سلامت خانواده

خانه خود را روشن نکنید تا مریض نشوید

نادیا زکالوند: ایده اصلی پشت این باور میکروبیوم ها یا میکروارگانیسم های همزیست هستند. میکروبیوم ها مجموعه ای از باکتری ها، ویروس ها و سایر میکروب های ریز هستند که در خانه ها، ادارات و حتی بیمارستان ها وجود دارند. وجود جمعیت متعادلی از این میکروارگانیسم های همزیست در بدن انسان تأثیر مهمی در دور نگه داشتن بیماری ها دارد.

دکتر سارا هاینز، متخصص سلامت و تندرستی و استادیار دانشگاه تورنتو، تحقیقات گسترده‌ای در مورد چگونگی تأثیر میکروبیوم‌ها بر سلامت انسان انجام داده است و می‌گوید: «این روزها که افراد بیشتری برای بهبود سلامت خود از پروبیوتیک‌ها استفاده می‌کنند، ممکن است در آینده خانه هایمان را بهتر بسازیم. در واقع، این کار را با افزودن کمی باکتری به مواد موجود در خانه انجام دهیم باید میکروبیوم‌های این فضاهای داخلی را بهبود بخشد تا تعادل میکروبیوم‌های بدن ما نیز حفظ شود.»

برخی از متخصصان این روش را «معماری پروبیوتیک» می نامند و محققان در تلاش هستند تا میکروبیوم های بیمارستانی را دستکاری کرده و تعداد باکتری های خوب را افزایش دهند تا باکتری های مضر فرصتی برای نابودی نداشته باشند.

مطالعات نشان می دهد همانطور که آنتی بیوتیک ها همه باکتری های خوب و بد بدن ما را از بین می برند، استفاده از سفید کننده ها و ضدعفونی کننده های قوی در خانه نیز باکتری های خوب را از بین می برد.

مطالعات دیگری توسط محققان دانشگاه فرارا در ایتالیا نشان داد که استفاده از سفید کننده همه باکتری ها از جمله باکتری های مفید را از بین می برد و هر زمان که باکتری های بیماری زا روی سطوح قرار گیرند، دیگر هیچ باکتری مفیدی وجود ندارد که مانع از تسلط آنها بر محیط شود. باکتری ها ترکیباتی آزاد می کنند که می توانند انواع دیگر باکتری ها را از بین ببرند و در واقع برای بقا با یکدیگر رقابت کنند.

محققان کالج لندن در تلاش برای تولید کاشی های بتنی و سرامیکی حاوی باکتری های مفید برای کشتن باکتری های بیماری زا در داخل ساختمان ها هستند. از سوی دیگر، یک شرکت فنلاندی موادی را طراحی کرده که حاوی پروبیوتیک است و فضای داخلی خانه را با میکروبیوم های مفید پر می کند.

به گفته محققان کالج لندن، «خانه‌های مدرن استریل و تمیز خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی مانند دیابت نوع 1 را افزایش می‌دهند.

همچنین در دهه 1960 که آنتی بیوتیک ها معرفی شدند، پس از مدتی بیماری های عفونی کاهش یافت، اما به دلیل از بین رفتن میکروبیوم ها، بیماری های خود ایمنی افزایش شدیدی را نشان دادند.

دکتر سارا هاینز به “بهداشت هدفمند در خانه” اشاره می کند. او می گوید که استفاده بیش از حد از مواد ضد عفونی کننده منجر به مقاومت ضد میکروبی می شود. این شوینده ها فقط میکروب های حساس را از بین می برند و بقیه میکروب های بیماری زا مقاوم را بدون رقابت رها می کنند. بنابراین برای شستن سطوح بسیار کمی بهتر است از مواد ضدعفونی کننده استفاده شود. به عنوان مثال، یک بار در هفته توالت یا سینک آشپزخانه را با مواد ضدعفونی کننده مانند سفید کننده تمیز کنید. برای نظافت روزانه فقط یک دستمال مرطوب بدون مواد شوینده کافی است.

منبع:

Dailymail

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا