سلامت خانواده

خبر خوب برای مبتلایان به دیسک کمر

به گزارش خبرآنلاین، ترمیم بافت آسیب دیده دیسک کمر در موش های آزمایشگاهی دانشمندان را امیدوار کرد که در آینده بتوانند از فناوری نانو در درمان دیسک کمر استفاده کنند.

ایسنا در گزارشی نوشت: نانوساختارهای حامل DNA ممکن است درمانی برای دیسک کمر باشد. اخیراً کمردرد موش های صحرایی دیسک کمر با این روش درمان شده است. این نتایج نشان می دهد که درد دیسک کمر را می توان با روش ژن درمانی که از نانوذرات مشتق شده از مواد طبیعی استفاده می کند، درمان کرد.

در این پروژه، دانشمندان نانوذرات را با استفاده از سلول های بافت همبند به نام فیبروبلاست مهندسی کردند. این ذرات با یک ماده ژنتیکی پر شده بودند که می توانست یک نوع پروتئین را در بدن تولید کند. این پروتئین برای رشد بافت ضروری است. این تیم همزمان با آسیب کمر، محلولی حاوی این نانوحامل را به دیسک های آسیب دیده موش تزریق کردند.

با ارزیابی نتایج در طی 12 هفته، محققان از طریق تصویربرداری، تجزیه و تحلیل بافت و آزمایش‌های مکانیکی و رفتاری دریافتند که این روش ژن درمانی قادر است تمامیت ساختاری و عملکرد دیسک‌های دژنراتیو را بازگرداند و همچنین علائم کمردرد را در موش‌ها کاهش دهد.

دوینا پورمزور والتر، استادیار مهندسی زیست پزشکی در دانشگاه ایالتی اوهایو، گفت: ما به این استراتژی منحصر به فرد رسیدیم که قادر به بازسازی بافت و مهار برخی از علائم درد است.

اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما این یافته ها نشان می دهد که ژن درمانی می تواند جایگزین موثری برای مسکن در افراد مبتلا به کمردرد باشد.

ناتالیا هیگویتا کاسترو، استادیار مهندسی پزشکی و جراحی مغز و اعصاب در ایالت اوهایو می‌گوید: «این می‌تواند همزمان با عمل جراحی برای افزایش شانس بهبودی استفاده شود. سلول های خود شما در واقع کار را انجام می دهند و قسمت آسیب دیده را به حالت سالم باز می گرداند.

نتایج این مطالعه اخیرا در مجله Biomaterials منتشر شده است. مطالعه جدید به دنبال کار قبلی ناتالیا هیگویتا کاسترو است که یک سال پیش گزارش داد که نانوذراتی به نام وزیکول‌های خارج سلولی پر از ترکیبات ضد التهابی می‌توانند بافت آسیب‌دیده در ریه‌های موش را التیام بخشند.

در آزمایش‌ها، موش‌های دارای دیسک کمر آسیب‌دیده با نانوذرات FOXF1 تحت درمان قرار گرفتند و نتایج با موش‌های کنترل مقایسه شد. در مقایسه با گروه کنترل، دیسک‌های موش‌های دریافت‌کننده ژن‌درمانی بهبود قابل‌توجهی را تجربه کردند. آزمایشات رفتاری نشان داد که این درمان علائم درد را در موش کاهش می دهد.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا