اخبار سلامت

حذف ارز دولتی تجهیزات پزشکی نباید هزینه مردم را افزایش دهد

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، احمد مسلمی; رئیس هیئت مدیره انجمن متخصصان تجهیزات پزشکی کشور با حضور در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به موضوع حذف یا تمدید ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت: یک سیاست ثابت و واحد در دولت در بحث عرضه ارز و قیمت گذاری آن موضوع مهمی برای تولیدکنندگان است. تجهیزات پزشکی است و اکنون تولیدکنندگان با سه نرخ ارز متفاوت روبرو هستند.

وی نوسانات نرخ ارز را عامل ایجاد مشکل برای تولیدکنندگان و واردکنندگان دانست و افزود: اکثر کارشناسان اذعان دارند که تخصیص ارز ترجیحی مانع تولید است و تا زمانی که ارز ترجیحی به تجهیزات پزشکی اختصاص یابد، نباید انتظار خاصی برای تقویت و رشد تولید این محصول در داخل است

مسلمی راه خروج کشور از بی ثباتی را حذف ارز ترجیحی عنوان کرد و اظهار داشت: آنچه در این میان اهمیت دارد این است که هزینه مابه التفاوت قیمت از جیب مردم تامین نشود و قانونگذار نیز آن را پیش بینی کرده است اما آنچه در در این سال ها شاهد بودیم که اراده ای برای حل این مشکل وجود نداشت.

رئیس هیأت مدیره انجمن متخصصان تجهیزات پزشکی کشور پیشنهاد کرد که نهادهای مرتبط مانند سازمان برنامه و بودجه و بیمه ها بتوانند در تأمین مابه التفاوت هزینه همکاری کنند و خاطرنشان کرد: در صورت تنظیم صحیح این زنجیره، حذف ارز ترجیحی از تجهیزات پزشکی با مشکل مواجه خواهد شد. نخواهیم داشت

وی نظارت صحیح بر اجرای حذف ارز ترجیحی را از وظایف مجلس خواند و تاکید کرد: شورای اسلامی می تواند از طریق کمیسیون های مختلف تخصصی بر اجرای این موضوع نظارت داشته باشد اما در کنار آن مرکز پژوهش های مجلس می تواند همچنین در زمینه های تخصصی مانند تجهیزات کار کنید. پزشکی کار علمی می کند و به نمایندگانی که سرنوشت یک کشور را رقم می زنند کمک می کند.

مسلمی ایجاد هماهنگی بین نهادهایی که در حوزه تجهیزات پزشکی فعال هستند را موضوع دیگر دانست و تصریح کرد: به عنوان مثال وزارت حریم خصوصی، وزارت بهداشت، بانک مرکزی، گمرک و سازمان ملی استاندارد هستند. همگی در این زمینه مؤثر هستند، بنابراین مقررات باید یکپارچه و محدودکننده قوانین و مقررات مغایر با یکدیگر باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا