سلامت خانواده

خواسته داروسازان از دولت چهاردهم چیست؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی به مناسبت روز داروساز، روز تولد محمد بن زکریای رازی، داروساز، پزشک و سرشناس ایرانی را مصادف کرد. شیمیدان که همواره مورد تجلیل جامعه پزشکی خصوصا داروسازان عزیز بوده است. به عنوان گوهری بر تارک جامعه علمی کشور بوده و می درخشد.

بی شک داروسازان نقش مهم و ارزنده ای در زنجیره سلامت فرد و جامعه دارند و به برکت دانش آنان می توان به برکت سلامتی در بیماران دست یافت، فعالان حوزه دارو به عنوان حلقه مهمی در زنجیره درمان و سلامت کشور. به ویژه در این روزهای سخت که تحریم های ظالمانه و دشمنان از هر سو اقتصاد و سلامت را هدف قرار داده اند، رسالت سنگینی بر دوش دارند. از این رو توجه به صنعت دارو برای حمایت از استعدادهای پرشمار و درخشان حوزه داروسازی و محققان کشورمان بیش از پیش ضروری تلقی می شود تا کارنامه جامعه داروسازی پربارتر از گذشته به منصه ظهور برسد. امید است با افزایش ظرفیت صنعت، در تولید دارو و تامین مواد اولیه، علاوه بر التیام درد بیماران، به مرزهای خودکفایی در این حوزه نیز برسیم.

در سال جاری شورای عالی سیاستگذاری انجمن داروسازان ایران طی نامه ای به رئیس جمهور، چالش های نظام دارویی کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد و راهکارهایی برای برون رفت از شرایط موجود پیشنهاد کرد که در آن به تاخیر سازمان های بیمه گر در پرداخت بدهی های خود به آنها اشاره شد. موسسات پزشکی در طول زنجیره تامین دارو، ناکافی بودن منابع و اعتبارات طرح دروار و دخالت نامناسب نهادهای غیرمسئول با رویکرد اقتصادی در فرآیند تصمیم‌گیری، عدم استقلال سازمان غذا و دارو در تصمیم‌گیری و از تصمیمات متاثر از ایجاد جریان های اقتصاد محور به عنوان چالش های نظام دارویی کشور یاد می شود. بوده است

راه اندازی داروخانه بدون نیاز به مدرک تخصصی چالش اصلی داروسازان است

محمدرضا آذربایجانی رئیس انجمن داروسازان استان اصفهان وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به جایگاه داروسازی اظهار کرد: برداشت نادرست دیوان عدالت اداری از قانون منجر به صدور رای تاسیس داروخانه بدون نیاز به مدرک داروسازی شده است که این امر موجب ایجاد یک رشته داروسازی شده است. چالش مهم برای دانشجویان و داروسازان

وی می افزاید: دیوان عدالت اداری به استناد ماده 1 قانون مواد غذایی و آشامیدنی مصوب 1334 داروخانه را به عنوان مؤسسه پزشکی منصوب کرد که باید دارای جواز تأسیس و مجوز مسئول فنی باشد. سال های گذشته که تعداد داروسازان کمتر بود. هر شخص حقیقی می توانست با اخذ جواز تاسیس داروخانه تاسیس کند.

رئیس انجمن داروسازان استان اصفهان ادامه می دهد: ماده بیستم این قانون در سال 67 اصلاح شد و وزارت بهداشت موظف شد صلاحیت موسسان داروخانه ها را به رسمیت بشناسد و تنها افرادی می توانستند در رشته داروسازی دارای مدرک تخصصی باشند. یک داروخانه این در حالی است که دیوان عدالت اداری بدون توجه به اصلاح ماده بیستم و استناد به ماده اول این قانون، با صدور رای موجب آشفتگی در حرفه داروسازی و فعالیت داروسازان شده است.

آذربایجانی تصریح می کند: سالانه دو هزار دانشجو از دانشکده های داروسازی فارغ التحصیل می شوند که در رشته های مختلف از جمله پژوهشی، صنعتی، داروسازی و سایر رشته های مرتبط شروع به کار می کنند. همچنین دانشجویان داروسازی معمولاً جزو دانشجویان نخبه کشور هستند و رای صادره از سوی دیوان عدالت اداری می تواند عاملی برای ایجاد فضای ناامیدی و ناامیدی در بین دانشجویان این رشته باشد.

خواسته داروسازان از دولت چهاردهم چیست؟

چالش اصلی داروخانه ها مطالبه گری از سازمان های بیمه گر است

وی در خصوص چالش های موجود در حوزه فعالیت دارویی و مطالبات داروسازان می افزاید: چالش عمده و جدی که موجب اعتراض تعداد زیادی از داروسازان شد، رای صادره از سوی دیوان عدالت اداری بود که در آن آمده بود مردم به داروخانه نیاز دارند. مدرک تاسیس داروخانه ندارند

رئیس انجمن داروسازان استان اصفهان چالش اصلی داروخانه ها را مطالبه گری از سازمان های بیمه گر می داند و خاطرنشان می کند: سازمان تامین اجتماعی از ابتدای فروردین ماه امسال هیچ گونه هزینه ای به داروخانه ها پرداخت نکرده است و این موضوع باعث شده تا داروخانه ها وضعیت بحرانی داشته باشند. . همچنین در طرح دروار که سازمان رایانه های هدفمند باید فوراً به حساب داروخانه ها واریز می کرد، از ابتدای امسال پرداخت نشده و برخی از مطالبات داروخانه ها که مربوط به سال گذشته بوده است. پرداخت شده است.

آذربایجانی با بیان اینکه بیمه های تکمیلی از نظر پرداخت وضعیت خوبی ندارند، می افزاید: بخشی از هزینه دارو را بیمه ها و بخشی دیگر را خود بیمار پرداخت می کنند. همراه شده است و پول داروخانه ها را پس نمی دهند.

وی تاکید می کند: مسائل و چالش های موجود شرایط را از نظر اقتصادی برای داروخانه ها شکننده کرده و باعث برگشت چک های داروخانه ها شده است. آنها به دلیل چک برگشتی داروخانه ها مشکل دارند، این زنجیره ادامه دارد و زنجیره تامین دارو را با چالش های زیادی مواجه می کند.

خواسته داروسازان از دولت چهاردهم چیست؟

پزشکی نباید وارد بحث های رقابتی شود

رئیس انجمن داروسازان اصفهان می گوید: در گذشته دولت ها، سازمان ها و نهادهای غیر مرتبط با داروسازی وارد این عرصه شدند و قوانینی را تصویب و ابلاغ کردند، اما با توجه به اینکه دارو محصولی غیررقابتی است و ارتباط مستقیم با سلامت مردم دارد، باید وارد بحث های رقابتی نشوند، زیرا تاثیر آن در ابتدا توسط افراد جامعه مشاهده می شود.

آذربایجانی با بیان تنها خواسته تولیدکنندگان دارو از دولت چهاردهم، تصریح می کند: وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس متولیان اصلی حوزه سلامت و بهداشت در کشور هستند و می توانند در حوزه سلامت دخالت کنند. بهداشتی و باید از ورود افراد یا سازمان های غیر مرتبط به دلیل عدم تخصص کافی در حوزه سلامت جلوگیری کرد. باید جلوی حوزه های مختلف سلامت گرفته شود، در واقع حوزه سلامت باید به دست متولیان آن سپرده شود و دست افراد غیرمتخصص قطع شود.

در فرآیند دارودرمانی، 50 درصد درمان به دارو و 50 درصد دیگر به حضور داروساز بستگی دارد، زیرا داروساز با ارائه اطلاعات، آموزش و توصیه هایی در خصوص موارد تجویز شده، نیمی دیگر از چرخه درمان دارویی را تکمیل می کند. دارو؛ حتی اگر بهترین دارو توسط بهترین پزشک تجویز شود، اما بیمار اطلاعات کافی در مورد نحوه مصرف آن نداشته باشد، نه تنها نمی توان امیدی به بهبودی داشت. بلکه می توان پیش بینی کرد که بیماری بدتر می شود، بنابراین حضور داروساز در داروخانه چرخه درمان را کامل می کند.

همچنین داروساز با ارائه مشاوره و آموزش های لازم در خصوص دارو در کاهش هزینه های دارویی و جلوگیری از تحمیل هزینه های هنگفت بر نظام سلامت جامعه موثر است. از آنجایی که داروساز در دسترس ترین و کم هزینه ترین عضو تیم سلامت است، بسیاری از افراد در صورت بروز مشکلات سلامتی، به جای مراجعه به پزشک، ابتدا به داروخانه مراجعه کرده و نزد داروساز مراجعه می کنند. در حوزه بهداشت و درمان به ویژه چالش های داروسازان شاهد رشد نظام سلامت کشور باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا