بارداری

خطرات پنهان داروها و وسایل پیشگیری از باروری: هشدار وزارت بهداشت

به گزارش سلامت جو به نقل از مهر، بتول نامجو رئیس اداره جوانان وزارت بهداشت در گفت وگویی به مناسبت هفته ملی سلامت زنان ایران نسبت به خطرات جدی ناشی از مصرف داروها و پیشگیری از بارداری هشدار داد. وی در این گفتگو بر موضوعاتی چون ازدواج آسان، فرزندآوری به موقع و افزایش آگاهی در زمینه سلامت باروری تاکید کرد.

نامجو با اشاره به اینکه قانون جمعیت جوانان از سال 1400 اجرایی شده است، گفت: انتظار نمی رود در این مدت کوتاه معجزه ای اتفاق بیفتد اما تلاش می شود. وی به اثرات منفی برنامه های قبلی تنظیم خانواده که از سال 72 در کشور دنبال می شد اشاره کرد و افزود: این برنامه ها باعث شد فرهنگ سازی شود که در آن فرزندان کمتر مورد توجه قرار گیرد.

این مسئول ادامه داد: شیردهی مادران نه تنها به سلامت آنها کمک می کند، بلکه می تواند از بروز برخی سرطان ها مانند سرطان سینه و تخمدان نیز پیشگیری کند، اما آنچه واقعاً سلامت مادران را به خطر می اندازد استفاده نادرست از داروهای ضد بارداری و داروها است.

وی توضیح داد که در گذشته این وسایل بدون توجه به عوارض جانبی به راحتی در دسترس زنان قرار می گرفت. مطالعات نشان داده است که این دستگاه ها می توانند منجر به عوارض جبران ناپذیر، تاخیر در بارداری، عفونت های لگنی و اختلالات قاعدگی شوند. همچنین عوارض روانی مانند افسردگی و اختلالات خلقی نیز مشاهده شده است.

رئیس اداره جوانان وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت پیشگیری از سقط جنین اعم از عمدی و خودجوش گفت: این موضوع ارتباط مستقیمی با سلامت زنان دارد و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

نامجو همچنین بر اهمیت زایمان طبیعی تاکید کرد و گفت: زایمان طبیعی نه تنها به سلامت مادر کمک می کند، بلکه سزارین های غیرضروری می تواند آسیب های جدی به مادر و جنین وارد کند. باید بیشتر به نقش مادری و اهمیت آن در بطن خانواده بپردازیم.»

وی با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ زایمان طبیعی و بهداشت و درمان مناسب افزود: با همکاری و همفکری همه نهادها و سازمان ها می توان بر مشکلات موجود فائق آمد و سلامت جامعه را ارتقا داد.

این هشدارهای وزارت بهداشت نشان دهنده اهمیت سلامت زنان و لزوم افزایش آگاهی در مورد استفاده صحیح از داروها و وسایل پیشگیری از بارداری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا