اخبار سلامت

خطر کمبود شیرخشک به دلیل عدم پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، از زمان اصلاح سیاست های ارزی در حوزه دارو و شیرخشک و تغییر نرخ مواد اولیه از 4200 تومان به 28500 تومان، بسیاری از شرکت های عرضه کننده دارو و شیرخشک اقدام به این امر کرده اند. با مشکلات شدید نقدینگی مواجه شد. این موضوع به دلیل دشواری جبران مابه التفاوت نرخ ارز، میزان تولید و عرضه دارو و شیرخشک در کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

با وجود اینکه بسیاری از تولیدکنندگان شیرخشک اعلام کرده اند که به دلیل مشکلات نقدینگی نمی توانند از تمام ظرفیت های خود برای تولید استفاده کنند، مدیرکل امور طبیعی، سنتی، مکمل و شیرخشک سازمان غذا و دارو در نامه ای به تولیدکنندگان شیرخشک بر ایجاد این محصول تاکید کرد. ذخایر 3 ماهه انجام داده است

چندی پیش سید حیدر محمدی; رئیس سازمان غذا و دارو از قول بانک مرکزی برای پرداخت 50 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک های عامل برای رفع مشکلات نقدینگی خبر داده بود.

اکنون تولیدکنندگان شیرخشک می گویند: سازمان غذا و دارو از یک سو بر لزوم تامین ذخایر بالای شیرخشک معمولی (عادی) تاکید دارد و از سوی دیگر بانک های عامل تسهیلات لازم را برای حل مشکلات ارائه نمی دهند. مشکلات نقدینگی و افزایش تولید شیرخشک.

ظرفیت تولید 40 میلیون قوطی شیرخشک خالی است

هانی طبرزاده; رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک در گفت وگو با تسنیم، اظهار داشت: ظرفیت تولید شیر خشک در کشور 123 میلیون قوطی است که 80 میلیون قوطی آن تولید شده است اما هنوز 40 میلیون قوطی دیگر وجود دارد که قابل تولید نیست. به دلیل کمبود نقدینگی استفاده می شود. .

وی افزود: قرار بود 50 هزار میلیارد تومان به صنعت دارو تزریق شود اما اعضای انجمن تولیدکنندگان شیرخشک مبلغی از این تسهیلات دریافت نکرده اند. هفته گذشته به سازمان غذا و دارو ابلاغ شد که ذخیره 6 ماهه شیرخشک نیز ایجاد شود. یعنی در حالی که مشکل نقدینگی تولیدکنندگان همچنان پابرجاست، باید تولید و در انبارها نگهداری شود تا 6 ماه نیاز کشور را تامین کند.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان شیر خشک هنوز تسهیلات 50 هزار میلیارد تومانی دریافت نکرده اند و دو ماه است که برای رفع مشکلات نقدینگی و ایجاد ذخایر استراتژیک شیر خشک پیگیر این تسهیلات هستند.

تدرض زاده گفت: در صورت پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها می توانیم 6 ماه ذخیره شیر خشک را تامین کنیم.

شرایط تهیه شیرخشک بهبود یافته است

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک تصریح کرد: شرایط تامین ارز و به تبع آن تولید شیرخشک از مردادماه امسال بهبود یافته و میزان تولید شیرخشک حدود 30 درصد افزایش یافته است. با این حال همچنان کمبود شیر خشک معمولی در بازار وجود دارد در حالی که ظرفیت مازاد برای افزایش تولید داریم.

پیش از این سید حیدر محمدی; رئیس سازمان غذا و دارو نیز از عدم تخصیص کامل تسهیلات خبر داده بود. وی در مهرماه امسال گفت: قرار بود 50 هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت های تولیدکننده دارو و شیرخشک پرداخت شود که بخش عمده ای از آن پرداخت نشده است و امیدواریم بانک مرکزی در این زمینه اقدام کند. این رابطه

وی افزود: اگر مشکل نقدینگی شرکت های تولیدی برای خرید ارز حل شود، مسائل مربوط به تامین دارو و شیرخشک نیز حل می شود. اما بانک ها اسناد زیادی از شرکت ها درخواست می کنند که باعث شده تسهیلات به موقع و بر اساس نیاز آنها پرداخت نشود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا