بهداشت و درمان

خواص توت فرنگی در سلامت/ ضد سرطان و بیماری‌های قلبی

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت، تابنامینه کاویانی توت فرنگی را میوه ای خوش رنگ، خوش طعم و بسیار محبوب از خانواده گلسرخیان دانست و گفت: این میوه کم کالری منبع غنی از مواد معدنی و ویتامین های مفید برای سلامتی است.

وی افزود: ترکیبات گیاهی موجود در توت فرنگی شامل فلاونوئیدها شامل آنتوسیانین و کاتچین، اسیدهای فنولیک، تانن می بینم و رزوراترول و این ترکیبات دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند.

کاویانی با اشاره به نتایج تحقیقات علمی گفت: مصرف توت فرنگی در پیشگیری از سرطان، پیری، التهاب و بیماری های عصبی موثر است. توت فرنگی قدرت آنتی اکسیدانی بالایی دارد و ظرفیت جذب رادیکال های اکسیژن بسیار بالایی دارد و می تواند خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

وی توت فرنگی را سرشار از ویتامین C دانست و افزود: هر 100 گرم توت فرنگی با داشتن 58.8 میلی گرم ویتامین C می تواند حدود 98 درصد نیاز روزانه به این ویتامین را تامین کند. در این میوه مانند انواع توت ها علاوه بر ویتامین C، آنتی اکسیدان های دیگری مانند ویتامین E، بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A)، لوتئین و گزانتین یافت می شود.

به گفته کاویانی، توت فرنگی سرشار از ویتامین های گروه B مانند B2، PP، B6 و فولات و دارای مقادیر نسبتاً بالایی از مواد معدنی از جمله پتاسیم، منگنز، فلوراید، مس، آهن و ید است.

وی با اشاره به نقش این میوه در تنظیم قند خون افزود: یکی از خواص توت فرنگی کمک به تنظیم بهتر قند خون است. محققان بر این باورند که با مصرف توت فرنگی به خصوص بعد از صرف غذا، تنظیم قند خون و انسولین بهتر انجام می شود.

کاویانی بیان کرد: شاخص قند توت فرنگی 40 است که نسبتاً پایین است، به این معنی که توت فرنگی باعث افزایش ناگهانی قند خون نمی شود و در نتیجه برای افراد دیابتی کم خطر محسوب می شود.

وی فیبر غذایی را از دیگر مواد موجود در توت فرنگی برشمرد و یادآور شد: مصرف توت فرنگی عبور غذا از دستگاه گوارش را تسهیل می کند و به دفع مواد مضر و زائد کمک می کند.

اقدامات احتیاطی در استفاده از توت فرنگی

مسئول آموزش همگانی انستیتو تغذیه با اشاره به احتیاطات در مصرف توت فرنگی گفت: حساسیت به توت فرنگی ممکن است در برخی افراد به ویژه کودکان دیده شود.

به گفته وی تورم و قرمزی دهان، لب ها و زبان، اگزما، کهیر، سردرد، آبریزش بینی، خارش چشم، وزوز گوش، ناراحتی های گوارشی، افسردگی، بیش فعالی و بی خوابی از علائم آلرژی به توت فرنگی است و افرادی که به آن مبتلا می شوند. به توت فرنگی حساسیت دارند، باید از مصرف آن خودداری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا