سلامت خانواده

خسارت به داروخانه ها از تصمیمات غیرکارشناسی – خبرگزاری مهر خبر ایران و جهان

همایون صادقی در گفتگو با خبرنگار مهر ابتدا به جایگاه مجمع نمایندگان داروسازان خاطرنشان کردند وی گفت: این مجمع را می توان شکلی از مجلس داروسازان دانست که بر عملکرد انجمن داروسازان ایران نظارت و سیاست گذاری های لازم را انجام می دهد.

وی افزود: اعضای مجمع سالی یک بار دور هم جمع می شوند و عملکرد انجمن داروسازان ایران را مشاهده می کنند.

صادقی در ادامه به عملکرد هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در دوره جاری اشاره کرد و گفت: پس از گذشت یک سال و نصف با توجه به فعالیت انجمن داروسازان ایران در دوره جدید، عملکرد هیات مدیره را مثبت ارزیابی می کنم و آنچه را که می توان به عنوان مشکلات اشاره کرد. ناشی از ساختار حاکم بر فعالیت NGOها من می بینم در کشور است.

وی در همین زمینه افزود: این مشکلات باعث شد حدود 12 نفر از اعضای ارشد انجمن داروسازان ایران از فعالیت خود انصراف دهند.

صادقی به انتخاب اعضای هیئت مدیره انجمن از نقاط مختلف کشور اشاره کرد و گفت: فراگیر بودن ایران مهمترین ویژگی هیات مدیره انجمن داروسازان است و بر همین اساس زاهدان و… عضویت دارند. هیئت مدیره

رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به اساسنامه قدیمی انجمن داروسازان ایران افزود: امیدواریم امسال با دستور وزارت کشور بتوانیم اساسنامه را به روز کنیم تا مشکلات ساختاری انجمن وجود داشته باشد. کاهش خواهد یافت.

صادقی از آن NGO در کشورمان انتقاد کرد من می بینم چندان جدی گرفته نمی شوند، گفت: متاسفانه در سیاست های هر حرفه و اشتغال، از نظرات مشورتی سازمان های غیر دولتی من می بینم استفاده نمی شود و فقط به حرف ما گوش می دهند اما کار خودشان را می کنند.

وی افزود: تیم حقوقی انجمن داروسازان ایران در تلاش است تا با اصلاح قوانین و… دست و ممنوعیت انجمن برداشته شود.

رئیس مجمع انجمن داروسازان ایران با اشاره به آغاز به کار دولت چهاردهم گفت: امیدواریم با آمدن وزیر جدید بهداشت بسیاری از نگرش های غلط در حوزه سلامت اصلاح شود. زیرا بهداشت و درمان در اختیار وزارتخانه و سازمان غذا است دارو رفته بود و نهادها و سازمان های غیر مرتبط در حوزه تخصصی سلامت دخالت می کردند.

وی ادامه داد: مداخله سکوها در توزیع دارو مهمترین مداخله در حوزه سلامت است که با آسیب های فراوانی برای نظام سلامت و مردم همراه خواهد بود.

صادقی به آئین نامه تاسیس داروخانه ها تحت فشار به افراد غیرحرفه ای خارج از سازمان غذا و دارو اطلاع داده شد. وی خاطرنشان کرد و گفت: ترکیه نیز 7 سال پیش این راه را طی کرد و شکست خورد و مجبور شد به روال قدیمی تاسیس داروخانه بازگردد.

وی تاکید کرد: بدون سیستم تسطیح کاری نمی توان انجام داد و شهرهای بزرگ بیشترین آسیب را از آیین نامه راه اندازی داروخانه از سوی سازمان غذا و دارو داشتند به طوری که 24 داروخانه در شهرستان تنکابن ایجاد شده است اما 18 نانوایی وجود دارد. در در حالی که که نان روزانه مصرف می شود و بیشتر از داروخانه مورد نیاز است.

صادقی افزود: اگر به ما اجازه می دادند با همان منطق انجمن داروسازان ایران پیش برویم، امروز در شهرهای بزرگ و مرفه با تعداد زیادی داروساز مواجه نمی شدیم و شهرهای کوچک و کم برخوردار نبود. از داروساز هم بی بهره بوده اند.”

وی همچنین به آسیب های سلامت مردم ناشی از توزیع آنلاین دارو توسط پلتفرم ها اشاره کرد و گفت: مهمترین ایراد این اقدام حذف نقش تولیدکنندگان دارویی است که سلامت مردم را تهدید می کند.

رئیس انجمن داروسازان ایران خواستار اصلاح قرارداد داروخانه ها با بیمه تامین اجتماعی شد و افزود: متاسفانه تامین اجتماعی هیچ گاه جوابگوی مطالبات داروخانه ها نیست. فرصت نداده است، به طوری که 55 درصد از به اشتراک بگذارید دسامبر ۱۴۰۲ هنوز بدهکار است همچنین آخرین پرداخت سهم سازمان تامین اجتماعی به داروخانه ها؛ مربوط به خرداد ۱۴۰۳ بوده است

صادقی در پایان گفت: انجمن داروسازان باید برای رفع این مشکل فکری کند و مورد دیگر این است که با اقدامات عاجل از دخالت ارگان ها و سازمان های خارج از حوزه سلامت در امور مربوط به سلامت مردم جلوگیری شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا