علمی و فناوری

خبر خوش وزیر علوم از انتصاب مدیران زن در سطوح معاونت و دانشگاه‌ها

به گزارش گروه علمی ـ فناوری خبرگزاری سلامت (سلامت جو)استفاده از ظرفیت و توانمندی های زنان در مناصب مدیریتی کشور یکی از مهم ترین و قابل توجه ترین مسائل جمهوری اسلامی است که بارها بر آن تاکید و اشاره شده است. رهبر معظم انقلاب مقوله زن را هم یکی از نقاط قوت اسلام می دانستند که نباید فکر کرد ما باید در قبال مسئله زن مسئول باشیم. وی که بارها به نقش بی بدیل زنان در موضوع انتخابات اشاره کرده است، با اشاره به وجود سوالاتی درباره حضور زنان در مشاغل مختلف و مدیریت های اجتماعی و دولتی، تاکید کرد که بحث جنسیت در این زمینه مطرح نیست. و هیچ محدودیتی برای حضور زنان وجود ندارد.

از سوی دیگر رهبر انقلاب تنها ملاک تعیین تکلیف مسئولیت های اجتماعی و سیاسی به زنان و مردان را شایسته سالاری دانستند و فرمودند اگر در جایی مانند وزارتخانه زنی باتجربه و کارآمدتر و شایسته تر باشد. یا نماینده مجلس، در اسلام محدودیتی برای تصدی او وجود ندارد. یعنی هیچ محدودیتی برای حضور زنان در پست های مدیریتی وجود ندارد، ملاک شایسته سالاری است.

مسعود بزیکیان رئیس‌جمهور نهم و رئیس کابینه دولت چهاردهم نیز با تمجید از سخنان ارزشمند رهبر انقلاب، زنان را نیمی از سرمایه انسانی فکری و تخصصی کشور دانست که باید از حقوق برابر برخوردار باشند. و فرصت های منصفانه و هدف بلندمدت دولت او. بر اساس ارتقای جایگاه و جایگاه زن در خانواده و جامعه، تحکیم بنیان و استواری خانواده، توسعه و ارتقای سرمایه اجتماعی زنان و خانواده و رفع موانع حضور فعال زنان در تمامی عرصه ها. در توسعه کشور، اصل بهره مندی از قدرت و شایستگی زن و مرد را پایه گذاری کرد.

رئیس جمهور که با هدف افزایش سهم زنان در مناصب اداری کشور بر اساس شایسته سالاری و عدالت و به رسمیت شناختن انتخاب زنان در مناصب سیاسی، وعده بهبود وضعیت زنان در ساختار دولت را داد که در سال 2017 وعده داده بود. گام اول با انتخاب فرزانه صادق مالوجرد به عنوان دومین وزیر زن بعد از انقلاب و اولین وزیر راه و شهرسازی و سپس با انتصاب شینا انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست فاطمه مهاجرانی وی به عنوان سخنگوی دولت اولین گام را در تحقق وعده های خود در عدالت جنسیتی انجام داد و سایر ارکان دولت با انتصاب زنان در سطوح مدیریتی به وعده رئیس جمهور عمل کردند.

در این میان، وزارت علوم یکی از نهادهای اجرایی است که حضور زنان در پست های سازمانی تنها به یک سهم برای وزارتخانه و سه سهم برای روسای دانشگاه ها کاهش یافته است. سودابه نوری مشاور وزیر در امور زنان و خانواده زهرا ناظم بکایی، معشوق معین مخدص و مریم بردبار که ریاست سه دانشگاه تک جنسیتی را بر عهده دارند: دانشگاه الزهرا(س) تهران، دانشگاه کوثر در باجنورد و دانشگاه حضرت معصومه(س) قم.

با این حال حسین سیمای صراف وزیر بازنشستگی دولت چهارم روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار معاونت علمی و پرورشی ایرنا در واکنش به استفاده از زنان در بدنه مدیریتی این وزارتخانه و روسای جمهور خبر خوشی داد. از دانشگاه های کشور

وزیر علوم گفت: در شرایط مساوی زنان اول هستند و مدیران زن را انتخاب کرده ایم که به زودی خبر آن اعلام می شود.

حسین سیمای صراف درباره افزایش تعداد زنان رئیس دانشگاه های کشور نیز گفت: دلیلی نداریم که زن را برای ریاست دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و حتی معاون وزیر انتخاب نکنیم، بلکه فرد باید دارای تخصص باشد. شرایط برای تصدی آن شغل، حتی اگر با مردان برابر باشد». باز هم اولویت با زنان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا