بارداری

خطرات و عوارض استفاده از قرص‌های پیشگیری از بارداری

به گزارش سلامت جو فارس، وی نوشت: خوشحالم که دیگر از این معجون هورمونی استفاده نمی کنم، هرچند ساده ترین راه برای جلوگیری از بارداری است. بتول نامجو، رئیس اداره جوانان وزارت بهداشت، روز گذشته گفت: استفاده از قرص ها و داروهای ضد بارداری ممنوع نیست، بلکه مصرف آن ها استاندارد شده است. عوارض جبران ناپذیری از جمله تأخیر طولانی مدت در باروری و حتی ناباروری در زنان ایجاد می کند.

بر اساس نمودار استفاده جهانی از وسایل پیشگیری از بارداری توسط سازمان ملل متحد، در سال 2009، 12 میلیون و 16 هزار زن متاهل 15 تا 49 ساله در ایران از وسایل پیشگیری استفاده کرده اند. یک میلیون و 300 هزار و 116 ولادت به ثبت رسیده است.

به گفته رئیس اداره جوانان جمعیت وزارت بهداشت، محدودیت های عرضه داروهای پیشگیری از بارداری تنها مربوط به سیاست های جمعیتی نیست. در برخی موارد، وضعیت جسمانی مادر به گونه ای است که در صورت مصرف خودسرانه قرص های ضد بارداری، ممکن است لخته خون در مغز ایجاد شود. یک مطالعه همچنین نشان داد که زنان غیرسیگاری با فشار خون طبیعی که از کنترل بارداری با دوز پایین استفاده می‌کردند، سالانه 8.5 در هر 100000 در معرض خطر سکته مغزی بودند، در حالی که این میزان در زنانی که از کنترل بارداری استفاده نمی‌کردند، 4.4 در هر 100000 بود. هر صد هزار نفر بود.

این در حالی است که هنوز هم در ایران وسایل پیشگیری از بارداری تولید می شود و برخی از خانم ها آن را به صورت غیرقانونی از داروخانه ها خریداری می کنند که در بسیاری از کشورهای پیشرفته و حتی برخی از کشورهای آفریقایی امکان توزیع آن ممنوع است. سازمان غذا و داروی آمریکا در حال آماده شدن برای جمع آوری قرص های ضد بارداری از بازار به دلیل اثبات ارتباط بین مصرف آن ها و بروز حملات مغزی و قلبی است.

نزهت موسوی فر کارشناس مامایی می گوید: همچنان بسیاری از زنان برای جلوگیری از بارداری از قرص های ضدبارداری استفاده می کنند، زیرا مطمئن ترین راه پیشگیری از بارداری است و از سوی دیگر ممنوعیت فروش رایگان این دارو باعث افزایش فروش زیرزمینی و غیرمجاز می شود. که خطرات خاص خود را نیز دارد، از طرفی حاملگی ناخواسته و سقط جنین را افزایش می دهد. اما از سوی دیگر لیلی حافظی یکی دیگر از متخصصان بارداری می گوید: زنان دلیل ممنوعیت قرص های ضدبارداری را فقط سیاست های جمعیتی می دانند، اما اگر اطلاعاتی در مورد خطرات و عوارض مصرف قرص های ضدبارداری در اختیار زنان قرار گیرد، این آمار به دست می آید. مصرف و خرید این داروها قطعا افزایش خواهد یافت. استفاده زیرزمینی و غیرمجاز آن نیز کاهش می یابد و اگر خانم ها قصد باردار شدن نداشته باشند راه دیگری را برای پیشگیری انتخاب می کنند.

فریبا سرداری متخصص زنان معتقد است مصرف قرص های ضد بارداری تنها با ممنوعیت کاهش نمی یابد. باید از طریق رسانه های جمعی، فضای مجازی نسبت به مضرات مصرف این مواد، آگاهی زنان افزایش یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا