سلامت خانواده

خطرات غذاهای بسیار فرآوری شده؛ چه غذاهایی بسیار فرآوری شده هستند؟

فاخره بهبهانی: هر ماده غذایی یا محصول کشاورزی که در اثر اختلاط با مواد افزودنی شکل تازه و طبیعی خود را از دست بدهد در زمره غذاهای فرآوری شده قرار می گیرد. غذاهای فرآوری شده لزوماً ناسالم و مضر نیستند و بیشتر غذاهایی که در کارخانه های مواد غذایی تولید می شوند و در فروشگاه ها به فروش می رسند به نوعی فرآوری می شوند. اما غذاهای فوق فرآوری شده چیست و چه تفاوتی با غذاهای فرآوری شده دارد و آیا نباید مصرف شوند؟

دکتر حمید خسروی کارشناس علوم و صنایع غذایی در گفتگو با خبرآنلاین می گوید: غذاهای فرآوری نشده آن دسته از غذاهایی هستند که دستکاری نشده و به شکل طبیعی خود هستند. میوه ها، سبزیجات، گوشت تازه، تخم مرغ، شیر و غلات کامل از جمله این موارد هستند.

در مقابل، غذاهای فرآوری شده شامل غذاهایی هستند که از طریق فرآیندهایی مانند کنسرو کردن، انجماد، خشک کردن یا افزودن نمک، شکر و چربی تغییر یافته اند که معمولاً ماندگاری بیشتری دارند. کنسروها، نان های آماده و … از این نوع هستند. غذاهای فرآوری شده حاوی مواد افزودنی هستند، اما نوع، مقدار و سطح فرآوری آن به شدت غذاهای فوق فرآوری شده نیست.

غذاهای بسیار فرآوری شده چیست؟

غذاهای فوق فرآوری شده به غذاهایی گفته می شود که تحت فرآیندهای پیچیده صنعتی قرار گرفته و در فرمولاسیون آنها از افزودنی هایی مانند شیرین کننده ها، رنگ ها، طعم دهنده ها و مواد نگهدارنده استفاده شده است. این غذاها معمولاً از موادی تشکیل می شوند که به طور طبیعی در آشپزخانه های خانه یافت نمی شوند و در مقایسه با غذاهای فرآوری شده در سطح بالاتری از فرآوری قرار می گیرند.

برای شناسایی دقیق تر محصولات فوق فرآوری شده، باید به جدول ترکیبات آنها نگاه کنیم و همچنین اطلاعاتی در مورد نحوه پردازش و تهیه آنها بدانیم. سوسیس، کالباس و فرآورده های گوشتی مشابه که حاوی نیتریت و نیترات هستند، به ویژه پس از سرخ شدن در روغن، به ترکیبات نامطلوب آنها اضافه شده و در بالای فهرست غذاهای بسیار فرآوری شده قرار می گیرند.

همچنین چیپس سرخ شده و فرآورده های گوشتی بدون نیتریت و نیترات در رتبه بعدی این گروه قرار دارند. نوشابه های گازدار، غلات فله ای مانند ذرت فله، کیک و شیرینی های بسته بندی شده، غذاهای آماده یا نیمه آماده مانند پیتزاهای منجمد، برخی سس ها، پنیرهای فرآوری شده و حتی برخی محصولات نانوایی به دلیل افزودنی هایی که دارند می توانند در رتبه های بعدی قرار گیرند. . معمولا این غذاها در بسته بندی های شیک و جذاب ارائه می شوند و در سوپرمارکت ها به وفور یافت می شوند.

خطرات غذاهای بسیار فرآوری شده

مصرف مداوم و زیاد غذاهای بسیار فرآوری شده می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود. این غذاها معمولا حاوی کالری بالا، قند، چربی های ناسالم و نمک زیادی هستند که می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود. مصرف زیاد این غذاها ممکن است منجر به بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع 2، فشار خون بالا و مشکلات گوارشی شود. بسیاری از افزودنی های مصنوعی مورد استفاده در غذاهای بسیار فرآوری شده ممکن است با مشکلاتی مانند آلرژی، حساسیت غذایی و حتی برخی از انواع سرطان مرتبط باشند. تحقیقات نشان داده است که رژیم های غذایی سرشار از غذاهای فوق فرآوری شده می تواند منجر به اختلالات متابولیک و التهاب مزمن شود.

در این میان کارخانجات صنایع غذایی با تولید محصولات غنی شده و یا استفاده از افزودنی های طبیعی یا کاهش یافته در تلاش هستند تا برخی از محصولات فوق فرآوری شده را در زمره غذاهای سلامت محور قرار دهند. در حالی که مصرف غذاهای فرآوری شده در حد اعتدال و گهگاه مشکلی ایجاد نمی کند، بهتر است مصرف غذاهای بسیار فرآوری شده را به حداقل برسانید و به سراغ غذاهای کامل و طبیعی بروید. مصرف غذاهای بسیار فرآوری شده یک یا دو بار در ماه ممکن است عوارض جدی برای سلامتی نداشته باشد، اما ادامه مصرف آن می تواند مشکلات جدی ایجاد کند.

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا