سلامت خانواده

خطرات چاقی در سنین مدرسه در بزرگسالی/ از بیماری قلبی تا سرطان – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، لیلا فرزاد کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اهمیت تغذیه در ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری های مزمن گفت: امروز مشکل اضافه وزن و چاقی یک مشکل جهانی است. رژیم های غذایی ناسالم و کم تحرکی از عوامل اصلی بروز آن هستند، به طوری که از سال 1980 چاقی دو برابر شده است.

وی افزود: در سال 1974 شیوع اضافه وزن و چاقی در کودکان 2 تا 19 سال 5.1 درصد و در سال 2010 به 16 درصد رسید و از هر 10 کودک در دنیا یک کودک دارای اضافه وزن و چاقی است.

فرزاد ادامه داد: در کشور ما توقف چاقی و دیابت یکی از اهداف راهبردی در سند ملی تغذیه و امنیت غذایی و سند ملی بیماری های غیرواگیر تا سال 1404 است که بر اساس نتایج بررسی ملی «کاسپین 5» در سال 2014 حدود 20 درصد دانش آموزان 7 تا 18 ساله دارای اضافه وزن و چاقی هستند و چاقی شکمی در 21 درصد از این گروه سنی وجود دارد.

وی افزود: خطر ابتلا به چربی خون بالا، فشار خون بالا، مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 نیز در نوجوانان چاق بیشتر است و چاقی در سنین مدرسه با پیامدهای بلندمدت سلامتی از جمله افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی و تصلب شرایین همراه است. در سنین بالاتر همچنین خطر ابتلا به سرطان کولورکتال و نقرس در مردانی که در دوران نوجوانی دارای اضافه وزن بوده اند و خطر ابتلا به آرتریت در زنانی که در دوران نوجوانی دارای اضافه وزن بوده اند بیشتر است.

فرزاد ادامه داد: مصرف غذاهای پرکالری، تنقلات نامناسب، کم تحرکی، افزایش زمان تماشای تلویزیون و استفاده از رایانه، تبلت و تلفن همراه؛ احتمال اضافه وزن و چاقی را در کودکان و نوجوانان افزایش داده است.

اهمیت تغذیه سالم، نیازهای تغذیه ای نوجوانان بر اساس هرم غذایی 5 تا 11 سال و 12 تا 18 سال، عادات بد غذایی و رفتاری در سنین مدرسه و بلوغ، فعالیت بدنی در کودکان و نوجوانان 5 تا 18 سال، ارزیابی وضعیت تغذیه در نوجوانی، مهارت ها و اصول مشاوره، آنتروپومتری، شاخص های ارزیابی وضعیت رشد دانش آموزان، اضافه وزن و چاقی در سنین مدرسه از مهم ترین مطالب ارائه شده توسط کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه سلامت بود. معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا