سلامت خانواده

خطر چاقی در افراد سرد مزاج – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر محمد باقر توسل دبیر اجرایی اولین سمینار مزاج و طب سنتی گفت: باید بدانیم که طب سنتی نشات گرفته از دانش و تجربیات گذشتگان است که باید از آن در جهت درست و نیازسنجی بر اساس علم روز استفاده کرد. امروزه متأسفانه شاهد این هستیم که در برخی زمینه ها افرادی هستند که آگاهی کافی ندارند و با اهداف مشخص در امور پزشکی و بهداشتی افراد دخالت می کنند.

وی بیان کرد: هدف از برگزاری این رویداد این است که بتوانیم از موضوعات و مطالبی که از گذشته به زبان ساده به دست ما رسیده است بهره ببریم. مسلما دانستن مباحث ساده و کاربردی برای پیشگیری از بیماری، بهداشت فردی و درمان عفونت های خفیف می تواند کمک کننده باشد. طب سنتی البته به تنهایی نمی تواند بیماری های سخت را درمان کند، اما می تواند در کاهش عوارض و علائم بیماری ها موثر باشد.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه مزاج بر اساس طبیعت افراد به 4 دسته تقسیم می شود، گفت: مزاج بر اساس فعالیت بدنی افراد می تواند متفاوت باشد. در فیزیولوژی افراد 4 نوع مزاج وجود دارد که عبارتند از سرد و خشک، سرد و تر. گرم و خشک و گرم و مرطوب می شود.

وی ادامه داد: خلق و خوی هر فرد به ژنتیک و فعالیت بدنی او بستگی دارد. بسیاری از هورمون ها نیز می توانند باعث تغییر خلق و خو شوند، به عنوان مثال یکی از این هورمون ها هورمون تیروئید است، خلق و خو می تواند عملکرد هورمون تیروئید را تغییر دهد.

این محقق علوم پزشکی تصریح کرد: مزاج می تواند در درازمدت در برخی واکنش ها و فعالیت های بدنی موثر باشد، به عنوان مثال افرادی که مزاج سرد و خشک دارند چاق و اضافه وزن پیدا می کنند، همچنین مزاج می تواند بر روند پیری، سبک زندگی و ابتلا به بیماری تاثیر بگذارد. بیماری ها نقش موثری دارند و باید بتوان این رفتارها را شناخت و درمان کرد.

سمینار مزاج و طب سنتی به همت مرکز آموزش های مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی، سفیران دانش و سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی تهران و پژوهشکده سلامت پیشگامان و با حضور متخصصان طب سنتی، اساتید دانشگاه و دانش پژوهان برگزار می شود. این دارو با هدف ارتقای سلامت جامعه، پیشگیری از بیماری و ارتقای سطح دانش مردم هشتم شهریور 1403 در تهران برگزار می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا