سلامت خانواده

حقایق جدید در مورد مغز انسان

به گزارش خبرآنلاین، بر اساس یافته های یک تحقیق جدید، حافظه هر تجربه خاص در چند «نسخه» موازی در مغز ذخیره می شود. این کپی ها برای زمان های مختلف نگهداری می شوند و هر کدام تا حدی تغییر می کنند و گاهی اوقات با گذشت زمان پاک می شوند.

برنا در این خبر نوشت: توانایی تبدیل تجربیات به خاطرات ما را قادر می سازد از گذشته درس بگیریم و به موقعیت های جدید واکنش نشان دهیم. به همین دلیل، از آنجایی که دنیای اطراف ما تغییر می کند، خاطرات نمی توانند آرشیو ثابتی از روزهای خوب گذشته باشند. خاطرات باید پویا باشند، در طول زمان تغییر کنند و با شرایط سازگار شوند تا به ما در انتخاب بهترین اقدامات کمک کنند.

اینکه چگونه مغز پویایی خاطرات را تنظیم می کند یک راز بوده است. تا اینکه دانشمندان متوجه شدند که هر حافظه چندین نسخه دارد.

دانشمندان دانشگاه بازل در سوئیس با استفاده از موش می‌توانند بفهمند که خاطرات چگونه در مغز ذخیره می‌شوند و چگونه در طول زندگی تغییر می‌کنند. آنها دریافتند که در هیپوکامپ، ناحیه ای از مغز که مسئول یادگیری از تجربه است، رویدادی به عنوان نسخه های موازی از حافظه در حداقل سه گروه عصبی مختلف ذخیره می شود. هر یک از این دسته از اعصاب در مرحله خاصی از رشد جنین ظاهر می شوند.

هر کپی حافظه می آید و می رود و در طول زمان تغییر می کند

اولین اعصابی که ایجاد می شوند مسئول ذخیره سازی طولانی مدت حافظه هستند. در واقع، اگرچه حافظه ذخیره شده در این نورون ها در ابتدا برای مغز ضعیف است، اما با گذشت زمان قوی تر و قوی تر می شود. همچنین، در انسان، مغز ممکن است تنها مدتی پس از رمزگذاری به این خاطرات دسترسی پیدا کند.

برعکس، یک نسخه قوی‌تر از همان حافظه در نورون‌هایی که در مراحل بعدی توسعه یافته‌اند ذخیره می‌شود. این کپی در ابتدا بسیار قوی است، اما با گذشت زمان محو می شود و از دسترس مغز خارج می شود. در همین حال، یک کپی پایدارتر در اعصاب ایجاد شده بین این دو زمان وجود دارد.

جالب اینجاست که مغز از نسخه ای استفاده می کند که تغییر آن آسان تر است. یا استفاده از آن برای ایجاد یک حافظه جدید آسان تر است. خاطرات ذخیره شده در اعصاب بعدی در مدت زمان کوتاهی قابل تغییر و بازنویسی هستند. این بدان معنی است که یادآوری یک موقعیت بلافاصله پس از وقوع، نورون‌های توسعه‌یافته بعدی را برای فعال کردن و ادغام اطلاعات در حافظه اصلی آغاز می‌کند.

برعکس، به خاطر سپردن یک موقعیت پس از گذشت مدت طولانی، نورون‌های توسعه‌یافته قبلی را برای بازیابی نسخه‌های اولیه‌شان تعیین می‌کند، اما حافظه به سادگی تغییر نمی‌کند.

این مکانیسم نشان می دهد که مغز انعطاف پذیری بالایی دارد و همچنین ظرفیت حافظه بسیار بالایی دارد.

این کشف همچنین چالش های مغز را آشکار می کند. از یک طرف، مغز باید وقایع گذشته را به خاطر بسپارد تا بتواند درکی از دنیای واقعی داشته باشد. از طرفی باید خود را با تغییرات اطرافمان تطبیق دهد و این کار را از طریق خاطرات ما انجام دهد تا ما را برای انتخاب های آینده آماده کند.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا