سلامت خانواده

خواص انار چیست؟ – ایمنا

به گزارش خبرگزاری ایمنا، انار یکی از میوه های پرطرفدار در سرتاسر جهان است که خواص درمانی بی شمار آن، این میوه را به یکی از میوه های مورد استفاده در طب سنتی تبدیل کرده است. از انار به صورت تازه، آب انار، رب انار و میوه خشک استفاده می شود و می توان از آن در تهیه انواع غذا، سالاد، آب میوه، دسر و تنقلات استفاده کرد.

از نظر تغذیه ای، انار حاوی مقادیر زیادی ویتامین C، فیبر، پتاسیم و فولات است که برای حفظ سلامت قلب و عروق، کاهش التهاب، بهبود هضم و افزایش انرژی بدن بسیار مفید است. از دست می دهد، اما تمام پتاسیم خود را حفظ می کند.

رب انار و فواید ترکیب انار با گل

یکی از محصولات پر مصرف این میوه رب انار است. محصولی که به بهانه فراوانی این میوه در برخی مناطق مانند یزد و شهرهای شمالی کشور تهیه می شود، به این ترتیب آب انار را می جوشانند و غلیظ می کنند و به عنوان چاشنی مخصوصاً در خورش فسنجان استفاده می کنند. و تهیه زیتون البته این رب می تواند ترش یا شیرین باشد که با افزودن کمی شکر یا آب پرتقال و یا آب پرتقال بیشتر می شود.

خوردن این میوه و آب آن به دلیل ترکیباتش یبوست است و خوردن آن با دانه آن ملین است، اما به دلیل مشکل دفع بهتر است یک چهارم آن را با دانه و بقیه را بدون هسته میل کنید. چون این میوه نفاخ است، مصرف آن با گیاه معطری مانند گل همیشه بهار که خاصیت گرمی دارد، نفخ این میوه را از بین می برد.

خوردن انار یا آب آن به تنهایی سوء هاضمه است و باعث تحریک معده می شود، بنابراین خوردن آن با گلپر توصیه می شود و خوردن مقدار کمی انار گلپر بعد از غذا به هضم غذا کمک می کند.

خواص میوه انار برای حفظ سلامت بدن

کاهش بیماری های قلبی: دانه های انار حاوی اسید پونیسیک است که می تواند به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید کمک کند و در نتیجه خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

پیشگیری از بیماری های آرتریت: ترکیبات انار خاصیت ضد التهابی دارد و مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که عصاره انار از اثر آنزیم هایی که به مفاصل آسیب می زند در افراد مبتلا به آرتریت و انواع آرتریت (آرتریت) مهار می کند.

پیشگیری از عفونت های باکتریایی و قارچی: ترکیبات موجود در انار دارای مواد ضد باکتریایی و ضد قارچی است و به کاهش بروز عفونت های قارچی و التهاب در دهان کمک می کند.

جلوگیری از سرطان: آنتی اکسیدان های موجود در انار از بدن در برابر آسیب های رادیکال های آزاد محافظت می کند و از سرطان به ویژه سرطان سینه و پروستات پیشگیری می کند و بر اساس تحقیقات انجام شده میزان آنتی اکسیدان های موجود در انار سه برابر چای سبز است.

پیشگیری از دیابت: میوه انار می تواند به کاهش مقاومت به انسولین و کاهش قند خون کمک کند. انار در خاورمیانه و هند به عنوان درمان سنتی دیابت استفاده می شود.

پیشگیری از اختلالات مغزی ناشی از افزایش سن: ترکیبات موجود در این میوه با تحریک گردش خون و انتقال اکسیژن کافی به مغز، عملکرد مغز و حافظه را بهبود می بخشد، بنابراین مصرف آن به پیشگیری از بیماری های مغزی مانند آلزایمر کمک می کند.

کاربرد خواص انار در طب سنتی

به گفته پزشکان طب سنتی طبیعت میوه انار سرد و مرطوب و ضد بیماری های ناشی از گرما است.

این میوه اشتها آور، پاک کننده و رقیق کننده خون و صفرا است و برای تصفیه خون و جوش های صورت و دفع سموم ناشی از غذا و گوشت بد مفید است.

وجود اسانس مازو در پوست انار یکی از داروهای قابض برای درمان اسهال و برخی بیماری های پوستی است.

جوشانده پوست انار برای غرغره کردن در نظر گرفته شده است، اما شستن موضعی جوشانده غلیظ آن اشکالی ندارد، زیرا خوردن جوشانده غلیظ آن باعث استفراغ و انسداد روده و ناراحتی گوارشی می شود و جوشانده غلیظ پوست انار برای رنگرزی سنتی رایج است.

افرادی که از گلودرد رنج می برند می توانند گل انار یا پوست میوه آن را که دارای مقداری تانن و اسیدهای آلی ضدعفونی کننده است با مقداری برگ و پوست خشخاش بجوشانند و آب آن را صاف کرده و روزی چند بار همراه با دارو غرغره کنند. غذا به سرعت بیماری را درمان می کند.

انار برای درمان ورم‌های داخلی گرم مانند ورم کبد، تورم کلیه و تورم سایر اندام‌های داخلی استفاده می‌شود و صفرا را صاف و آسان‌تر ترشح و دفع می‌کند.

اگر کسی به کرم کدو، آسکاریس یا سایر انگل های دستگاه گوارش مبتلا باشد، می تواند به مدت سه روز ناشتا، شش مثقال پوست ریشه انار را بجوشاند و دو مثقال بخورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا