پرورش اندام

حریف تمرینی کیست و چطور باعث پیشرفت ما در ورزش می‌شود؟






اگر بدنساز هستید، حتماً با حریف یا کمکی تمرینی ملاقات کرده اید. او دوستی است که مراقب شماست تا در هنگام پرس سینه، هالتر روی شما نیفتد. یا او را تماشا می کنید که چمباتمه های سنگین خود را بدون افتادن روی زمین تمام می کند! اما شریک تمرینی چیزی فراتر از بلند کردن وزنه و نگه داشتن هالتر پشت سر است. در این مقاله در مورد ویتامین، همه چیز را در مورد کمک کننده خواهیم گفت.

حریف تمرینی یا کمک کننده کیست و چه می کند؟

رفیق تمرینی در سالن بدنسازی فردی با تجربه است که به سایر ورزشکاران کمک می کند تا تمرینات خود را کامل کنند و در عین حال به ایمنی و صحت تکنیک ورزشکاران نیز توجه داشته باشند. یک کمک کننده برای تمرینات وزنه برداری، مانند پرس نیمکت، اسکات و ددلیفت ضروری است. زیرا به ورزشکار کمک می کند تا تمرین را با اطمینان بیشتری انجام دهد و بداند در صورت نیاز کمک خواهد گرفت.

مزایای تمرین حریف در بدنسازی چیست؟

 رفیق آموزشی

شاید فکر کنید مهم ترین مزیت و فایده داشتن حریف تمرینی این است که مراقب ورزشکار باشد تا در حین تمرین آسیب نبیند که قطعا یکی از مهم ترین مزیت های داشتن حریف تمرینی است; اما این همه ماجرا نیست! حریف تمرینی نه تنها به محافظت از وزنه برداران در برابر آسیب های رایج کمک می کند، بلکه می تواند اثربخشی تمرین آنها را نیز افزایش دهد. در ادامه به مزایای داشتن کمکی در حین تمرین اشاره می کنیم.

پیشگیری از آسیب

متاسفانه آمار آسیب های ورزشی در حین تمرینات بدنسازی کم نیست و عدد بالایی را شامل می شود. در طی یک مطالعه گسترده که در ایالات متحده انجام شد، محققان دریافتند که شایع ترین آسیب ها در طول بدنسازی، آسیب هایی هستند که اگر حریف حضور داشت، رخ نمی داد. این آسیب‌های جدی و دردناک شامل انداختن وزنه بر روی بدنساز، گیر کردن بین وزنه‌ها یا پارگی عضله/دررفتگی مفصل در حین بلند کردن بدن است!

محققان این مقاله که در ژورنال Medicine and Science in Sports and Exercise در پایان مطالعه خود منتشر شده است، به این نتیجه رسیدند که حضور یک کمک کننده در طول تمرینات بدنسازی می تواند این آسیب ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

اجرای صحیح تمرین با تکنیک اولیه

در بدنسازی انجام صحیح و کامل تمرین بسیار مهم است به این معنا که فرم حرکت صحیح باشد تا بدنساز آسیب نبیند و حداکثر بهره را از تمرینات خود ببرد. اما ممکن است بدنساز به دلایلی مانند یادگیری حرکات اشتباه، خستگی، فشار زیاد، عجله و … نتواند حرکات خود را به درستی و به درستی انجام دهد و اشتباه کند!

اینجاست که اهمیت داشتن یک یاور مشخص می شود. یک شریک آموزشی با تجربه می تواند شما را راهنمایی کند تا تمرین را به درستی انجام دهید، به اشتباهات خود اشاره کند، عملکرد شما را زیر نظر داشته باشد و بازخورد بدهد و در نهایت به شما کمک کند تمرکز خود را حفظ کنید.

کمک کنید ضربه محکمتر بزنید

کار با حریف تمرینی به شما کمک می کند تا وزنه های بیشتری بلند کنید! بدون اینکه وزن سنگین تر شما را در معرض خطر قرار دهد. بدون کمک، ممکن است نتوانید وزنه ها را ایمن بلند کنید یا از دامنه حرکتی خود استفاده کنید.

انگیزه و اعتماد به نفس بیشتر

حریف تمرینی نه تنها به شما کمک می کند تا در فرم خود بمانید، بلکه می تواند انگیزه، اعتماد به نفس و روحیه شما را تقویت کند. یک مددکار معمولاً از کلمات تشویق کننده و تشویق کننده استفاده می کند و وقتی خسته هستید شما را به جلو هل می دهد. همچنین وقتی می دانید که شخصی مراقب شماست، با اعتماد به نفس بیشتری وزنه ها را بلند می کنید زیرا احساس خطر نمی کنید!

حریف تمرینی در بدنسازیحریف تمرینی در بدنسازی

نکات و راهکارهایی برای تمرین با حریف تمرینی

یک شریک تمرینی در تمرینات بدنسازی از شما حمایت می کند، جایی که شما تمرینات را خودتان انجام می دهید و وزنه ها را بلند می کنید، اما شریک تمرینی مراقب شماست.

یک کمک کننده خوب و حرفه ای می داند که چه زمانی باید مداخله کند و کمک کند. او می داند چگونه ورزشکار را به ادامه تمرین و تلاش بیشتر تشویق کند. اگر می خواهید حریف تمرینی موثری در باشگاه باشید، باید موارد زیر را به خوبی یاد بگیرید و به کار بگیرید!

  • ارتباط موثر: ارتباط خوب و مناسب مهمترین جنبه کمک کننده بودن است. چه شما ورزشکاری باشید که قرار است ورزش را انجام دهد و چه کمکی که قرار است به شما کمک کند، باید قبل از تمرین صحبت کنید. حتماً در مورد اینکه چقدر به تمرین تسلط دارید و چه زمانی و از چه کلماتی برای اعلام نیاز به کمک استفاده می کنید با یکدیگر صحبت کنید.
  • دانش بدنسازی: یک یاور باید خودش یک ورزشکار حرفه ای باشد که بتواند به موقع تشخیص دهد که یاورش به کمک نیاز دارد و دقیقاً به چه کمکی نیاز دارد! همچنین دستیار باید با اصول ورزش و عضلات درگیر در هر تمرین آشنا باشد.
  • توانایی کمک کردن: کمک کننده باید آنقدر قوی باشد که در صورت نیاز کمک کند! شاید هرگز لازم نباشد که حریف تمرینی تمام وزنه را بلند کند، اما باید قدرت کافی برای کمک به ورزشکار در مواقع نیاز داشته باشد. گاهی اوقات ممکن است ورزشکار به طور ناگهانی به کوچکترین حمایت از جانب خود نیاز داشته باشد و حتماً پهلوان باید به موقع متوجه شود و به او کمک کند.

چند نمونه از فعالیت یک شریک آموزشی خوب

برای اینکه در تمرینات مختلف دستیار خوبی باشید، باید به خوبی بدانید که چه اقداماتی باید انجام دهید. در این قسمت با آوردن سه حرکت مهم به توضیح اقدامات صحیح حریف تمرینی می پردازیم.

1. پرس نیمکت

شریک تمرینی باید پشت نیمکت بایستد و در حین بلند کردن هالتر از بازوهای ورزشکار حمایت کند. به عنوان حریف تمرینی، نباید هالتر را برای ورزشکار بلند کنید، بلکه باید برای مداخله و کمک به او در صورت نیاز (مثل ضعف یا دست دادن ورزشکار) حضور داشته باشید.

2. چمباتمه زدن

حریف تمرینی برای اسکات باید پشت ورزشکار بایستد و هالتر را تماشا کند. در حین چمباتمه زدن یا گرفتن وزن هالتر نباید با دامنه حرکتی ورزشکار تداخل داشته باشید!

حریف کمکیحریف کمکی

3. ددلیفت

درست مانند اسکات، شما به عنوان حریف تمرینی باید پشت ورزشکار بایستید و مراقب باشید. در اینجا نیز نباید با دامنه حرکتی ورزشکار تداخل داشته باشید.

چگونه یک شریک آموزشی پیدا کنیم؟

فقط از یک ورزشکار دیگر بپرسید که آیا می توانند رفیق شما باشند یا نه؟! مطمئن شوید که آن فرد یک ورزشکار با تجربه و در اندازه شماست که توانایی کنترل وزنه های شما را دارد! اگر کسی را با این ویژگی ها پیدا نکردید، از مربی خود بخواهید که دوست شما باشد.

حرف پایانی

رفیق تمرینی کسی است که هنگام انجام حرکات چالش برانگیز در کنار شما می ایستد و مراقب شماست تا حرکت را به درستی انجام دهید و آسیب نبینید. در این مقاله تمامی ویژگی های یک حریف تمرینی خوب و حرفه ای را معرفی کرده ایم و همچنین به مزایای کار با او نیز اشاره کرده ایم.

منابع: fittr – thesilverlining – verywellfit

منبع:سلامت جو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا