سلامت خانواده

خشکی مفصل شانه یکی از عوارض شایع جراحی سرطان سینه است – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، معصومه بیات خشکی مفصل شانه را یکی از عوارض شایع در بیماران پس از جراحی سرطان سینه برشمرد و گفت: با انجام ورزش های اصلاحی می توان از این عارضه پیشگیری کرد.

وی علت این عارضه را کاهش دامنه حرکتی مفصل شانه پس از جراحی در بیماران مبتلا به سرطان سینه عنوان کرد و یادآور شد: بیمار می تواند با انجام ورزش های مناسب دامنه حرکتی این مفصل را بهبود بخشد.

آموزش چند حرکت ورزشی

بیات ضمن آموزش برخی تمرینات و حرکات اصلاحی تاکید کرد: بیمار با انجام این تمرینات می تواند از خشکی مفصل شانه در سمت آسیب دیده جلوگیری کند.

به گفته این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، برای انجام اولین تمرین ابتدا فرد باید به جلو خم شود و بازوی آسیب دیده را آویزان کند. سپس به آرامی دست خود را در جهات مختلف حرکت دهید (از چپ به راست، جلو به عقب و بالعکس و چرخش). در حرکت دایره ای باید از یک دایره کوچک شروع کند و به تدریج دایره را بزرگتر کند.

بیات با اشاره به دومین حرکت اصلاحی گفت: در این حرکت فرد باید با دست دیگر دست مبتلا را گرفته و به سمت بالا فشار دهد و تا جایی که می تواند دست خود را بالا بیاورد زیرا ممکن است این حرکت دردناک باشد. وقتی به ناحیه ای که احساس درد می کنید رسیدید، دست خود را حدود 10 ثانیه در همان ناحیه نگه دارید و سپس آن را پایین بیاورید و دوباره تمرین را انجام دهید.

به گفته وی، هر یک از حرکات و ورزش ها باید دو بار در روز، هر بار 10 بار و هر بار 10 ثانیه انجام شود.

بیات به آموزش سومین حرکت اصلاحی ادامه داد که در آن فرد به پهلو کنار دیوار می ایستد و انگشتان دست آسیب دیده را روی دیوار می گذارد. سپس به آرامی انگشتان خود را به بالای دیوار ببرید و دست خود را تا جایی که درد قابل تحمل است بالا بیاورید.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در ادامه تمرینات خود گفت: در تمرین چهارم از روسری یا پارچه استفاده می شود. بیمار پارچه را از پشت خود می گذراند و یک طرف آن را با دست سالم بالای شانه و انتهای دیگر را از پایین با دست آسیب دیده نگه می دارد.

به گفته وی، بیمار باید با دست سالم پارچه را به سمت بالا بکشد که در این صورت دست مبتلا نیز از پشت به سمت بالا کشیده می شود. هدف از این تمرین حرکت دادن دست آسیب دیده به سمت عقب و بالا است. 10 ثانیه نگه می دارد و سپس دوباره تمرین را تکرار می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا