سلامت خانواده

خلأ یک برنامه منسجم در بازار دارویی کشور – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا زرگروی در آستانه بیست و یکمین همایش سالانه انجمن علمی داروسازان ایران (7 تا 9 شهریور 1403) در هتل المپیک تهران اظهار داشت: بازار دارو در حال حاضر و آینده نیازمند برنامه ای منسجم و مدون است که در آن نیازها و نحوه پاسخگویی به نیازها و همچنین تامین منابع خود در یک بازه زمانی مشخص.

وی در پاسخ به این سوال که چه گروهی باید این برنامه را ایجاد کند، گفت: نظام دارویی یک سیستم چند بخشی است یعنی بخش های مختلفی در این موضوع دخیل هستند از وزارت بهداشت گرفته تا نهادهای دیگر مانند برنامه و سازمان بودجه، شورای اسلامی، وزارت اقتصاد. و دارایی، سازمان امور مالیاتی و گمرک دخیل هستند.

زرگر وی ادامه داد: در رابطه با بحث برنامه ریزی دارویی با نظارت سازمان غذا و دارو نیازمند یک شبکه تصمیم گیری منسجم هستیم تا این مجموعه ها پاسخگوی نیازها باشد. آمار و ارائه دهد

یکی از اعضای هیات مدیره انجمن علمی داروسازی ایران با عنوان این مطلب که نگاه به زنجیره تحمیلی به جای زنجیره تامین به هیچ وجه مناسب نیست، گفت: نگاهی به این موضوع نداریم. در زنجیره تامین، ما یک نمای حلقه و بخش از هر یک از بخش ها، به عبارت دیگر، یک حلقه واقعی داریم. با توجه به توانایی آن قسمت می توانیم این کار را انجام دهیم و بقیه زنجیره از دید ما خارج است.

وی در پاسخ به این سوال که مشکل کمبود دارو در کشور چیست، افزود: بی برنامگی، ناهماهنگی، عدم درک متقابل از مشکلات یکدیگر از مهم ترین مشکلات کمبود دارو در کشور است. یعنی سازمان برنامه و بودجه از عدم انجام تعهدات اطلاعی ندارد دارو که با تاخیر داده می شود، یا بیمه گذار نمی داند که وجوه را با تاخیر به زنجیره بیاورد یا شرکت توزیع نمی داند که اگر دیر یا در زمان نامناسب این وجه را به زنجیره بیاورد، کل زنجیره تامین دارو خواهد بود. مختل شده است.

زرگر وی در پاسخ به این سوال که آیا آمار دقیقی از کمبود دارو دارید، گفت: من آمار دقیقی در این زمینه ندارم اما از ته جامعه می بینیم که مردم در تهیه برخی داروها مشکل دارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بزرگترین مسئله در حوزه پزشکی که می تواند نقش ما را در نظام سلامت مشخص کند، بحث اقتصاد ناسالم پزشکی است.

زرگر وی تصریح کرد: وضعیت اقتصاد سلامت ما بسیار بیمار و بسیار سخت است. در واقع بخش های مختلفی از زنجیره تامین دارو درگیر این مشکل هستند. داروخانه ها به عنوان انتهای زنجیره تامین دارو علاوه بر توزیع کنندگان و تولیدکنندگان با مشکل جدی مواجه هستند می بینم آنها نیز با مشکل جدی روبرو هستند.

وی افزود: بخش های مختلف با گردش اقتصادی مناسب و فعالیت اقتصادی سودآور مشکل دارند و باید این موضوع مورد بازنگری قرار گیرد و اگر این اتفاق نیفتد صحبت از نقش داروساز در نظام سلامت تا حدودی است. با تفاوت ممکن است، زیرا اساساً آنقدر درگیر مسائل اقتصادی و تأمین اقتصادی، سودآوری و بقا و ادامه زندگی خود هستند که دیگر نمی توانند به نقش خود فکر کنند.

زرگر وی در پاسخ به این سوال که پیشنهاد شما برای حل مشکل چیست، گفت: پیشنهاد من این است که بالاترین مقام اجرایی کشور شورایی متشکل از همه داشته باشند. اینفلوئنسرها دور یک میز بنشینیم و موظف به تفاهم باشیم و واقعاً به یک برنامه کلی به عنوان رویکرد اصلی دستگاه اجرایی کشور نیاز داریم، این بحث مهم و حیاتی است و اگر بعداً به آن برسیم ممکن است موضوع بسیار حادتر شود. این .

یکی از اعضای هیات مدیره انجمن علمی داروسازان ایران با طرح این سوال که چرا شاهد کمبود یا اختلال دارویی هستیم، افزود: به نظر من عدم نگاه جامع به زنجیره تامین دارو از صفر تا یک است. صد و بی برنامگی باعث بروز این اختلال می شود. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا