اخبار سلامت

حوزه سلامت در توسعه پایدار جامعه نقش دارد

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، سیدرضا رئیس کرمی در مراسم آغاز سال تحصیلی مراکز آموزش عالی کشور که امروز با حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: : در سیاست های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، حوزه سلامت نقش آفرینی می کند. پیشرفت، عدالت و توسعه پایدار جامعه را دارد.

وی با بیان اینکه هیات امنا بالاترین رکن نهاد است و مسئولیت های مهم و حساسی از جمله حفظ استقلال دانشگاه، حمایت از آزادی های علمی، تضمین اثربخشی، کارایی و تضمین اداره بهینه دانشگاه ها را بر عهده دارد، افزود: : در مرحله فعلی ضروری به نظر می رسد قوانین و مقررات هیأت امنا با رویکرد مبتنی بر شواهد بازنگری شود و این بازنگری با هدف تقویت استقلال دانشگاه ها و افزایش اختیارات آنها در سیاست گذاری و برنامه ریزی صورت گیرد. برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و آموزش پزشکی.

رئیس کرمی گفت: استقلال دانشگاه سنگ بنای نظام آموزشی است و دانشگاه ها باید در تعیین اهداف و اولویت ها و اجرای آن از اختیارات لازم برخوردار باشند.

وی ادامه داد: امروزه استقلال محیط های آموزش عالی به عنوان عامل موفقیت نظام های آموزشی در کشورهای پیشرفته محسوب می شود و اتخاذ سیاست هایی با هدف اجرای الگوی استقلال در محیط های علمی و آموزشی می تواند به پیشرفت علمی و استقلال کشور کمک کند. کشور تا حد امکان

به گفته وی یکی از راهکارهای استقلال دانشگاه ها ایجاد نظام مشارکتی در انتخاب سطوح مدیریتی است که در این صورت شایسته سالاری به درستی رعایت می شود. نحوه اداره و مدیریت دانشگاه ها نقش مهمی در استقلال این مراکز دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: تعرفه های پزشکی بر کیفیت ارائه خدمات سلامت و دسترسی به خدمات درمانی تاثیرگذار است. دانشگاه به عنوان یکی از معتبرترین مراکز علمی و تحقیقاتی کشور نقش بسزایی در تحلیل و ارائه راهکارهای موثر در این زمینه دارد. با توجه به تغییرات سریع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، لازم است تعرفه های خدمات بهداشتی و درمانی به گونه ای تعدیل شود که علاوه بر پوشش هزینه های خدمات، عدالت اجتماعی و دسترسی همگانی را نیز تامین کند.

ردیس کرمی گفت: اصلاح و توسعه نظام بیمه سلامت به گونه ای ضروری است که پوشش بیمه ای بیشتر و بهتری برای خدمات درمانی به ویژه اقشار محروم و نیازمند داشته باشد. همچنین پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی پیشرفته برای مدیریت بهتر تعرفه ها و خدمات می تواند به کاهش هزینه ها و بهبود کارایی کمک کند. در این زمینه توجه به تأثیر فناوری های نوین از جمله هوش مصنوعی در اکوسیستم آموزشی و بهداشتی مورد تاکید است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: تقویت نهادهای نظارتی برای ارزیابی عملکرد مراکز درمانی و پزشکان و تامین حقوق بیماران، فعالیت در این زمینه را موثرتر می کند. همچنین موضوع غیرواقعی بودن تعرفه ها منجر به مشکلات اقتصادی زیادی در مراکز درمانی، پرداخت بیشتر از جیب مردم برای تامین هزینه های درمانی، کاهش کیفیت و کمیت خدمات و تشدید مهاجرت نیروی انسانی به داخل و خارج از کشور می شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا