سلامت خانواده

خطرات مصرف داروهای ضد دیابت برای کاهش وزن – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، بهزاد حاتمی درباره داروهای ضد دیابت و کاهش وزن گفت: این داروها با کاهش اشتها باعث کاهش وزن می شوند و مصرف آنها همراه با رژیم غذایی و ورزش موثر است اما نکته اصلی اینجاست که بدون آن، معمولا موثر نیست بنابراین این داروها به هیچ وجه نمی توانند جایگزین رژیم غذایی و ورزش در کاهش وزن شوند.

وی خاطرنشان کرد: تصمیم برای شروع مصرف این دارو در افرادی که دارای اضافه وزن یا چاق هستند باید با آن ها گرفته شود در نظر گرفتن وی با توجه به عوارض و فواید آن افزود: انتخاب این دارو برای کاهش وزن بستگی به شرایط فرد دارد و فقط باید توسط پزشک تجویز و مصرف شود.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: فرد در حین مصرف دارو از نظر بروز عوارض باید تحت نظر پزشک باشد و ادامه یا قطع دارو نیز به تشخیص خود فرد است. دکتر

حاتمی با اشاره به اینکه در بزرگسالانی که BMI بالا یا بیماری هایی مانند فشار خون، دیابت نوع 2 و چربی خون بالا دارند، می توانند با نظر پزشک این دارو را برای کاهش وزن انتخاب کنند، گفت: این داروها تزریقی هستند. مخفیانه روزانه مصرف می شود، مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود.

او اضافه کرد: افرادی که با پایین آمدن پانکراتیت (التهاب لوزالمعده) یا کسانی که سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان تیروئید دارند، مصرف دارو و کاهش وزن ممنوع است.

متخصص گوارش و کبد بزرگسالان، به عوارض داروهای کاهش وزن ساکسندا وی خاطرنشان کرد و گفت: تهوع، استفراغ و اسهال از عوارض این دارو است که معمولاً از خفیف تا متوسط ​​متغیر است و در بیشتر موارد با گذشت زمان بهبود می یابد.

حاتمی خاطرنشان کرد: بیماران دیابتی اگر همزمان با لیراگلوتاب و انسولین، از داروهای کاهش وزن استفاده کنید، ممکن است از هیپوگلیسمی رنج ببرند.

وی عوارض جدی اما کمتر شایع داروهای کاهش وزن را برشمرد و افزود: پانکراتیت، بیماری های کیسه صفرا از جمله سنگ کیسه صفرا، التهاب کیسه صفرا و نارسایی کلیه از جمله عوارض خطرناک داروهای ضد دیابت و کاهش وزن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا