سلامت خانواده

خطرات پیری پدر برای جنین چیست؟

به گزارش خبرآنلاین، اگرچه سن زنان در باروری باکیفیت بسیار مهم است، اما نتایج برخی از مطالعات نشان می دهد که سن پدر نیز بی اهمیت نیست و با تأثیر بر کیفیت باروری در زنان می تواند بر سلامت جنین تأثیر بگذارد.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: بر اساس نتایج پژوهشگران آمریکایی، مردان نیز مانند زنان دارای سن بیولوژیکی هستند. مردانی که در سن 45 سالگی قصد پدر شدن دارند، همسر خود را در معرض خطر بالای عوارض بارداری مانند دیابت بارداری، فشار خون بالا، زایمان زودرس و حتی زایمان دیررس قرار می دهند.

یک مطالعه بین المللی ادعا می کند که فرزندان پدران سالخورده به طور قابل توجهی بیشتر در معرض خطر ابتلا به برخی از اختلالات رفتاری و روانی مانند اوتیسم، اسکیزوفرنی، بیش فعالی و غیره هستند. به گفته محققان، کودکانی که پدرانشان بالای 40 سال سن دارند، 6 برابر بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات رفتاری و روانی هستند. اوتیسم نسبت به کودکانی که پدرانشان زیر 30 سال سن دارند.

تحقیق چه می گوید؟

مطالعات محققان نشان می دهد که با افزایش سن، DNA تغییر می کند و شانس باروری در مردان کاهش می یابد. حتی هرگونه تغییر در DNA و مواد ژنتیکی اسپرم می تواند به کودک منتقل شود. علاوه بر این، ناهنجاری های تخمک زنان به راحتی قابل تشخیص است، اما گاهی اوقات تشخیص چنین تغییراتی در مردان دشوار و حتی غیرممکن خواهد بود. همچنین زنانی که از مردان مسن یا مسن باردار می شوند بیشتر در معرض خطر سقط جنین هستند. این بدان معناست که خطر سقط جنین با افزایش سن پدر افزایش می یابد. همچنین، مردان مسن برای باردار شدن همسرشان زمان بیشتری می‌برند.

گفته می شود کهولت سن پدر می تواند عوارضی را در کودک پس از تولد به دنبال داشته باشد. عوارضی مانند ابتلا به بیماری های ژنتیکی مانند هموفیلی یا نقص های مادرزادی مانند نقص مادرزادی قلب، شکاف کام و لب، تنگی دریچه ریوی و همچنین اختلالات رفتاری و روانی مانند اختلالات شناختی، بیش فعالی (ADHD)، اوتیسم، دوقطبی اختلال، اسکیزوفرنی و…

یک مطالعه جدید همچنین نشان داده است که پدرانی که بالای 40 سال سن دارند و با مادران بالای 35 سال ازدواج کرده اند، دو برابر بیشتر از پدرانی که زیر 24 سال سن دارند و با مادران بالای 35 سال ازدواج کرده اند، در معرض ابتلا به سندرم داون در فرزندان خود هستند. . تنها متغیر در این پژوهش «سن پدر» است. همچنین در زنان بالای 40 سال با افزایش سن پدر، احتمال ابتلای کودکان به سندرم داون 50 درصد افزایش می یابد.

کاهش کیفیت اسپرم و سندرم داون

محققان معتقدند که علت بیشتر این مشکلات کاهش طبیعی میزان هورمون تستوسترون و کاهش کیفیت اسپرم است که با افزایش سن اتفاق می افتد. اما به عقیده بسیاری از کارشناسان، احتمال ابتلای جنین با پدری مسن به این اختلالات بسیار کم است و در حال حاضر هیچ آزمایشی قادر به تعیین خطر ابتلای جنین به بیماری های مربوط به سن پدر قبل از اقدام به بارداری نیست. .

دکتر طاهره لباف فوق تخصص زنان و زایمان می گوید: تاثیر سن پدر بر سلامت جنین بسیار کمتر از سن مادر است. یعنی آنچه باید در محاسبات رعایت و لحاظ شود، بیشتر سن مادر است.

لباف تاکید می کند: البته این بدان معنا نیست که سن مادر به طور کامل بر بارداری تاثیر می گذارد و همه مادران مسن – مثلا بالای 40 سال – بچه های ناسالمی به دنیا می آورند. اما از آنجایی که یک سری بیماری ها مانند فشار خون، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی با افزایش سن بروز می کند، عوارض دوران بارداری در سنین بالا بیشتر است.

این متخصص زنان ادامه می دهد: در مورد مادران مسن تنها یک موضوع باید مورد توجه قرار گیرد و آن «سندرم داون» است. سندرم داون یکی از شایع ترین اختلالات کروموزومی است که در اثر کهولت سن مادر ایجاد می شود و معمولاً در سنین زیر 40 سال، از هر 900 بارداری، یک مورد و در سنین بالای 40 سال، از هر 400 بارداری، یک مورد ممکن است به این سندرم مبتلا شود. موارد ممکن است این سندرم را داشته باشند. اگر جنین او این سندرم را داشته باشد.

به گفته لباف، پس از 40 سالگی، خطر ابتلا به سندرم داون به طور تصاعدی افزایش می یابد. به طوری که در سن 49 سالگی احتمال تولد نوزاد مبتلا به سندرم داون 1 در 12 است.

کودکان با پدر سالخورده و خطر ابتلا به اوتیسم!

در سال های اخیر روند رو به افزایش اختلال اوتیسم در جهان گزارش شده است و پایدارترین داده ها در بین عوامل خطر محیطی که تا به امروز مورد تحقیق قرار گرفته افزایش سن پدر (اسپرم پیر) و در برخی داده ها است. ، افزایش سن مادر.

لباف در این خصوص می گوید: در مورد پدران بالای 40 تا 50 سال این موضوع اهمیت چندانی ندارد. برای خطراتی مانند احتمال ابتلا به اوتیسم، بیشتر سن مادر را در نظر می گیریم. سن پدر نمی تواند خطری برای سلامت جنین باشد.

این متخصص ناباروری در پاسخ به سوالی درباره باروری مردان بعد از 70 سالگی نیز می گوید: این سن واقعا قدیمی و خاص است. یکی از شایع ترین عوارض جانبی در سنین بسیار بالا – مثلاً بالای 70 سال – بزرگ شدن پروستات است. راه حل این مشکل جراحی پروستات است. مردی که در این سن پروستات خود را عمل می کند دیگر نعوظ ندارد و نمی تواند با همسرش رابطه جنسی داشته باشد. در این سن به دلیل این مسائل جانبی ممکن است اصلاً آماده سازی باروری انجام نشود. بچه دار شدن چطور؟

لباف می گوید: مردانی که در این سن بچه دار می شوند می توانند با فناوری ها و داروهای مختلف به نتیجه برسند. اما برای مردان بالای 40 و حتی 50 سال مشکل باروری وجود ندارد و سن بالای آنها تاثیر قابل توجهی بر سلامت جنین ندارد.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا