سلامت خانواده

خبر بد وزیر بهداشت؛ به جز 2 رشته ظرفیت پذیرش کلیه تخصص های پزشکی خالی می ماند/ این دو رشته کدامند؟

به گزارش خبرداغ، دکتر محمدرضا ظفرقندی صبح امروز (شنبه 3 بهمن 93) در حاشیه نشست معاونان آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در جمع خبرنگاران، گفت: نیازهای آموزشی رو به رشد و متغیر کشور باید شناسایی و در سراسر مرزهای علمی جهان جابجا شود.” مثلا در رشته دندانپزشکی نیازی به محیط آموزشی و خوابگاه نیست بلکه به یونیت دندانپزشکی و … نیاز است. با افزایش تخت های آموزشی بالینی، هر تخت بالینی حدود 5 میلیارد دلار هزینه دارد.

مهر در خبری نوشت: وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه نیازهای پزشکی شناسایی و در برنامه درسی دانشگاه ها گنجانده شود، تاکید کرد: یکی از محورهای وزارت بهداشت تامین نیازهای روز آموزشی کشور در حوزه سلامت و بهداشت است. درمان بنابراین باید هر کدام شناسایی و بررسی شود و ظرفیت ها افزایش یابد و از کیفیت آموزش کاسته نشود.

وی در ادامه بر ضرورت تعیین ماموریت آموزشی هر دانشگاه تاکید کرد و گفت: برخی از دانشگاه ها باید در مرزهای علمی دنیا برنامه ریزی کنند و برخی دیگر از دانشگاه ها ماموریت های جداگانه ای را دنبال می کنند.

ظفرقندی در ادامه به برنامه های معاونت آموزشی دانشگاه اشاره کرد و گفت: آموزش همگانی را در دستور کار داریم؛ زیرا معتقدیم سواد سلامت در بین مردم باید افزایش یابد و هر چه سواد سلامت بالاتر باشد، زودتر این کار را انجام خواهیم داد. بیماری ها را شناسایی و درمان کنند.

ما نیاز به تلاش بودجه داریم

وی افزود: با محاسبه تخت‌ها و تجهیزات بیمارستانی مورد نیاز برای دو برابر شدن ظرفیت آموزش پزشکی و دانشجویی و جلوگیری از کیفیت، نیازمند تلاش بودجه و با سازمان برنامه‌ریزی و برنامه‌ریزی هستیم که مکاتباتی در این زمینه انجام داده‌ایم و از آنجایی که اکنون فصل جداول بودجه در مجلس از این رو در حال رایزنی با نمایندگان مجلس برای ارتقای بودجه آموزش پزشکی کشور برای افزایش ظرفیت هستیم.

وزیر بهداشت تکمیل ظرفیت رشته های دستیاری

وزیر بهداشت با اشاره به خالی بودن صندلی در رشته های تخصصی و تخصصی تصریح کرد: به جز رشته های گوارش و گوارش در رشته ها، بقیه ظرفیت های تخصصی مانند روماتولوژی، داخلی کلیه و … به ظرفیت ظرفیت نرسیده است. . همچنین در رشته های جراحی به جز جراحی پلاستیک، مابقی جراحی قلب و عروق و اطفال به میزان نیاز و ظرفیت اعلام شده نرسیده است که باید راهکارهای جدی تلقی شود از جمله بورسیه هایی که وارد رشته ها می شوند یا به صورت مستقیم جذب می شوند. ورود بگیریم

وی همچنین خاطرنشان کرد: همچنین می توانیم تغییراتی در تعرفه های رشته ها ایجاد کنیم تا از نظر مالی قابل قبول باشد، بنابراین نیازمند اقدامات بودجه ای و مدیریتی است تا بتوانیم به اندازه دانشجو پذیرش و فراخوان داشته باشیم تا بتوانیم دانشجویان بیشتری جذب کنیم.

ظفرقندی در پایان با اشاره به تعداد ظرفیت های پزشکی سال دوم گفت: هنوز به جمع بندی قطعی نرسیده ایم.

فقط ظرفیت 2 رشته تخصصی پزشکی به سهمیه رسید

وزیر بهداشت گفت: متاسفانه در تمامی رشته های تخصصی به جز سه رشته غدد، گوارش و جراحی پلاستیک تعداد داوطلبان در سایر رشته ها اعلام شده بود.

وی گفت: آموزش و پرورش ما باید نسبت به نیازهای کشور منعطف باشد تا این نیازها را برطرف کند. مثلا من روزی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بودم. من هم دیدم که کشور ما نیاز به پیوند کبد دارد. در کشور اینطور نبود، قراردادی با یکی از دانشگاه های آمریکا برای فرستادن تیمی که از ایران بسته بودیم برای آموزش. بنابراین آموزش باید نسبت به نیازها منعطف باشد.

وی گفت: همه دانشگاه ها در زمینه آموزشی تفاوت هایی دارند، ما نمی توانیم برای همه دانشگاه های کشور و دانشگاه ها باید مشکل محور باشند.

وزیر بهداشت با اشاره به ضرورت آموزش اخلاق پزشکی گفت: حرفه پزشکی بر اخلاق متمرکز است، اگر این کیفیت خوب نباشد محصول باکیفیت نخواهیم داشت. دوره آموزشی به دانشجویان داده می شود و نقش اساتید و مجموعه ها در این زمینه بسیار کلیدی و موثر است.

ظفرقندی همچنین با اشاره به اهمیت آموزش و مردم، تاکید کرد: آموزش زمانی موثر است که با مردم ارتباط داشته باشد که ارزش افزوده ای در سرمایه ایجاد می کند، اگر قرار است با بیمار ارتباط خوبی داشته باشیم باید به این آموزش توجه کنیم. “

وی افزود: باید گروه هایی تشکیل شود تا بتوانند برای رفع مشکل مردم آموزش دهند تا سواد سلامت جامعه افزایش یابد. در واقع هر ایده ای در این حمایت به ما داده می شود، زیرا در این شرایط است که مسیرهای طولانی را طی می کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بسیاری از بیماری ها ناشی از نداشتن سواد سلامت است، افزود: سه چهارم زنان در صورت داشتن سواد بهداشتی بالا به مراکز درمانی در سطوح سه و چهار سرطان سینه مراجعه می کنند و به پزشک مراجعه می کنند. در سطوح پایین و زودتر تحت درمان قرار گرفتند. در بسیاری از بیماری ها، از جمله دیابت، فشار خون بالا و تروما، این شرایط هستند. من الان نگران تعطیلات نوروز هستم، بنابراین گروه هایی را برای کاهش این رویدادها آماده کرده ایم.

وی به چالش های ناشی از افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: این افزایش بدون برنامه منسجم طی سه سال گذشته به نزدیک به 2 درصد رسیده است. در صورتی که زیرساخت های لازم از آن فراتر نرود. با این حال، هر چه زیرساخت ظرفیت بالاتر باشد، بدون فراهم کردن زیرساخت افزایش می‌دهیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: آنچه در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی تصویب شد، سال آخر برنامه بود. در واقع چون زمانی که ما به این تصمیم رسیدیم، نیمی از سال تحصیلی گذشته، این نگرانی بود که کسانی را که وارد این عرصه شدند ناامید نکنیم و فقط ظرفیت باقیمانده مصوبه را بپذیریم. بنابراین اجرای مصوبه در سال آینده متوقف می شود.

به گفته وزیر بهداشت، هزینه افزایش 100 درصدی آموزش پزشکی در حال حاضر نیازمند تلاش است. هر تختی که برای آموزش اضافه کنیم باید 5 میلیارد دلار هزینه داشته باشد. متاسفانه تاکنون این هزینه ها پرداخت نشده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره میزان نیاز به دستیار نیز تاکید کرد: دو هفته پیش جلسه معاینه تخصصی داشتم. در سایر رشته ها تعداد داوطلبان زیر ظرفیت بود. ما باید برای این مشکل برنامه داشته باشیم و معاونان آموزشی ایده های خود را ارائه کنند.

وی با بیان اینکه پرداخت دستیاران و اساتید باید در اولویت باشد، گفت: از هر راهی که در این زمینه ارائه شود حمایت می شود و بودجه مقیمی برای سال آینده انجام شده است.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا