که باعث ضعف قوای جنسی می شود.

انجیر سیاه نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد. مصرف این میوه باعث کاهش رشد سلول های سرطانی و پیشگیری از سرطان روده بزرگ می شود. همچنین این میوه به دلیل داشتن فیبر بالا از سرطان سینه جلوگیری می کند.

تفاوت بین انجیر سیاه و انجیر زرد

انجیر سیاه و زرد از نظر خواص و مقدار مواد مغذی مختلف مانند ویتامین ها، املاح معدنی، قند، کالری و … تفاوت چندانی ندارند اما میزان آنتی اکسیدان ها یا مواد ضد سرطانی در انجیر سیاه بیشتر است.

به طور کلی، هر چه رنگ میوه ها تیره تر باشد، محتوای آنتی اکسیدانی آنها بیشتر است. به همین دلیل در مورد میوه هایی مانند انگور، گیلاس و انجیر تیره، مواد آنتی اکسیدانی بیشتری دارند و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

لازم به ذکر است که برخی افراد دوست دارند انجیر سیاه را پوست کنده و سپس آن را بخورند، در حالی که بهتر است میوه های خوراکی را پوست نگیرند مگر اینکه میوه بوی سم بدهد یا مشکوک به سمپاشی اخیر باشد.

مضرات انجیر سیاه

زیاده روی در مصرف انجیر سیاه باعث نفخ شکم و اسهال می شود و با توجه به گرم بودن طبیعت این میوه، افراد گرم مزاج باید در خوردن آن معتدل باشند.

به دلیل قند زیاد این میوه، مصرف زیاد آن برای دیابتی ها مضر است.

خوردن زیاد انجیر برای معده و چشم مضر است و البته در طب سنتی از کرفس به عنوان دارو و خنثی کننده آن یاد شده است.

۲۳۳۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا