سلامت خانواده

حقایقی در مورد خمیازه کشیدن که کمتر شنیده اید

الهه جعفرزاده: خمیازه یک حرکت ماهیچه ای پیچیده به منظور باز کردن راه هوایی و دهان برای تنفس طولانی و عمیق هوا است. در عرض چند ثانیه، کل راه هوایی شما کاملا باز و منبسط می شود و عضلات اطراف، به خصوص اطراف گلو، به شدت کشیده یا منقبض می شوند.

جنین حدود 12 هفته پس از لقاح در رحم شروع به خمیازه می کند. او حدود 25 بار در روز خمیازه می کشد و با افزایش سن، دفعات خمیازه کشیدن کاهش می یابد. همچنین خمیازه کشیدن مختص انسان نیست. بسیاری از حیوانات دیگر از جمله چهارپا، پرندگان و ماهی ها نیز خمیازه می کشند.

چرا خمیازه می کشیم؟

بیدار نگه داشتن بدن: وقتی خسته و بی حوصله است، بدن از خمیازه کشیدن برای بیدار نگه داشتن خود استفاده می کند. وقتی خمیازه می‌کشید، ضربان قلب شما افزایش می‌یابد و تعدادی از ماهیچه‌های صورت منقبض و کشیده می‌شوند که به بیدار نگه داشتن مغز و بدن شما کمک می‌کند.

خنک کننده مغز: دمای مغز با خمیازه کشیدن به دلیل دریافت هوای اضافی و تغییر در جریان خون صورت کاهش می یابد. مطالعات حیوانی و انسانی نشان می دهد که خمیازه کشیدن قبل، حین و بعد از رویدادهای تنظیم کننده حرارت غیرعادی مانند استرس گرمایی و هایپرترمی (دمای بالای بدن) رخ می دهد.

ارتباط با دیگران: خمیازه کشیدن ممکن است نشان دهنده خستگی یا استرس اطرافیان شما باشد. اکثر محققان فکر می کنند که تعامل اجتماعی تابعی جزئی از خمیازه کشیدن است.

آیا خمیازه کشیدن زیاد مشکل دارد؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آیا خمیازه کشیدن زیاد مشکل ساز است؟ بزرگسالان به طور متوسط ​​حدود 9 بار در روز خمیازه می کشند، اما برخی افراد تا 20 بار در روز خمیازه می کشند و این یک اتفاق طبیعی است. خمیازه بیش از حد بیش از سه خمیازه در هر 15 دقیقه در نظر گرفته می شود. برخی از افراد مبتلا به خمیازه بیش از حد ادعا می کنند که بیش از 100 خمیازه در روز انجام می شود.

منبع: clevelandclinic

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا