اخبار سلامت

حضور 5 میلیون تبعه خارجی در کشور/ 80 درصد بدون مدارک اقامتی

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، محمدحسین نیکنام در نشست غیرعلنی «تأثیر تحریم های اقتصادی بر سلامت و خدمات سلامت در منطقه مدیترانه شرقی» در حاشیه هفتاد و یکمین نشست کمیته منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت. وی با بیان اینکه تحریم‌ها، عرصه‌های مختلف تعاملات بین‌المللی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی در کشورهای هدف تأثیر منفی گذاشته است، تصریح کرد: اقدامات قهری یکجانبه نه قانونی و نه مشروع است و آثار منفی گسترده‌ای بر آن‌ها دارد. حقوق بشر از جمله حق حیات، حق آموزش، حق توسعه پایدار، حق دسترسی به آب پاک، حق سلامت و مسائل دیگر.

وی افزود: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران 99 درصد نیاز دارویی خود را تولید می کند و در حال کار بر روی تولید واکسن های اساسی برای کاهش اثرات تحریم های یکجانبه است. این محصولات دارای سیستم تولید پیشرفته و تضمین کیفیت لازم می باشند. اگرچه داروها و تجهیزات پزشکی مشمول معافیت‌های بشردوستانه از تحریم‌های یکجانبه هستند، اما تحویل آنها به ایران به دلیل اثرات تحریم‌ها بر فعالیت‌های مالی و تجاری، شرکت‌های حمل‌ونقل و بیمه، محدودیت‌های پرداخت‌های بین‌المللی و پایبندی بیش از حد شرکت‌ها و تامین‌کنندگان خارجی تضعیف می‌شود. به تحریم ها

به گفته مدیرکل همکاری های بین المللی وزارت بهداشت، جست و جوی روش های جایگزین غیررسمی خرید و پرداخت از طریق واسطه ها و روش های پیچیده پرداخت از عوامل کلیدی افزایش قیمت دارو و تجهیزات پزشکی است.

وی یادآور شد: قراردادهای سرمایه گذاری و همکاری خارجی; همکاری های علمی و آموزشی و تبادلات علمی و فرهنگی و مشارکت ایرانیان در مجامع بین المللی در نتیجه اعمال تحریم های یکجانبه محدودتر شده است. جمهوری اسلامی ایران میزبان بیش از 5 میلیون مهاجر و پناهنده است که اکثر آنها افغانی هستند که نیازمند کمک های بشردوستانه هستند و حدود 80 درصد آنها فاقد مدارک اقامت قانونی هستند. با این حال، دولت جمهوری اسلامی ایران بر تعهد خود به ادامه اجرای سیاست های جامع از جمله دسترسی به بهداشت و آموزش اولیه تاکید کرده است.

با اشاره به تاثیر اقتصادی تحریم ها، محدودیت در مبادلات و تحویل مالی و کاهش علاقه تامین کنندگان مالی، بر توانایی دولت و فعالان بشردوستانه در اجرای پروژه ها از جمله تامین کالاهای اساسی و ساخت مدارس و بهداشت و درمان. نیکنام گفت: این تأثیر می تواند به نفع این مراکز باشد. جمعیت به شدت آسیب پذیر است.

وی ادامه داد: با توجه به تاکید ویژه مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت بر “بهبود دسترسی به محصولات پزشکی ارزان قیمت با ارائه زنجیره های تامین کارآمد در سطح منطقه ای و ملی” به عنوان یکی از پروژه های شاخص اعلام شده، ایجاد وجود مکانیسم ایمن و پایدار توسط سازمان جهانی بهداشت برای تضمین دسترسی عادلانه و برابر کشورها به کالاهای بهداشتی می تواند گام مهمی در جهت کاهش اثرات مخرب تحریم ها باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا