سلامت خانواده

خدمات ویژه 90 هزار زوج نابارور/ روند کاهشی اعتبارات سلامت – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی رضایی به طور خاص مهم ترین خدمات سازمان بیمه سلامت گفت: سازمان بیمه سلامت به عنوان یکی از مهم ترین سازمان های بیمه گر پایه با 46 میلیون بیمه شده در راستای رسالت اصلی سازمانی فعالیت های قابل قبولی انجام داده است که می توان به تلاش برای انجام آن اشاره کرد. ایجاد پوشش بیمه ای جامع در کشور؛ پس از تصویب قانونی مجلس، این سازمان در مدت زمان بسیار کوتاهی توانست حدود 6 میلیون نفر از اقشار آسیب پذیر جامعه را تحت پوشش بیمه قرار دهد که به حداکثر رساندن جمعیت تحت پوشش کمک کرد.

معاون بیمه سلامت و خدمات سازمان بیمه سلامت ایران افزود: گام موثر بعدی راه اندازی نسخه نویسی الکترونیکی است که می توان از آن به عنوان یک افتخار ملی یاد کرد. پس از سال‌ها، سازمان سلامت الکترونیک به پیشرفت مهمی دست یافت و از روش کاغذی به الکترونیک یا دیجیتال تبدیل شد. هنوز در حال توسعه و تکامل است.

وی خدمت مهم بعدی را ایجاد صندوقی برای بیماران خاص و صعب العلاج عنوان کرد که عملاً شرایط پوشش فراتر از بیمه پایه بیماران خاص و صعب العلاج را داشت و تصریح کرد: با عملیاتی شدن این صندوق بیش از 120 گروه بیماری های خاص و صعب العلا که 60 گروه آن بسته های خدماتی را تعریف کرده اند، به بیش از 2 میلیون نفر از این بیماران خدمات بیمه ای مضاعف ارائه خواهد کرد.

رضایی تصریح کرد: یکی دیگر از خدمات مهم در ارتقای سیاست های جمعیتی، ایجاد پوشش بیمه ای درمان ناباروری است که در حال حاضر به بیش از 90 هزار زوج نابارور خدمات ویژه ارائه می دهد، از دیگر خدمات می توان به افزایش پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی، اجرای طرح هدفمند اشاره کرد. برای یارانه دارو و شیرخشک نیز اقدامی قابل تحسین است.

معاون بیمه و خدمات درمانی سازمان بیمه سلامت ایران تاکید کرد: در حال حاضر یکی از دغدغه های اصلی سازمان تداوم پوشش بیمه ای اتباع شاغل یا غیر شاغل است. بر اساس قوانین بالادستی به ویژه قانون برنامه هفتم توسعه، هر شهروند بدون بیمه سلامت، بیمه شده بیمه سلامت محسوب می شود و از سوی دیگر، طبق قانون، تنها 5 دهم این گروه مشمول رایگان شدند. بیمه و تحت پوشش دولت و حدود 8.5 میلیون نفر که از ششم تا دهم باید در پرداخت حق بیمه شرکت کنند. حال اگر این گروه به هر دلیلی از پرداخت حق بیمه خود خودداری کنند، بیمه آنها باطل می شود و بیم آن می رود که این رویه به پوشش همه آسیب برساند.

وی با اشاره به اینکه چالش دوم سازمان تامین نشدن منابع لازم برای بیمه شدگان آزاد است، گفت: اگرچه طبق قانون باید 100 درصد حق بیمه آنها محاسبه و تخصیص داده شود، اما در سال اول برنامه هفتم. ، عملاً محقق نشده است. دغدغه سوم پرداخت های خارج از بیمه تعهدات مالی مراکز و موسسات است در حال حاضر در حال حاضر یارانه توسط سازمان هدفمندی (در خصوص سهم ارز، دارو و شیرخشک) پرداخت می شود. این روش که باعث نارضایتی اکثر شرکای تجاری سازمان و موسسات درمانی می شود، اساسا ماهیت خریدار خدمات توسط سازمان های بیمه گر را مخدوش کرده و پاسخگویی را دشوار می کند، امیدواریم در لایحه بودجه 1404 دولت باید این رویه غلط را اصلاح کند و منابع لازم را به موقع فراهم کند و در اختیار سازمان های بیمه گر پایه قرار گیرد.

این مقام مسئول در سازمان بیمه سلامت ایران گفت: نگرانی بعدی نیاز به اصلاح ساختاری در نظام پرداخت ارائه دهندگان خدمات است که نیازمند همکاری نزدیک و اراده وزارت بهداشت است چرا که روش پرداخت فعلی قابل دفاع نیست و ادامه آن افزایش خواهد یافت نارضایتی منابع بیمه شده است.

رضایی بیان کرد: به صراحت می توان اذعان داشت که وضعیت بیمه سلامت در چند سال اخیر بهتر شده است، هرچند در مقایسه با سایر کشورهای پیشرفته هنوز با شرایط ایده آل فاصله داریم. اما مجموع اقدامات انجام شده و توجه دولت باعث ارتقای سطح بیمه سلامت ایران شده است به طوری که در حال حاضر در برخی خدمات از جمله نسخه نویسی الکترونیکی، کشورهای همسایه خواستار انتقال تجربیات این سازمان هستند.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران: به طور خاص اعتبارات سلامت افزود: اعتبارات سلامت در چند سال اخیر نسبت به سهم سایر نقاط کشور رو به کاهش بوده و آنچه در سند سیاست های کلی سلامت مطالبه شده است (در سطح متوسط ​​کشورهای منطقه) و امیدواریم با درک عمیقی که رئیس جمهور در حوزه سلامت دارد. ، در سال آینده جبران شود و از 4 درصد درآمد ناخالص ملی به حداقل سطح مورد انتظار 7 درصد افزایش یابد.

وی ادامه داد: مهمترین مولفه در سازمان بیمه سلامت تسهیل در ارائه خدمات به بیمه شدگان است که اگر موضوع سلامت جزو سه اولویت اول در سیاست گذاری کلان کشور باشد باید متناسب با سهم باشد. بهداشت و درمان و در عین حال افزایش کارایی نظام سلامت با اصلاح نظام ارائه خدمات نوین به نظر می رسد در این صورت می توان شاهد بهبود چشمگیر تامین مالی نظام سلامت و حمایت مالی مناسب از بیماران و بیمه شدگان بود. به گفته جناب آقای دکتر مزیکیان اگر آنچه در قانون آمده است به درستی اجرا شود آینده سازمان به سمت رفاه و کاهش آلام بیماران است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا