سلامت خانواده

خبر خوب برای بیماران سرطانی

به گزارش آنلاین، تخمین زده می‌شود که حدود 65 درصد از افرادی که تحت شیمی‌درمانی قرار می‌گیرند، ریزش مو را تجربه می‌کنند، زیرا این داروها سلول‌های با رشد سریع یعنی سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهند، اما نمی‌توانند سلول‌های غیرسرطانی مانند Protect مو را به طور انتخابی از بین ببرند.

یورو نیوز در خبری نوشت: در برخی از انواع این بیماری مانند سرطان سینه، ریزش مو در 99.9 درصد بیماران شیمی درمانی رخ می دهد.

اگرچه موها معمولاً در عرض چند ماه پس از پایان درمان دوباره رشد می‌کنند، اما مطالعه‌ای در سال 2019 نشان داد که 56 درصد از بیماران ریزش مو را بدترین عارضه جانبی شیمی‌درمانی می‌دانند و حتی برخی به دلیل آن از درمان خودداری کردند.

یکی از راه‌های محدود کردن ریزش مو، تکنیکی به نام «خنک‌کردن پوست سر» است که شامل پوشیدن کلاهی به دستگاهی می‌شود که مایع خنک‌کننده‌ای را از آن عبور می‌دهد تا جریان خون به فولیکول‌های مو را کاهش دهد و در نتیجه میزان جذب دارو را کاهش دهد. مو آن را کمتر می کنند.

اثربخشی این روش ممکن است متفاوت باشد، اما طبق کارآزمایی ها، حدود نیمی از بیمارانی که از آن استفاده کردند، توانستند 50 درصد یا بیشتر از موهای خود را حفظ کنند.

اما خنک کننده پوست سر معایبی نیز دارد. آرون هانون، مدیر عامل و بنیانگذار استارت آپ Luminet، که روی کلاهی کار می کند که هدف آن بهبود فناوری خنک کننده فعلی پوست سر است، به CNN گفت: “یکی از مشکلات این است که این دستگاه ها بزرگ و ثابت هستند. آنها باید روی سر قرار گیرند. این بدان معناست که بیماران قبل، در حین و بعد از هر جلسه شیمی درمانی برای ریزش مو تحت درمان قرار می گیرند و این امر دو یا سه برابر مدت زمانی که آنها در بیمارستان سپری می کنند، طول می کشد.

این کلاه که “لیلی” نام دارد کاملا قابل حمل است و به بیمار اجازه می دهد بلافاصله پس از درمان از بیمارستان خارج شود. هانون می گوید که معمولاً بیماران باید 90 دقیقه پس از درمان از آن استفاده کنند.

کلاهک به جای خنک کردن از فشار استفاده می کند، به این معنی که قبل از شروع درمان نیازی به خنک شدن از قبل ندارد، بنابراین سریعتر عمل می کند. همچنین هدف این کلاه بهبود عامل مهم دیگری است و آن راحتی است که بیمار در طول درمان تجربه می کند. هانون می‌گوید: «خنک‌درمانی برای بیماران بسیار سرد و تا حدودی دردناک است، بنابراین بازخوردهای زیادی از کاربرانی که به دنبال جایگزین راحت‌تری برای دستگاه‌های خنک‌کننده هستند، وجود دارد.

فشار ملایم

Luminit در حال آزمایش در اروپا با نتایج امیدوارکننده است، زیرا حدود 75٪ از بیماران بدون ریزش مو هستند. هانون گفت: بیماران مبتلا به سرطان سینه که تحت رژیم درمانی استاندارد بودند، تقریباً تمام موهای خود را پس از 12 دوره درمان حفظ کردند. ما هیچ عارضه جانبی جدی مرتبط با این دستگاه نداشته‌ایم، بنابراین بسیار ایمن بوده است.»

هانون می‌گوید ریزش مو نه تنها از نظر ظاهری، بلکه در سلامت کلی و توانایی آنها در ارتباط با دیگران تأثیر زیادی بر بیماران دارد.

وی افزود: یکی از مواردی که ما را تشویق به شروع این کار کرد، تجربیات بیماران بود، صحبت با مادر جوانی که به سرطان سینه مبتلا شده بود را فراموش نمی کنم، او به ما گفت که ریزش موی او فقط جنبه زیبایی ندارد، اما هیچ وقت صحبت با مادر جوانی را فراموش نمی کنم. او می خواست فرزندانش فکر کنند که حالش خوب است و مجبور نباشند در مورد بیماری خود با آنها صحبت کنند، اما ریزش مو او را مجبور کرد که در مورد سرطان به آنها بگوید.

به منظور تجاری سازی این محصول در آمریکا، پس از تایید این فناوری توسط سازمان غذا و دارو، لومینیت از سال آینده آزمایشات بالینی خود را در این کشور و اروپا آغاز خواهد کرد.

۴۷۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا