سلامت خانواده

خطرات جبران ناپذیر مصرف داروها و وسایل پیشگیری از بارداری – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

بتول نامجو رئیس اداره جوانان وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص هفته ملی سلامت بانوان ایران اظهار داشت: در حوزه جوانان جمعیت موضوع آسان، به موقع و به موقع است. ازدواج بچه دار شدن بسیاری، بهبود نرخ باور عمومی، آموزش و مشاوره بچه دار شدنپیشگیری، تشخیص به موقع، درمان ناباروری و پیشگیری از سقط جنین.

وی با بیان اینکه قانون جوانان جمعیت در سال 1400 ابلاغ شد، گفت: نباید انتظار داشت در این سه سال معجزه اتفاق بیفتد اما تلاش شده است. در بحث تنظیم خانواده قبلی که از سال 72 در کشور اجرا شد، 30 سال روی زوج ها کار شد که بچه زیاد نباشد و بچه کمتر آرامش بیاورد و دو فرزند کافی است. این به تدریج تبدیل به یک فرهنگ شد و اکنون نتیجه آن اقدامات را می بینیم.

نامجو افزود: تغذیه با شیر مادر با سلامت مادران ارتباط مستقیم دارد و از بروز تعدادی سرطان مانند سرطان سینه، سرطان تخمدان و سرطان دهانه رحم در زنان پیشگیری می کند. آنچه سلامت مادران و زنان ما را به شدت به خطر می اندازد، استفاده از داروهای ضد بارداری و داروهاست. همانطور که اشاره کردم، در گذشته این دستگاه های رایگان بدون توجه به عوارض در دسترس خانم ها بود.

وی ادامه داد: بررسی کردیم و متوجه شدیم که استفاده از داروهای ضد بارداری و داروها منجر به یک سری عوارض جبران ناپذیر و حتی تاخیر طولانی مدت در بارداری و باروری زنان شده است. همچنین عوارض دیگری مانند عفونت لگناختلالات قاعدگی و باعث چسبندگی رحم شد و همچنین شاهد اختلالات خلقی، آسیب های روانی و افسردگی بودیم.

رئیس اداره جوانان وزارت بهداشت افزود: موضوع دیگری که در دستور کار ما قرار دارد، پیشگیری از سقط جنین اعم از سقط جنین عمدی یا خود به خود است که ارتباط مستقیمی با سلامت زنان دارد.

وی با تاکید بر ترویج زایمان طبیعی گفت: زایمان طبیعی با سلامت مادران ارتباط مستقیم دارد و سزارین های غیرضروری می تواند آسیب های جدی به مادر و جنین وارد کند. با توجه به اینکه به نقش زن در آینده و نقش بی بدیل و ارزشمند مادری اعتقاد داریم، باید بر محور مادری تمرکز کرده و اهمیت آن را در کانون خانواده برجسته کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا